هر روز با امام / ۲۱ آذر / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 177019 | تاریخ : 21/09/1402

‏‏

نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ پیام به ملت ایران درباره راهپیمایی مردم در تاسوعا و عاشورا

اهم پیام:

‏‏شما مردم عظیم الشأن با‏‎ ‎‏اراده آهنین خود و شعارهای زنده و تعیین کننده به جهانیان ثابت کردید که شاه را‏‎ ‎‏نمی خواهید و باید از قدرت غاصبانه خلع شده؛ و با این رفراندم بزرگ، بی پایگاهی او را‏‎ ‎‏در بین ملت برای چندمین بار اعلام کردید، و مشت یاوه گویان را که حتی در زمانی که‏‎ ‎‏شعارهای عمومی «مرگ بر شاه» سراسر ایران را فراگرفته بود مدعی شدند که اینان‏‎ ‎‏معدودی خرابکارند و ملت شاه را می خواهد ـ برای چندمین بارـ باز کردید؛ و این بار نیز‏‎ ‎‏با فریاد «مرگ بر شاه» مشت گره کردۀ خود را بر دهان آنان کوبیدید.

‏‏ ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۲۱ - ۲۲۲

***

نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ مصاحبه با روزنامه «صدای لوکزامبورگ» درباره نفی همکاری با مارکسیست ها

اهم بیانات:

‏‏ در اسلام، جناحهای مختلف وجود ندارد. وقتی حکومت اسلامی تشکیل شود، همه تابع‏‎ ‎‏قانون اسلامند و اسلام یک جناح یکپارچه و واحد است.‏

‏‏حکومت ما جمهوری اسلامی است که متکی بر آیات قرآنی است و قانونش، قانون‏‎ ‎‏اسلام است و جناحهای سیاسی در آنجا در اظهار عقاید خود آزادند.‏

‏‏ ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۲۳ - ۲۲۴

***

نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ مصاحبه با روزنامه «جنبش ادامه دارد»و رادیو«پاپیولار»(تظاهرات تاسوعا و عاشورا)

‏‏ ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۲۵

***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم (توطئه امریکا و گروهک ها)

‏اهم بیانات:

امریکا از این وحدت کلمۀ ملت ما و از اینکه ملت ما به اینجا رسیده است که جوانهای‏‎ ‎‏غیور ما کفن پوش شدند، شهادت می خواهند، از این وحشتناک است. و از شکست‏‎ ‎‏سیاسی هم وحشتناک است.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۲۱۰ - ۲۱۴

***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع پیشه وران اصفهان (تلاش برای خودکفایی و استقلال)

اهم بیانات:

این ابرقدرتهایی که می خواستند همه چیز ما را ببرند و ما صدامان در‏‎ ‎‏نیاید و نفهمیم که دارند می برند. ندانیم که دارند ما را لخت می کنند. اینها آمدند نقشه ها‏‎ ‎‏کشیدند. یکی از نقشه های بزرگ اینها این است که مغزهای ما را ازمان بدزدند و به جای‏‎ ‎‏او یک مغز فرنگی بگذارند. که ما را همچو فرنگی درست بکنند که افکار ما افکاری‏‎ ‎‏بشود که هر چه ما داریم از آنجاست. استقلال فکری را از ما بدزدند. دزدیدند استقلال‏‎ ‎‏مغزی را. از ما دزدیدند.

ما تا بنای بر این نگذاریم که خودمان هم یک آدمی هستیم برای خودمان می توانیم‏‎ ‎‏کار کنیم، ما به آن نان جوی که خودمان درست کنیم تا بنای بر این نگذاریم که همان نان‏‎ ‎‏جو را می خوریم و از خارج نمی خواهیم، نمی توانیم درست کنیم کار خودمان را. تا بنای‏‎ ‎‏بر این نگذاریم که همان منسوجاتی که خودمان درست می کنیم کافی مان هست‏‎ ‎‏منسوجات ما ترقی نمی کند. و ما باز تابع غیر باید بشویم، و دستمان پیش غیر دراز بشود.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۲۱۵ - ۲۲۸

***

جماران، ۱۳۶۰_ پیام به فرماندهان نظامی (تبریک پیروزی های رزمندگان در جبهه غرب)

اهم پیام:

‏‏ بگذار تا تبهکاران بین المللی و بوقهای مزدور جناحهای جنایتکار، این پیروزیهای‏‎ ‎‏عظیم را به حساب نیاورند و با تبلیغات انحرافی بر ننگ صدامیان امریکایی پرده پوشی‏‎ ‎‏کنند.‏

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۴۲۰ - ۴۲۱

***

جماران، ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع اعضای تیم ملی کشتی آزاد (توصیه و رهنمود به پهلوانان)

اهم بیانات:

پهلوانها از سابقِ ایام، اینها که در زورخانه ها آن وقت ‏‏[‏‏ورزش‏‏]‏‎ ‎‏می کردند، توجه خاصی به اسلام داشتند، مخصوصاً، در صحبتهاشان، در کارهاشان همه‏‎ ‎‏با ذکر خدا و ذکر امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ توأم بود و این در روحیه هایشان تأثیر‏‎ ‎‏داشت. این ذکرها در روحیه ها تأثیر دارد و شما با اخلاق خوش خودتان و با رفتار‏‎ ‎‏خودتان و با کردار خودتان، ان شاءالله که این وجهۀ اسلامی جمهوری اسلامی را صادر‏‎ ‎‏کنید به خارج.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۴۲۲ – ۴۲۳

***

جماران، ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع ائمه جمعه استان سمنان (مخالفت قدرت ها با روحانیت)

اهم بیانات:

‏‏ ‏‏آقایان باید توجه کنند که مسائل اینطوری مخصوص به زمان ما نیست. از صدر اسلام‏‎ ‎‏تا حالا هدف، هدف مستکبرین همین بوده است که برای چاپیدن مستضعفین، آنهایی که‏‎ ‎‏طرفدار آنها هستند که علمای بلاد هستند، آنها را از بین ببرند. این یک سیره ای بوده‏‎ ‎‏است از آنها و سنت سیئه ای بوده است از آنها و ما باید به آنچه تکلیفمان هست عمل‏‎ ‎‏بکنیم. و بحمدالله الآن هر چه از این فسادها واقع می شود و هر چه از این جنایات واقع‏‎ ‎‏می شود، مردم بیشتر توجه به عمق مسئله پیدا می کنند.‏

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۴۲۴ - ۴۲۸

***

انتهای پیام /*