مراسم تکریم و معارفه رئیس حوزه قضایی بخش آفتاب؛

محمدعلی انصاری: فلسفه قیام امام خمینی(س) این بود که دست ستمگران را از سر این ملت کوتاه کند

همه ابزار و امکانات و چیزهایی که بشر آموخته و در اختیار دارد برای تحقق معجزه عدالت و قسط به میدان می آید. پیامبران در طول تاریخ با انواع بی عدالتی ها مواجه بوده اند و تجربه ها آموخته اند، مجاهدت ها داشته اند و فداکاری ها کرده اند، همه این ابزار و تجربه ها در اختیار امام زمان(عج) است که جامعه را از بی عدالتی نجات دهد.

کد : 176777 | تاریخ : 18/08/1398

سرپرست حرم مطهر امام خمینی(س) با تأکید بر  اینکه فلسفه قیام، جهاد و مبارزه امام خمینی(س) این بود که دست ستمگران را از سر این ملت کوتاه کند و به بشریت یادآور شود که در مقابل استکبار بایستید، گفت: در مجموعه آثار امام بیشترین واژه ها مسأله مبارزه با ظلم، استکبار جهانی، آمریکا، منافقین و ستمکاران و دفاع از مظلوم است. همین شاخصه امام را به دنیا معرفی کرده است. بی جهت نیست که ما انقلاب اسلامی ایران را طلیعه دار آن انقلاب بزرگ بدانیم.

به گزارش پرتال امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در مراسم تکریم و معارفه رئیس حوزه قضایی بخش آفتاب، گفت: «قسط و عدل» از واژه ها و کلماتی هستند که خیلی مغفول مانده و حق آن در طول تاریخ بشریت ادا نشده و اطلاعات انسان ها از حوزه و دایره قسط و عدل بسیار کم است.

سرپرست حرم مطهر امام خمینی افزود: قسط و عدلی که در ذهن جامعه ما نقش بسته صرفا به قسط و عدلی متبادر می شود که در تجاوز یا نزاع یا اختلاف گروهی با گروه دیگر و یا فردی با فرد دیگر مقام و جایگاهی میان آنها قضاوت کند و به عدالت حکم براند. اما حقیقت این است که قسط و عدل خیلی وسیع تر است. «قسط و عدل» پایه و اساس نظام هستی است. عدالت به معنای میانه روی و اعتدال برای هر چیز و هر موجود، و قسط به معنای بهره برداری از سهمی که آن شیء یا آن موجود دارد.

وی تأکید کرد: اگر همه اجزای عالم به درستی عمل کنند، هستی با لطافت، زیبایی و درخشندگی به راه خودش ادامه می دهد. اما اگر عدالت میان اجزاء به هم خورد و یکی از اجزاء سهم بیشتری خواست، تنازع در می گیرد و عالم پایداری خود را از دست می دهد. لذا همه هستی به فرمان الهی در مدار عدالت و قسط در جایگاه خودشان حرکت می کنند.

انصاری اظهار داشت: یک موجود در جهان هستی اختیار دارد که از عدالت تبعیت نکند  و به قسط گردن ننهد و فراتر از سهم خودش را بخواهد؛ و آن انسان است. خداوند به دلیل اینکه انسان را با ویژگی های منحصر خلق کرده، این اختیار را به انسان ها داده که بر خلاف همه موجودات حرکت های ارادی انجام دهد؛ ولو اینکه این حرکت ها بر خلاف مسیر عدالت و قسط باشد. ولی معلوم است که خداوند راضی نیست کسی بر خلاف عدالت و قسط قدم بردارد.

وی ادامه داد: چون جامعه بشریت با اختیار و اراده خودش این حرکت و مبنای سازگار با ادامه هستی را بر هم زده، لطف الهی است که انبیاء را به مدد انسان ها و جامعه بفرستد تا با قدرت و حکمت ارزش و جایگاه عدالت و قسط را در جامعه بیان و پیاده کنند. پس اگر ما می گوییم قسط و عدل بزرگترین و والاترین جایگاه را دارد، باید بگوییم بزرگترین آرمان، آرزو و خواسته انبیاء الهی و خداوند از انسان ها اجرای عدالت و قسط است.

سرپرست حرم مطهر امام خمینی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، گفت: آرزوی همه انسان هاست که کج رفتاری، بی عدالتی، ظلم و ستم از بین برود. وقتی از انسان های پاک باخته در طول تاریخ و حال و آینده بپرسند که یکی از آرزوهای مهم شما در دنیا چیست، حتما خواهند گفت که دوست داریم عدالت در جهان پیاده شود. حتما خواهند گفت دوست داریم یک روز سر از بستر برداریم و ببینیم که در هیچ جای دنیا ظلم و بی عدالتی نیست.

وی تأکید کرد: نه تنها جامعه اسلامی و علوی، بلکه جامعه داودی، عیسوی و موسایی هم انتظار روز عدالت  را می کشند. در کتاب پیشینیان هم آمده که کسی می آید و جهان را از عدل و داد پر می کند بعضی ها اشتباه می کنند و احتمالا از روی جهل و ناآگاهی در تفسیر ظهور امام زمان(عج) می گویند معجزه امام زمان(عج) شمشیر است. در حالی که بزرگترین معجزه امام زمان(عج) عدالت است. وقتی امام زمان(عج) می آید داد همه مردم از بی عدالتی بلند است. مردم بی عدالتی ها را با چشمان خود در جهان خواران و ثروتمندان می بینند. امام زمان(عج) می تواند این درد بزرگ را درمان کند.

انصاری ادامه داد: همه ابزار و امکانات و چیزهایی که بشر آموخته و در اختیار دارد برای تحقق معجزه عدالت و قسط به میدان می آید. پیامبران در طول تاریخ با انواع بی عدالتی ها مواجه بوده اند و تجربه ها آموخته اند، مجاهدت ها داشته اند و فداکاری ها کرده اند، همه این ابزار و تجربه ها در اختیار امام زمان(عج) است که جامعه را از بی عدالتی نجات دهد.

وی یادآور شد: فلسفه قیام، جهاد و مبارزه امام خمینی(س) این بود که دست ستمگران را از سر این ملت کوتاه کند و به بشریت یادآور شود که در مقابل استکبار بایستید. در مجموعه آثار امام بیشترین کاربرد واژه ها مسأله مبارزه با ظلم، استکبار جهانی، آمریکا، منافقین و ستمکاران و دفاع از مظلوم است. همین شاخصه امام را به دنیا معرفی کرده است. پس بی جهت نیست که ما انقلاب اسلامی ایران را طلیعه دار آن انقلاب بزرگ بدانیم.

سرپرست حرم مطهر امام خمینی ادامه داد: ای کاش جامعه ما و جوامع دیگر بشریت به آنجایی می رسیدند که خودشان عدالت و قسط را در زندگی خود پیاده می کردند و آن جامعه نیازی به قوه قضائیه نداشت. اما وقتی که این معنا محقق نمی شود و انسان ها به حریم خودشان اکتفا نمی کنند، ضرورت عقلانی، دینی، انسانی، فلسفی، سیاسی و فرهنگی است که یک تشکیلات قضایی قدرتمند مدعی و مجری عدالت باشد. خوشا به حال کسانی که در این قوه هستند و با صداقت و عدالت و وفاداری به آرمان بلند عدل و قسط لباس قضاوت و خدمت را پوشیده اند.

وی افزود: کسانی که در متن حوادث جامعه هستند می دانند که سخت ترین کارها و مسئولیت ها آن است که انسان قضاوت عادلانه داشته باشد. کسی که بخواهد در مورد مال، آبرو و خون مردم قضاوت کند و حیات سیاسی و اجتماعی جامعه به احکام او بسته باشد قطعا احساس وظیفه سنگینی دارد. لذا در قانون اساسی ما قوه قضائیه به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی شناخته و تقویت شده و باید تقویت شود.

انصاری ادامه داد: امام عظیم الشأن ما برای هدایت این قوه از حاکمیت طاغوتی به حاکمیت اسلامی کار بسیار شگفتی کردند. اولین گامی که امام برای قوه قضائیه اسلامی برداشتند این بود که قوه قضائیه را به دست ابرمردی سپردند که امام درباره او بعد از شهادتش فرمود که «بهشتی یک ملت بود.» بهشتی سرمایه بزرگی بود. بهشتی محصول علم، دانش، اخلاق، شجاعت، تدبیر و تجربه انسانی بود. متأسفانه دشمنان همان روزهای اول فهمیدند که امام سر کدام بزنگاه یقه آنها را گرفته است. فهمیدند که امام کدام سنگر را فتح کرده است. این سنگر قوه قضائیه که بزرگترین سنگر اقتدار ملت است.

وی یادآور شد: وقتی آیت الله بهشتی به قوه قضائیه آمد طوفانی از علاقه و عشق و ایمان به حضور در قوه قضائیه و پذیرفتن مسئولیت ها به وجود آمد. هیچ طلبه ای قبل از انقلاب مایل نبود یک روز هم در منصب قضاوت بنشیند. متأسفانه بعضی از بزرگان و مراجع تقلید و محققین حوزه علمیه به بهانه اینکه دنبال سیاست حکومت و دنبال حکومت قضاوت است و چون سیاست آمیخته با قضاوت است، پس باید قضاوت و سیاست را کنار گذاشت. در چنین شرایط سختی امام آیت الله بهشتی را به مسئولیت قوه قفضائیه برگزید تا دیگران برای ورود به آن تشویق شوند و این مرد بزرگ با اخلاق درها را به روی حوزه ها باز کرد؛ که هم حوزه ها در آنجا حضور داشته باشند و هم دانشگاه ها و مردم هم نسبت به آن جایگاه اطمینان پیدا کنند.

سرپرست حرم مطهر امام خمینی با اشاره به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امروز کشور، تأکید کرد: برای برون رفت از مشکلات، ایجاد انسجام بیشتر و ارتباط حاکمیت با ملت، عدالت و قسط راهگشا است. من بر این باورم که اگر مردم ایران گرسنگی بکشند ولی عدالت را بر سر سفره خودشان ببینند و در اطرافشان همه چیز عادلانه باشد، پای نظام می ایستند؛ همان طوری که تا امروز ایستاده اند.

وی افزود: ما کمک و همکاری با قوه قضائیه را جزو وظایف ذاتی خودمان می دانیم. بدون تردید همه جمعیت کشور در زیر چتر قوانین و حمایت های قسط و عدلی هستند که جمهوری اسلامی برای آنها ایجاد کرده است؛ هرچند که در طول زندگی پایشان به دادگاه باز نشود.

انصاری گفت: امیدواریم جامعه ما در مراعات قسط و عدل به جایی برشد که دستگاه قضایی کشورها خلوت شود. امیدواریم عدالت در کشور ما به گونه ای محقق شود که ما میلیون ها پرونده نداشته باشیم. این همه پرونده و اختلاف، کج روی، تجاوز به حقوق دیگران و ناسازگاری ها در شأن نظام اسلامی و جامعه اسلامی نیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تجلیل از زحمات و خدمات آقای علیپور اظهار داشت: من متأثر هستم از اینکه برادر عزیز و فاضل و روحانی با اخلاق، دلسوز و کاردانی همچون حجت الاسلام و المسلمین علیپور از حوزه قضایی شهر آفتاب به منصب دیگری در تهران انتقال می یابند. من شهادت می دهم که هم از نظر اخلاقی و هم از نظر تقیّد به قانون، دقت روی مسائل و حرکت در مسیر خواسته های امام و مقام معظم رهبری و گره گشایی از مسائلی که در این منطقه هستند بسیار مؤثر و کاردان بودند. از طرف دیگر خوشحالیم که برادر فاضل دیگری همچون آقای دکتر دنیالی برای این مسئولیت انتخاب شده اند.

سرپرست حرم مطهر امام خمینی: هر کسی در جایگاه خودش، هر توانی که دارد، برای اعتلای نام و هدف امام باید به کار ببندد. امام امروز بر قلب های  همه ملت ایران حکومت می کند و مردم از دل و جان به امام اعتقاد دارند؛ ولی در مسیر معرفی امام و هموار کردن راه برای اینکه زائران به حرم بیایند با مشکلاتی مواجه هستیم. قطعا نظام جمهوری اسلامی علی رغم همه تنگناها هیچ گاه از مساعدت ما دریغ نخواهد کرد. اما همه ما باید بدانیم برای اینکه امام زنده و جاودانه باشد باید برای نشر آثار و تقویت حرم و نهضت امام فداکاری های بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام /*