پاسخ امام به یک استفتاء: پرداخت جایزه به سپرده گذاران بانک بلامانع است

در اسفندماه سال 1363، محسن نوربخش رییس کل وقت بانک مرکزی در نامه ای به حضرت امام(س) از ایشان درباره پرداخت جایزه به سپرده گذاران استفتاء کردند. امام در پاسخ این کار را بلامانع دانستند.

کد : 42781 | تاریخ : 20/12/1391

در اسفندماه سال 1363، محسن نوربخش رییس کل وقت بانک مرکزی  در نامه ای به حضرت امام(س) از ایشان درباره پرداخت جایزه به سپرده گذاران استفتاء کردند. امام در پاسخ این کار را بلامانع دانستند. متن استفتاء رییس بانک مرکزی و پاسخ امام چنین است:

 

 [بسمه تعالى. محضر مبارک حضرت آیت اللَّه العظمى امام خمینى، رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران

سلام علیکم.

همان طور که خاطر عالى مستحضر است قانون عملیات بانکى بدون ربا از ابتداى سال 1363 در کلیه بانک هاى کشور به مرحله اجرا درآمد. بر اساس این قانون، کلیه تسهیلات جدید اعتبارى بانکها در قالب عقود اسلامى پرداخت گردیده و سپرده‏ هاى مردم نیز تحت عناوین ذیل نزد بانک ها توزیع شده است:

الف- سپرده‏ هاى قرض الحسنه (جارى و پس‏ انداز).

ب- سپرده سرمایه گذارى مدت‏ دار که بانک در به کار گرفتن آنها وکیل مى‏ باشد و در عقود اسلامى مندرج در قانون عملیات بانکى بدون ربا مورد استفاده قرار مى ‏گیرد. سپرده‏ هاى مذکور بر دو نوعند:

1- سپرده‏ هاى سرمایه گذارى کوتاه مدت که به صورت دفترچه نگهدارى مى‏ شود با حد اقل دو هزار ریال که براى بار اول حد اقل سه ماه نزد بانک باید باقى بماند.

2- سپرده‏ هاى سرمایه گذارى بلند مدت که در مقابل ورقه سپرده، نظیر برگ سپرده ثابت قدیم از طرف بانکها با حداقل پنجاه هزار ریال براى حد اقل یک سال از تاریخ توزیع پذیرفته مى‏ شود.

به منظور پاسخ به استقبال قابل ملاحظه مردم از نظام جدید و تشویق و ترغیب بیشتر آنان به سپرده گذارى و در واقع مشارکت فعال سپرده گذاران به اجراى قانون عملیات بانکى بدون ربا و تحقق اهداف مندرج در آن، مجمع عمومى بانکها در تاریخ بیستم اسفند ماه سال جارى با حضور جناب آقاى نخست وزیر تشکیل و تصویب نمود که بانکها بتوانند اضافه بر سود متعلقه حاصل از عملیات و معاملات خود مبلغى به سپرده گذاران به عنوان جایزه پرداخت نمایند.

با توجه به اینکه این مبلغ در قرارداد فیما بین شرط نشده و بانک از محل منابع خود صرفاً به منظور پاسخگویى به حسن استقبال مردم به آنان پرداخت مى‏ نماید، استدعا دارد نظر مبارک را از جهت شرعى اعلام فرمایید.

محسن نوربخش].

 بسمه تعالى‏

در فرض مذکور از جهت شرعى اشکال ندارد.

29/ 12/ 63

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 (صحیفه امام، ج‏19، ص: 192 و 193)

انتهای پیام /*