سال 1359/ توصیه هاى سیزده گانه به مسلمانان

کد : 42793 | تاریخ : 21/12/1391

زمان: 1 فروردین 1359/ 4 جمادى الاول 1400

مکان: تهران، شمیران، دربند

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

حلول سال جدید را- که ره آورد آن تمامیت ارکان جمهورى اسلامى است- به همه مستضعفین و ملت شریف ایران تبریک عرض مى کنم. اراده خداوند متعال- و له الشکر- تعلق گرفت که این ملت مظلوم را از زیر بار ستمگریها و جنایات حکومت طاغوتى و از زیر سلطه قدرتهاى ستم پیشه؛ خصوصاً دولت امریکاى جهانخوار نجات دهد و پرچم عدل اسلامى را بر فراز کشور عزیزمان به اهتزاز درآورد. و وظیفه ماست که در مقابل ابرقدرتها بایستیم و قدرت ایستادن هم داریم؛ به شرط اینکه روشنفکران دست از غرب و شرق و غربزدگى و شرق زدگى بردارند و صراط مستقیم اسلام و ملیت را دنبال کنند.

ما با کمونیسم بین الملل به همان اندازه در ستیزیم که با جهانخواران غرب به سرکردگى امریکا؛ و با صهیونیزم و اسرائیل شدیداً مبارزه مى کنیم. دوستان عزیزم! بدانید که خطر قدرتهاى کمونیستى از امریکا کمتر نیست؛ و خطر امریکا به حدى است که اگر کوچکترین غفلتى کنید نابود مى شوید. هر دو ابرقدرت، کمر به نابودى ملل مستضعف بسته اند و ما باید از مستضعفین جهان پشتیبانى کنیم. ما باید در صدور انقلابمان به جهان کوشش کنیم و تفکر اینکه ما انقلابمان را صادر نمى کنیم کنار بگذاریم؛ زیرا اسلام بین کشورهاى مسلمان فرقى قائل نمى باشد و پشتیبان تمام مستضعفین جهان است. از طرفى دیگر تمام قدرتها و ابرقدرتها کمر به نابودى مان بسته اند، و اگر ما در محیطى دربسته بمانیم قطعاً با شکست مواجه خواهیم شد. ما باید حسابمان را صریحاً با قدرتها و ابرقدرتها یکسره کنیم و به آنها نشان دهیم که با تمام گرفتاریهاى مشقت بارى که داریم، با جهان، برخوردى مکتبى مى نماییم.

جوانان عزیزم که چشم امید من به شماست، با یک دست قرآن را و با دست دیگر، سلاح را برگیرید و چنان از حیثیت و شرافت خود دفاع کنید که قدرت تفکر توطئه علیه خود را از آنان سلب نمایید. چنان با دوستانتان رحیم باشید که از ایثار هر چه دارید نسبت به آنان کوتاهى ننمایید. آگاه باشید که جهان امروز دنیاى مستضعفین است و دیر یا زود پیروزى از آنان است و آنان وارثین زمین و حکومت کنندگان خدایند.

من بار دیگر پشتیبانى خودم را از تمام نهضتها و جبهه ها و گروههایى که براى رهایى از چنگال ابرقدرتهاى چپ و راست مى جنگند اعلام مى کنم. من پشتیبانى خود را از فلسطین رشید و لبنان عزیز اعلام مى دارم. من بار دیگر اشغال سَبُعانه افغانستان را توسط چپاولگران و اشغالگران شرق متجاوز شدیداً محکوم مى نمایم، و امیدوارم هر چه زودتر مردم مسلمان و اصیل افغانستان به پیروزى و استقلال حقیقى برسند؛ و از دست این به اصطلاح طرفداران طبقه کارگر نجات پیدا کنند.

ملت شریف باید بداند که تمام پیروزیها به اراده خداوند قادر و با تحولى که در سراسر کشور تحقق پیدا کرد و روح ایمان و تعهد و تعاونى که در اکثریت قاطع ملت پیدا شد به دست آمد. توجه به خداى متعال و وحدت کلمه اساس پیروزى ما شد؛ و با از یاد بردن رمز پیروزى و سرپیچى از اسلام بزرگ و احکام مقدس آن و پیمودن راه اختلاف و تفرق، خوف آن است که عنایت حق تعالى سلب و راه براى مستکبرین باز و حیله ها و دسیسه هاى قدرت شیطانى، ملت عزیز ما را به اسارت کشد، و خونهاى پاکى که در راه استقلال و آزادى ریخته شده و رنجهایى که جوانان و پیران عزیز ما برده اند به هدر رود، و بر کشور اسلامى تا ابد آن گذرد که در رژیم طاغوتى گذشت، و شکست خوردگان از انقلاب اسلامى با ما آن کنند که با مستضعفان مظلوم جهان کرده و مى کنند. لهذا من با احساس وظیفه الهى و شرعى مطالبى را گوشزد مى کنم و جناب آقاى رئیس جمهور و شوراى انقلاب و دولت و قواى انتظامى را اکیداً عهده دار اجراى آن مى نمایم، و از عموم ملت مى خواهم که با تمام قوا و تعهدى که به اسلام عزیز دارند در سرتاسر کشور از پشتیبانى جدى آنان خوددارى نکنند. من توطئه هاى شیاطین ضد انقلاب را براى بازکردن دست شرق و غرب در حال گسترش مى بینم؛ و براى دولت و ملت ما وظیفه الهى- انسانى، ملى است که با تمام توان از آن جلوگیرى نمایند. اینک مسائلى را متذکر مى شوم:

1- امسال سالى است که باید امنیت به ایران بازگردد و مردم شریف در کمال آسایش، زندگى نمایند. بار دیگر پشتیبانى کامل خودم را از ارتش نجیب ایران اعلام مى دارم. ولى ارتش جمهورى اسلامى باید ضوابط و مقررات را کاملًا مراعات نماید. جناب آقاى رئیس جمهور که به نمایندگى از طرف این جانب به فرماندهى کل قوا منصوب شده اند موظف هستند که هر کس با هر درجه و مقامى که خواست در ارتش اخلال کند و یا اعتصاب راه بیندازد و یا کم کارى کند و یا نظم و مقررات ارتش را نادیده گیرد و یا از قوانین ارتش سرپیچى کند شدیداً مؤاخذه نمایند؛ و در صورت اثبات جرم، بلافاصله از ارتش اخراج نمایند و تحت تعقیب قانونى قرار دهند. من دیگر بى نظمى در ارتش را به هیچ وجه تحمل نمى کنم و هر کس که در کار ارتش اخلال نماید بلافاصله به عنوان ضد انقلاب به ملت معرفى مى شود تا ملت عزیز حسابش را با باقیمانده ارتش شاه جنایتکار روشن گرداند.

برادران عزیز ارتشى ام! اى کسانى که به شاه پلید و ایادى چپاولگرش پشت نمودید و به ملت پیوستید، امروز روز خدمت به ملت و ایران عزیز است. سعى کنید با تلاش پیگیر خویش، این مرز و بوم را از دست دشمنان اسلام و ایران نجات دهید.

2- بار دیگر پشتیبانى خود را از سپاه پاسداران اعلام مى نمایم و به آنان و فرماندهان آنان گوشزد مى نمایم که کوچکترین تخلف موجب تعقیب است و اگر خداى ناکرده کارى کنید که موجب اخلال در نظم سپاه شود، بلافاصله اخراج مى گردید و تمام آنچه را که درباره ارتش گفتم درباره آنان به اجرا در مى آید. فرزندان انقلابى ام! مواظب باشید که  با همه با مهربانى و اخلاق اسلامى مواجه شوید.

3- شهربانى و ژاندارمرى کشور باید نظم را رعایت نمایند. از قرار اطلاع کم کارى عجیبى در کلانتریها دیده مى شود. اینان که از گذشته تجربیات خوبى ندارند براى هر چه بیشتر همگامى با مردم و نظم در سراسر ایران کوشش نمایند و مردم را از خودشان بدانند.

امید است در آینده تجدید سازمان اساسى براى ژاندارمرى و شهربانى در نظر گرفته شود. قواى انتظامیه خود را از اسلام و مسلمین بدانند. انفجارات جنوب مرا شدیداً متأثر کرده است که چرا سپاه و شهربانى و ژاندارمرى، عده اى خدانشناس- وابسته به رژیم فاسد خارجى متکى به امریکا- را دقیقاً شناسایى نمى نمایند و به مجازات نمى رسانند.

اینان مفسدین فى الارض هستند، چه آنان که مستقیماً در این گونه اعمال شرکت مى نمایند و چه آنان که این گونه جریانات را هدایت مى کنند، و حکم «مفسد فى الارض» روشن است. دادگاههاى انقلاب هر چه بیشتر قاطعیت به خرج دهند تا ریشه آنان را برکَنند.

4- دادگاههاى انقلاب در سراسر ایران باید نمونه کامل اجراى حدود اللَّه باشند. باید سعى کنند که قدمى از احکام خداى تعالى منحرف نشوند و احتیاط کامل را رعایت نمایند. باید با صبر انقلابى به قضاوت بنشینند. دادگاهها حق ندارند نیروى مسلح از خود داشته باشند. باید بر طبق قانون اساسى عمل نمایند و بتدریج دستگاه قضایى اسلامى مسئولیتهاى این دادگاهها را بر عهده گیرند. قضات باید با تمام جدیت جلوى تخلفات را بگیرند، و اگر خداى ناکرده کسى از دستورات الهى سرپیچى کرد، بلافاصله به ملت معرفى شده و به مجازات برسد.

5- دولت موظف است اسباب کار و تولید را براى کارگران و دهقانان و زحمتکشان فراهم آورد، ولى اینان نیز بدانند که اعتصاب و کم کارى نه تنها موجب تقویت ابرقدرتها مى شود، بلکه سبب مى شود امید مستضعفان کشورهاى اسلامى و غیر اسلامى اى که بپاخاسته اند به یأس مبدل شود. مردم هر شهر به محض اطلاع از اعتصاب هر کارخانه، خود را به آنجا برسانند و ببینند آنان چه مى گویند. باید ضد انقلاب را شناسایى و به مردم معرفى نمایند. مردم شریف ایران دیگر نمى توانند حقوق بى جهت به عده اى از خدا بیخبر بدهند.

زحمتکشان عزیز! بدانید آنانى که هر روز در گوشه اى بلوا بپا مى کنند و اصولًا با منطق اسلحه به میدان مى آیند، دشمنان سرسخت شما هستند و مى خواهند شما را از مسیر انقلاب منحرف نمایند. آنان دیکتاتورانى هستند که اگر روزى روى کار آیند به هیچ کس حق نفس کشیدن نمى دهند. با آنان در تمام زمینه ها مبارزه کنید و آنان را به عنوان دشمنان شماره یک خود به مردم معرفى نمایید و از بستگى آنان و وابستگى آنان به شرق متجاوز و یا غرب استثمارگر پرده بردارید. دولت موظف است اشخاصى که در این گونه اعمال دست دارند شدیداً مجازات کند.

6- من نمى دانم دولت چرا طرحهاى متوقف شده خود را، که به سود ملت مى باشد، به کار نمى اندازد. باید دولت هر چه سریعتر طرحهاى به سود ملت را که متوقف شده و آنها که جدید است به اجرا گذارد تا وضع اقتصادى کشورمان سر و سامان یابد.

7- در ادارات دولتى باید همه از دولت برگزیده تبعیت کنند در غیر این صورت شدت عمل لازم است. باید بى درنگ هر کس در هر اداره اى که خواست اخلال کند او را اخراج و به ملت معرفى نمایند. من تعجب مى کنم که چرا اولیاى امور از نیروى مردم غفلت مى کنند؟ مردم خود حساب ضد انقلاب را مى رسند و او را رسوا مى کنند.

8- مصادره اموال متجاوزین از طرف افراد غیر مسئول و یا محاکم غیر صالحه شدیداً محکوم است. تمام مصادرات باید از روى موازین شرعیه با حکم دادستان و یا قضات دادگاهها باشد و هیچ کس حق دخالت در این گونه امور را ندارد. متخلفین باید شدیداً مؤاخذه شوند.

9- زمینها باید روى موازین شرعیه توزیع گردد و بعد از اثبات این موضوع، محاکم صالحه حق اخذ دارند. هیچ کسى حق تجاوز به زمین و یا مسکن و یا باغ کسى را ندارد و اصولًا اشخاص غیر مسئول حق دخالت در این گونه امور را ندارند، ولى اطلاعات خود را درباره زمین و مسکن و باغ طاغوتیانى که به ناحق اموال مردم را غصب نموده اند به مسئولین امور برسانند، و اگر کسى بر خلاف موازین اسلامى و قانونى اقدامى بنماید شدیداً قابل تعقیب است.

10- بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفین هر چه زودتر بیلان کار خودشان را بدهند تا مردم از فعالیت این دو نهاد انقلابى مطلع گردند. بنیاد مسکن باید روشن کند که چه میزان کار کرده است و بنیاد مستضعفین صورت اموال منقول و غیر منقول طاغوتیان خصوصاً شاه و خاندان و دارودسته کثیفش در سراسر ایران را به روشنى براى مردم بیان دارند و بگویند چه کرده اند، اموال شاه خائن را به چه کسانى داده اند؟ آیا راست است که بنیاد مستضعفین، بنیاد مستکبرین گردیده است؟ اگر چنین است تصفیه ضرورى است و غفلت از این امر مهم حرام. باید این دو نهاد دقیقاً براى مردم شرح دهند که چرا از این سریعتر نتوانسته اند کار نمایند، و اگر کسانى به اسم مستضعفین خلاف مى کنند، بر دادگاههاى سراسر ایران است که سریعاً اقدام نمایند.

11- باید انقلابى اساسى در تمام دانشگاههاى سراسر ایران بوجود آید تا اساتیدى که در ارتباط با شرق و یا غربند تصفیه گردند و دانشگاه محیط سالمى شود براى تدریس علوم عالى اسلامى. باید از بدآموزیهاى رژیم سابق در دانشگاههاى سراسر ایران شدیداً جلوگیرى کرد، زیرا تمام بدبختى جامعه ایران در طول سلطنت این پدر و پسر از این بدآموزیها به وجود آمده است. اگر ما ترتیبى اصولى در دانشگاهها داشتیم، هر گز طبقه روشنفکر دانشگاهى اى نداشتیم که در بحرانى ترین اوضاع ایران در نزاع و چند دستگى با خودشان باشند و از مردم بریده باشند و از آنچه که بر مردم مى گذرد چنان آسان گذرند که گویى در ایران نیستند. تمام عقب ماندگیهاى ما به خاطر عدم شناخت صحیح اکثر روشنفکران دانشگاهى از جامعه اسلامى ایران بود، و متأسفانه هم اکنون هم هست. اکثر ضربات مهلکى که به این اجتماع خورده است از دست اکثر همین روشنفکران دانشگاه رفته اى، که همیشه خود را بزرگ مى دیدند و مى بینند و تنها حرفهایى مى زدند و مى زنند که دوست به اصطلاح روشنفکر دیگرش بفهمد، و اگر مردم هیچ نفهمند، نفهمند. زیرا دیگر چیزى که مطرح نیست مردمند، و تمام چیزى که مطرح است خود اوست، براى اینکه بدآموزیهاى دانشگاهى زمان شاه، روشنفکر دانشگاهى را طورى بار مى آورد که  اصولًا ارزشى براى خلق مستضعف قائل نبود و متأسفانه هم اکنون هم نیست.

روشنفکران متعهد و مسئول، بیایید تفرقه و تشتت را کنار گذارید و به مردم فکر کنید و براى نجات این قهرمانان شهید داده، خود را از شرّ «ایسم» و «ایست» شرق و غرب نجات دهید. روى پاى خود بایستید و از تکیه به اجانب بپرهیزید.

طلاب علوم دینى و دانشجویان دانشگاهها باید دقیقاً روى مبانى اسلامى مطالعه کنند و شعارهاى گروههاى منحرف را کنار گذارند و اسلام عزیز راستین را جایگزین تمام کج اندیشیها نمایند. این دو دسته باید بدانند اسلام خود مکتبى است غنى که هر گز احتیاجى به ضمیمه کردن بعضى از مکاتب به آن نیست. و همه باید بدانید که التقاطى فکر کردن خیانتى بزرگ به اسلام و مسلمین است که نتیجه و ثمره تلخ این نوع تفکر در سالهاى آینده روشن مى گردد. با کمال تأسف گاهى دیده مى شود که به علت عدم درک صحیح و دقیق مسائل اسلامى، بعضى از این مسائل را با مسائل مارکسیستى مخلوط کرده اند و معجونى بوجود آورده اند که به هیچ وجه با قوانین مترقى اسلام سازگار نیست.

دانشجویان عزیز! راه اشتباه روشنفکران دانشگاهى غیر متعهد را نروید و از مردم خود را جدا نسازید.

12- مسئله دیگر مطبوعات است. من بار دیگر از مطبوعات سراسر ایران مى خواهم که بیایید و دست در دست یکدیگر نهید و آزادانه مطالب را بنویسید، ولى توطئه نکنید.

من بارها گفته ام که مطبوعات باید مستقل و آزاد باشند، ولى متأسفانه و با کمال تعجب تعدادى از آنها را در مسیرى دیدم که با کمال بى انصافى مقاصد شوم راست و یا چپ را در ایران پیاده مى کردند و هنوز مى کنند. مطبوعات در هر کشورى نقش اساسى را در ایجاد جوّى سالم و یا ناسالم دارند. امید است که در خدمت خدا و مردم در آیند.

و همچنین رادیو- تلویزیون باید مستقل و آزاد باشند و همه گونه انتقاد را با کمال بیطرفى منتشر سازند تا بار دیگر شاهد رادیو- تلویزیون زمان شاه مخلوع نگردیم.

رادیو- تلویزیون باید از عناصر طرفدار شاه و یا منحرف پاکسازى شود.

13- این روزها حملات به روحانیت اصیل که براستى چه در زمان شاه و چه در زمان  پدرش از بارزترین اقشارى بودند که با قیامهاى متعدد خود در مقابل فساد دستگاه به افشاگرى و مبارزه پرداختند و مبارزات ضد شاهى- امریکایى را در طول مبارزات بر حق مردم شریف هدایت مى کردند و به پیروزى رساندند، از طریق ایادى شاه و دارودسته اش گسترش پیدا کرده است. درست زمانى که روحانیت، مبارزه سرسختش را در سالهاى 41- 42 علیه شاه خائن شروع کرد، شاه روحانیت متعهد و مسئول را «ارتجاع سیاه» نامید، زیرا تنها خطر جدى براى او و سلطنتش روحانیون مبارزى بودند که ریشه در عمق جان مردم داشتند و در مقابل او و ستمکارى اش ایستادند.

درست اکنون ایادى شاه براى خرد کردن روحانیت که اساس استقلال و آزادى این مملکت است کلمه «ارتجاع» را در دهان فرزندانم که از عمق جریانات مطلع نیستند انداخته اند.

فرزندان عزیز و انقلابى ام! امروز توهین و تضعیف روحانیت ضربه به استقلال و آزادى و اسلام است. امروز راه شاه خائن را رفتن و کلمه ارتجاع را به این طبقه محترم که از نادرترین قشرهایى هستند که زیر بار شرق و غرب نمى روند، خیانت است. خواهران و برادران عزیزم! بدانید آنانى که روحانیون را مرتجع مى دانند در نهایت راه شاه و امریکا را مى روند. ملت شریف ایران با پشتیبانى از روحانیت اصیل و متعهد ایران که همیشه حافظ و سنگربان این مرز و بوم بوده اند، دیْن خود را به اسلام ادا مى نمایند و طمع ستمکاران تاریخ را از کشور قطع مى نمایند. از طرف دیگر من به روحانیین محترم در هر جا هستند اعلام مى کنم، ممکن است شیاطین با ایادى خود تبلیغات سوئى علیه جوانان عزیز خصوصاً جوانان دانشگاهى بکنند، باید روحانیون بدانند که امروز تکلیف آن است که همه قشرهاى ملت خصوصاً دو قشر معظم که مغز متفکر ملت هستند دست به دست هم داده و علیه قدرتهاى شیطانى و مستکبرین کوشش نموده و در صف واحد، نهضت اسلامى را جلو رانده و استقلال و آزادى را چون جان عزیز خود نگهبانى کنید. نقشه جهانخواران و عمال آنان، جدا کردن این دو طبقه مؤثر متفکر در زمان رژیم طاغوتى بود و مع الأسف موفق شد و کشور را به تباهى کشاند، و آن نقشه بار دیگر در دست اجرا است  که با غفلت جزئى رو به تباهى خواهیم رفت. امیدوارم که همه طبقات ملت بخصوص این دو طبقه محترم در این سال جدید از توطئه ها و دسیسه ها غافل نباشند و با وحدت کلمه نقشه هاى شوم را باطل کنند.

در خاتمه لازم است در این سال جدید بعد از طلب مغفرت براى شهداى انقلاب اسلامى و قدردانى از فداکاریهاى آنان به بازماندگان آنان، مادران و پدران آنان تبریک عرض نمایم که چنین شیرزنان و شیرمردانى تربیت نمودند. و نیز به معلولین و آسیب دیدگان انقلاب که در پیشبرد نهضت ملت و تحقق جمهورى اسلامى پیشقدم بودند، تبریک عرض کنم. الحق انقلاب اسلامى ما مرهون فداکاریهاى این دو قشر عزیز است. این جانب و ملت ما این دلاوریها را فراموش نمى کنیم و یاد آنان را گرامى مى داریم.

از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

1/ 1/ 1359

روح اللَّه الموسوی الخمینى

(صحیفه امام، ج 12، ص: 202-210)

انتهای پیام /*