هر روز با امام / ۱۱ اسفند / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم...

کد : 177563 | تاریخ : 11/12/1402

نجف اشرف؛ ۱۳۵۲نامه به آقای سید احمد خمینی و سفارش ساختن منزل برای طلبه ها

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۲۴

***

قم؛ ۱۳۵۷_ حکم ممنوعیت مصرف گوشت های یخ زده به آقای مهدی بازرگان

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۲۸۰

***

قم؛ ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع علما و اقشار مختلف مردم (ریشه اختلافات داخلی)

اهم بیانات:

صفهای ما باید فشرده تر بشود. یک قشر نمی تواند این خرابیها را ترمیم کند. همه با هم، همه با هم، تمام اقشار با هم به پیش! اگر چنانچه از این به بعد سستی بشود، خدای نخواسته این نهضت رو به سستی برود، آنها در کمینند؛ و دشمنهای ما دست برنداشته اند. اینجا مملکت نفت است، اینجا مملکت چیزهای دیگر؛ ذخایر زیرزمینی زیاد است. آنها دست از اینجا برنمی دارند.

شمایی که الآن جوان هستید می توانید خودتان را تهذیب کنید؛ اگر پیر شدید، ضعیف می شوید نمی توانید. الآن قوای شما قوی است و شیطان در شما ضعیف. وقتی سن شما زیاد شد، قوای شما ضعیف می شود و شیطان در شما قوی. آن وقت دیگر نمی توانید، شکست می خورید. الآن باید خودتان را تهذیب کنید.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۲۸۱ - ۲۸۹

***

قم؛ ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع روحانیون و ایرانیان مقیم امارات (جنایات شاه)

اهم بیانات:

 تبلیغات اینها اینقدر بود که در همین خلیج تقریباً عقیده شان این بود که اگر شاه نباشد دنیا به هم می خورد! در ایران هم بلی؛ این تتمه اش حالا هم هست.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۲۹۰ - ۲۹۳

***

قم؛ ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع ابوالاعلی مودودی و همراهان (توطئه در تضعیف اسلام)

اهم بیانات:

ما مسلمین بر همه مان واجب است که اسلام را به آنطور که هست در دنیا عرضه کنیم. همۀ ما تحت یک حزب و آن «حزب الله » است، باشیم؛ احزاب مختلفه در کار نباشد؛ جناحهای مختلف در کار نباشد. علمای هر ملتی، ملت خودشان را آگاه کنند به نقشه هایی که اجانب و مستعمرین کشیده اند برای تفرقه اندازی؛ این تکلیفی است که بر همۀ رهبران مذهبی لازم است که انجام دهند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۲۹۴ - ۲۹۶

***

قم؛ ۱۳۵۷_ بیانات با خبرنگار روزنامه اطلاعات (مشکل مسکن مردم)

اهم بیانات:

هر چه زودتر باید مشکل مسکن برای بی خانمانها و فقرای ایران حل گردد؛ و برای هر خانواده، مسکن مورد نیازشان تأمین شود، آب و برق برای فقرا و بی بضاعتها باید مجانی گردد.

     به نظر من بیشتر انقلابیون واقعی؛ یعنی آنها که نیروی عظیم و کوبندۀ این انقلاب بودند، مردم غیرمرفه بودند؛ کسانی که بیشترین کشته ها را دادند و با نیروی ایمان واقعی و اعتقاد راسخ؛ باعث پیروزی انقلاب شدند همان کسانی بودند که به هیچ وجه اشرافی و مرفه نبودند و از طبقۀ پابرهنه بودند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۲۹۷

***

جماران؛ ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع قضات شرع دادگاه های انقلاب (اهمیت مسئولیت قضاوت)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۷۹

***

جماران؛ ۱۳۶۴_ سخنرانی در جمع بانوان جامعة الزهراء (حضرت زهرا (س)، الگوی تمامی زنان)

اهم بیانات:

هم در میدان تحصیل که یکی از امور مهمه است مجاهده کنید و هم در میدان دفاع از اسلام، این از مهماتی است که بر هر مردی، بر هر زنی، بر هر کوچک و بزرگی جزء واجبات است. دفاع از اسلام، دفاع از کشور اسلامی، احدی از علمای اسلام، احدی از اشخاصی که در اسلام زندگی کرده اند و مسلم هستند، در این جهت خلاف ندارند که این واجب است. آن چیزی که محل حرف است، محل صحبت است، قضیۀ جهاد اولی است، آن بر زن واجب نیست، اما دفاع از حریم خودش، از کشور خودش، از زندگی خودش، از مال خودش و از اسلام، دفاع بر همه واجب است.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۴ - ۹

***

انتهای پیام /*