در آستانه چهل و یکمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر؛

دکتر قربانی در تجدید میثاق تشکل های اسلامی- سیاسی دانشگاه آزاد با آرمانهای امام در حسینیه جماران: از نظر امام دانشگاه باید انسان ساز باشد

دکتر محمد قربانی گلشن آباد: در بررسی سیره حضرت امام توجهات بسیار دقیقی به شان و منزلت دانشگاه و دانشگاهیان برمی خوریم. حضرت امام می فرماید: کلید سعادت و شقاوت یک ملت دست فرهنگ است. امام راحل دانشگاه را مرکز تربیت و پرورش انسانها می داند و معتقد است که دانشگاه باید انسانساز باشد.

کد : 177406 | تاریخ : 17/11/1398

پرتال امام خمینی(س): در آستانه چهل و یکمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر جمع زیادی از تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در حسینیه جماران با معمار کبیر انقلاب اسلامی تجدید پیمان کردند. در این مراسم دانشجویان با بازدید از نگارستان امام خمینی و محل زندگی امام بیش از پیش با نحوه زندگی ساده امام آشنا شدند. گفتگوی خبرنگار پرتال امام خمینی را با دکتر محمد قربانی گلشن آباد مدیرکل تشکل های اسلامی، سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در باره اهداف این تجدید میثاق و فعالیتهای این تشکل را بخوانید:

* حضور قشر دانشجو درحسینیه جماران، یادآور توجهات امام به این قشر و دانشگاهیان است و طبعا حضور شما برای تجدید پیمان با آرمانهای امام، به اهمیت موضوع اشاره دارد؛ لطفا بفرمایید انجام اینگونه مراسم ها چه تاثیری بر تقویت ارتباطات میان دانشجویان و آرمانهای امام راحل دارد؟

بدون تردید دانشگاه و دانشگاهیان پدیده و پدیداری مهم، اساسی و بنیادین در منظومه فکری امام خمینی(س) محسوب می شوند؛ به گونه ای که در بررسی سیره آنحضرت توجهات بسیار دقیقی  از شان و منزلت دانشگاه و دانشگاهیان برمی خوریم. حضرت امام می فرماید: کلید سعادت و شقاوت یک ملت دست فرهنگ است. فرهنگ اگر درست باشد، مملکت درست می‏شود؛ معلم اگر خوب باشد، مملکت خوب می‏شود؛ و یا اینکه می فرمایند: ترقی مملکت به دانشگاه است. این جملات بسیار کلیدی بوده و نشان از توجه بالای حضرت امام به این نهاد ارزشمند را دارد.

 

از آنها بالاتر حتی حضرت امام دانشگاه را  مرکز تربیت و پرورش انسانها می داند و معتقد است که دانشگاه باید انسانساز باشد و در این رابطه نیز می فرماید: دانشگاه کلید سعادت و شقاوت یک ملت  است. از دانشگاه سعادت یک ملت و در مقابل سعادت، شقاوت یک ملت سرچشمه می‏گیرد. این نگاه راهبردی، به دانشگاههای در بعد از انقلاب منزلت بسیار بخشید و زمینه های حرکت به سوی اهداق بلند را فراهم کرد. طبعا اطلاع دارید که توجه و ارتباط حضرت امام(س) با دانشجویان و تشکل های دانشجویی(انجمن اسلامی دانشجویان) به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و اوایل دهه چهل برمی گردد و همین ارتباط پدرانه، موجب پدید آمدن ارادت قلبی دانشجویان به حضرت امام(س) شد و امام را در کانون توجهات جامعه دانشجویی قرار داد به گونه ای که فرامین و فرمایشات امام نقشه راه و تکلیف تشکیلاتی قرار گرفت. در یک کلام عرض کنم که چه در حوزه نظر و چه در وجه عمل، سنجش و میزان دانشجویان، معیارهای مبتنی بر اندیشه نورانی و متعالی حضرت امام(س) قرار گرفت.

* نقش جنبش دانشجویی را در این روند چگونه ارزیابی می کنید؟

آنچه مسلم است این است که جنبش دانشجویی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در آگاهی بخشی و تبیین اندیشه های انقلابی پیشتاز بود. در روند مبارزات و نهضت امام خمینی(س) نقش موثری ایفا کردند و در این راه دستگیر شده و در زندانهای مخوف رژیم طاغوت با داغ و درفش شکنجه شدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم تشکل های دانشجویی در صحنه های مختلف انقلاب، مانند مدیریت بحران های سیاسی همراه و همگام انقلاب بود. در مقاطع مختلف انقلاب از جمله در اوایل پیروزی آن از جان مایه گذاشتند. اوج این جان نثاری، حضور پررنگ در دفاع مقدس بود که دانشجویان در دفاع از شرف و آزادی این ملت و مرز و بوم جغرافیای سرزمینی و عقیدتی جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم راه نورانی سیدالشهدا حضرت امام حسین(ع) و سلاله اش حضرت امام(س) کردند. پس از جنگ تحمیلی این مکتب نورانی با تبعیت، عشق و ارادت به مقام معظم رهبری تداوم یافت. امروز هم چونان گذشته و بلکه بیشتر دانشگاه کانون تپنده روحیه انقلابی و اسلامی است. اگر اکنون شاهد هستیم که مساجد و نمازخانه های دانشگاهها در نماز جماعت یومیه، اعتکاف رجبیه و رمضانیه، لیالی قدر، دهه محرم و صفر اعیاد رجبیه و شعبانیه و سایر مناسبت های دینی و ملی مملو از جمعیت انبوه جوانان دانشجوی مومن و انقلابی است، بخاطر ارادت به امام و رهبری معظم انقلاب است که سیره و روش امام خمینی در میان دانشجویان زنده است و به برکت وجود رهبرِ با تدبیر و شجاع تداوم یافته و تقویت شده است.


* فعالیتهای تشکل های اسلامی سیاسی دانشجویان در چه زمینه ای است؟

وظیفه اصلی و رسالت اساسی مان در اداره کل تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، تعمیق بصیرت دینی و انقلابی است که تفصیل آن در سند جامع فرهنگی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی و نیز اسناد بالادستی مرتبط آمده است. جالب است بدانید که در دانشگاه آزاد اسلامی قریب به سیصد تشکل اسلامی سیاسی و بیش از هزار کانون فرهنگی و صدها نشریه دانشجویی و هیات های مذهبی فعال وجود دارد که همه در یک جبهه فرهنگی واحد، جهت تحقق ارزش های و آرمانهای امام راحل و مقام معظم رهبری فعالیت عالمانه و خالصانه دارند و بنده هم افتخار می کنم خادم جوانان مومن انقلابی در این نهاد فرهیخته هستم و از عموم دانشجویان عزیز می خواهم که به جمع باصفای دوستان خود در تشکل های دانشجویی ملحق شده و کمک رسان و یار و یاور ما در اعتلای ارزشهای انقلاب اسلامی و امام و رهبری باشند.

انتهای پیام /*