با اشاره به وظیفه ذاتی و ماهوی؛

وظیفه شورای نگهبان اعاده حقوق فقراست

امام خمینی(س): شما بیایید احکام الهی را اجرا کنید. باید قوانین وضع بشود که حقوق محرومین و فقرا به آنها بازگردانده شود، این وظیفه شماست.

کد : 177325 | تاریخ : 01/11/1398

پرتال امام خمینی(س): از جمله نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران شورای نگهبان است که تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی پیش‌از لازم الاجرا شدن، نیازمند توشیح این شورا است تا از بروز هرگونه مغایرتی باموازین شرع و قانون اساسی جلوگیری بعمل آید. تأیید صلاحیت نامزدهای تمامی انتخابات سراسری کشور به جز انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز در حیطهٔ وظایف این شورا جای دارد. اما نخستین وظیفه شورای نگهبان، نظارت بر تدوین قوانین در مجلس شورای اسلامی است. این شورا وظیفه دارد که هر قانون تصویب شده در مجلس را با قانون اساسی و قوانین شرعی اسلام مطابقت دهد که در صورت مطابقت داشتن، لایحه یا طرح مجلس را تأیید می‌کند. در صورت عدم مطابقت، آن لایحه یا طرح به مجلس برگردانده می‌شود تا مجلس اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان را بررسی کند. در صورت پافشاری مجلس بر نظر خود، طرح یا لایحه مورد نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می‌شود. آنچه در ادامه می خوانید فرازی از کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در باره وظیفه اصلی و ماهوی شورای نگهبان قانون اساسی است که در سخنرانی در جمع شورای نگهبان‏ با موضوع مخالفت مکتب اسلام با حکومت سرمایه داری و کمونیستی‏ است که از نظر می گذرد: 

شما بیایید احکام الهی را اجرا کنید. باید قوانین وضع بشود که حقوق محرومین و فقرا به آنها بازگردانده شود، این وظیفه شماست. متأسفانه در برخی موارد قوانین خوب هستند ولی خوب اجرا نمی ‏شوند، ما مأمورین اجرای خوب در این موارد کم داریم. اگر مأمورین اجرا افراد صالح و واردی باشند، دیگر سر و صدای کسی در نمی‏ آید. برای این امر هم باید فکری کرد. من از خداوند می‏ خواهم که به همه توفیق پیاده کردن قوانین اسلام را عنایت فرماید.

صحیفه امام، ج‏۱۴، ص: ۳۰۴

انتهای پیام /*