پرتال امام خمینی(س): عید قربان از گرامی ترین عیدهای مسلمانان محسوب می شود. بنابر روایات اسلامی، در این روز خدا به ابراهیم خلیل فرمان داد تا فرزندش اسماعیل را قربانی کند. او اسماعیل را به قربانگاه برد ولی جبرئیل همراه با «قوچی» نازل شد و ابراهیم آن را به جای اسماعیل قربانی کرد. سنّت قربانی در روز عید قربان در سرزمین منا به یاد آن رخداد است. مسلمانانی که برای حج، به زیارت خانه خدا میروند، طبق شروطی وظیفه دارند در منا قربانی کنند. توجه زیاد امام خمینی(س) به این عید بزرگ در این کلام ایشان جاری است: ... حضرت ابراهیم که این عید منتسب به او هست و بنیانگذار ایثار است، صورت عمل، یک معناست و معنا و محتوای عمل، یک باب دیگر. اینجا صورت عمل هم یک مشکلی است برای حلّش و یک امری است که فوق طاقت نوع بشر است. اما آن چیزی که ابراهیم را ابراهیم میکند، مسئله این صورت نیست، مسأله آن سیری است که فرموده است و منتهی به این مسائل شده است. ابراهیم که به حسب روایات شریفه ما، در آن وقتی که طرف آتش داشت میرفت، ملائکه آسمان به او گفتند که حاجت دارید؟ گفت به شماها نه. آن یک باب دیگری از معارف را داشته است. و ما صورت عمل را میبینیم و از آن هم اعجاب میکنیم و اعجاب آور هم هست. لکن آنهایی که اهل معارف الهی هستند، باطن این صورت را ملاحظه میکنند. اصل اعمال انبیا مطلقاً به حسب صورت، با اعمال ما به حسب نوع موافق است. آنها نماز میخوانند ما هم نماز میخوانیم، آنها روزه میگیرند ما هم روزه میگیریم، آنها حج میروند ما هم حج میرویم، آنها قربانی میکنند ما هم قربانی میکنیم، وقوف میکنند ما هم وقوف میکنیم، این صورت را همه با هم مشترکیم. لکن- تفاوت- آن چیزی که اعمال ما را با آنها متفاوت میکند و اعمال انبیا را بعضیها با بعضی دیگر متفاوت میکند، آن مغز عمل است. آن چیزی است که آنها از آن مبدأ الهام میگیرند و این اعمال را با الهام از آنجا عمل میکنند.
صحیفه امام، ج19، ص: 48
انتهای پیام /*