هر روز با امام / ۱۲ آذر / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 176939 | تاریخ : 12/09/1402

‏‏قم، ۱۳۴۱_ نامه تشکر به آقای سید مهدی یثربی (ورود به نجف)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۵۰

***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع کارکنان جهاد سازندگی (تحولات روحی و درونی مردم)

اهم بیانات:

این تحولی که در جوانهای ما، در انسانها، آنهایی که متعهد هستند پیدا شده است،‏‎ ‎‏اهمیتش بیشتر از آن تحولی است که در مملکت پیدا شده است. تحولی که در کشور پیدا‏‎ ‎‏شد این بود که با همت شما جوانها، همۀ قشرها، زن و مرد، بزرگ و کوچک این سد باطل‏‎ ‎‏را، سد شیطانی را شکستید و شیطانها را از حریم اسلام بیرون کردید. این تحولی است که‏‎ ‎‏در کشور پیدا شد و رژیم طاغوتی به رژیم اسلامی آن هم به همت همه برگشت. لکن این‏‎ ‎‏چیزی که بسیار مهم است و آن چیزی که اجانب روی آن بیشتر کار می کردند و کردند،‏‎ ‎‏آن انسانهاست. در سالهای طولانی که اخیراً پیوسته قوه پیدا کرد، اینها در صدد بودند که‏‎ ‎‏این انسانها را از آن حالی که به حسب طبع خودشان و فطرت اسلامی خودشان هست‏‎ ‎‏برگردانند به یک حال دیگر، و نگذارند نیروی انسانی این کشور، بلکه نیروی انسانی‏‎ ‎‏شرق پیش برود.

این نهضت برای اینکه اسلامی بود و برای خدا بود، خدای تبارک و تعالی کمک کرد‏‎ ‎‏در همه مراحلش، کمک کرد در مراحل ابتدایی.‏

راجع به شکست دشمنتان، این تأیید خدا بود، و الاّ ماها که اسلحه نداشتیم و اسلحه را‏‎ ‎‏بلد هم نبودیم چطور باید مثلاً ‏‏[‏‏استفاده‏‎ ‎‏]‏‏کرد. لکن یک تفنگ هم داشتیم، نمی توانستیم‏‎ ‎‏که تفنگ بیندازیم. ما تعلیمات نظامی نداشتیم، آنهایی که تعلیمات نظامی داشتند،‏‎ ‎‏خوب، ابتدائاً با آنها بودند. ملت ما بی تعلیمات نظامی و بی ساز و برگ، با قدرت ایمان به‏‎ ‎‏میدان رفت و در مرحله اولی آنها را شکست داد.

آن تحولی که پیدا شده است که جوانهای ما فریاد می زنند که ما مستعدیم برای‏‎ ‎‏شهادت، کفن می پوشند. اینها یک تحولاتی است که بشر نمی تواند این کارها را بکند.‏‎ ‎‏اینها کار خداست. من دیروز یک عقدی اینجا کردم بین یک جوانی و یک دختری. آن‏‎ ‎‏دختر بعد که می خواست برود یک کاغذ داد به من. کاغذ را که من خواندم دیدم که‏‎ ‎‏خوب، بعد از اینکه، شما دعا کنید که این جوانهای ما چه، چه، چه، آخرش نوشته «من‏‎ ‎‏عاشق شهادتم. یک دختری که تازه، دیروز من عقدش کردم می نویسد، من عاشق‏‎ ‎‏شهادتم. و از این قبیل زیادند. اینها یک تحول انسانی است که خدا ایجاد کرده در شما،‏‎ ‎‏قدرش را بدانید چیزی که از ناحیۀ خدا اهدا شده به شما.‏

‏‏ ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۵۳۱ - ۵۳۶

***

جماران، ۱۳۶۶_ اجازه نامه به آقای محمد حسین طیبی، در امور حسبیه و شرعیه

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۴۵۰

***

انتهای پیام /*