عزاداری دهه آخر ماه صفر در حسینیه جماران؛

ابوترابی: آنچه امام خمینی(س) را در این جایگاه قرار داده، اراده او بر سلوک علمی و مبتنی بر معرفت بود

برادران و خواهران، برای آنچه که می دانیم احترام قائل شویم. به علم خود متعهد و وفادار باشیم و برای ارتقاء مدارج علمی خود و عمل مبتنی بر دانش تلاش بنماییم.

کد : 176655 | تاریخ : 04/08/1398

امام جمعه موقت تهران تنها راه تعالی بشر را سلوک عالمانه دانست و گفت: مشکل ما این نیست که نمی دانیم؛ مشکل ما این است که بر خلاف علم و معرفت خود گام بر می داریم. آیت الله بهجت می فرمودند برای رسیدن به مراتب علمی باید به آنچه علم داریم عمل کنیم و آنجا که علم نداریم توقف کنیم.

به گزارش پرتال امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد در عزاداری دهه آخر ماه صفر در حسینیه جماران با تأکید بر اینکه علم و عالم در منطق و نگاه پیامبر اعظم(ص) و قرآن کریم جایگاه بسیار ویژه و ممتازی دارد، گفت: از آموزه های وحیانی به روشنی استفاده می شود که هدف و مقصد نهایی از بعثت انبیاء الهی رسیدن انسان به قله های رفیع علم و معرفت است. یعنی تربیت انسان عالمی که جان، قلب و روحش به نور علم و معرفت نورانی است و در قله حیات عقلانی و علمی قرار دارد.

امام جمعه موقت تهران افزود: ثانیا به خوبی از آموزه های پیامبر(ص) می توان بهره گرفت که تنها راه برای رسیدن به هدف بعثت، که تعالی بشر است، سلوک عالمانه است. هر گامی بدون پشتوانه معرفتی و علمی نه تنها انسان را به مقصد نزدیک نمی کند، بلکه موجب فاصله گرفتن او از مقصد می شود. بنابر این، اگر بخواهیم حتی یک حرکت بدون پشتوانه علمی داشته باشیم تمام اعضا و جوارح ما مورد سؤال قرار می گیرد؛ که هر حرکت بدون پشتوانه علم و معرفت ممنوع است.

وی یادآور شد: نمی توان تردید کرد که آنچه امام خمینی(س) را در این جایگاه قرار داده اراده او بر سلوک علمی و مبتنی بر معرفت بود. یعنی عزم راسخ او در دستیابی به علم و معرفت و جهتگیری و سلوک مبتنی بر دانش بود و غیر از این نبود.

ابوترابی فرد تأکید کرد: رسیدن به علم بسیار دشوار، اما گام دوم به مراتب دشوارتر است. مشکل ما این نیست که نمی دانیم؛ مشکل ما این است که بر خلاف علم و معرفت خود گام بر می داریم. آیت الله بهجت می فرمودند برای رسیدن به مراتب علمی باید به آنچه علم داریم عمل کنیم و آنجا که علم نداریم توقف کنیم.

وی ادامه داد: امام خمینی(س) «العلماء ورثة الأنبیاء» را در بحث ولایت فقیه در نجف بیان فرمودند. اما «ما لم یدخلوا فی الدنیا» را در همه عمر امام مجسم می بینیم. لذا فضل او بر دیگران مانند فضل پیامبر اکرم(ص) بر سایر انسان ها است. برادران و خواهران، برای آنچه که می دانیم احترام قائل شویم. به علم خود متعهد و وفادار باشیم و برای ارتقاء مدارج علمی خود و عمل مبتنی بر دانش تلاش بنماییم.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، اظهار داشت: هر فرد متفکری باید مراقب گوش دادن به علم و حفظ، نشر و عمل به آن باشد. این امر برای همه ما لازم است ولی برای انسان هایی که مسئولیتی دارند، متناسب با مسئولیتشان، بسیار خطیر است.

وی، امام خمینی(س) را تجسم علم، زهد، تقوا و بی اعتنایی به دنیا دانست و ادامه داد: به گمانم بعد از عروج ملکوتی فرزند گرانقدرشان همین یک جمله را فرمودند که «مصطفی امید آینده اسلام بود». یعنی از نظر امام مصطفی نماد علم و تجسم تعهد به علم بود. امیدوارم که این گوهر گرانبها در سایه عزم، اراده و تمسک به ذیل عنایت اولیاء الهی در اختیار همه قرار گیرد و در سایه انواع علم به بالاترین مقامی که خدای سبحان برای انسان اراده نموده است نایل شویم.

ابوترابی فرد با اشاره به حدیث دیگری از پیامبر(ص) گفت: اگر انسان مقداری اوج بگیرد، اهل علم را می شناسد؛ کسانی که به حقیقت علم دست یافته اند. اینکه باید در مدرسه پیامبر(ص) زانو زد و رابطه با اهل بیت پیامبر(ص) را مستحکم نمود برای این است که آنها حقیقت علم هستند. باید با این مدرسه ارتباط برقرار کرد. امام خمینی(س) خود و ملت ایران را مفتخر به پیروی از این مدرسه می دانست.

انتهای پیام /*