هر روز با امام / ۱ فروردین / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم...

کد : 177607 | تاریخ : 01/01/1403

نجف اشرف؛ ۱۳۴۶_ نامه تسلیت به آقای سید مهدی یثربی

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۱۱۸

***


تهران، شمیران، دربند؛ ۱۳۵۹_ پیام به ملت ایران، به مناسبت سال نو (توصیه های سیزده گانه به مسلمانان)

اهم پیام:

جوانان عزیزم که چشم امید من به شماست، با یک دست قرآن را و با دست دیگر، سلاح را برگیرید و چنان از حیثیت و شرافت خود دفاع کنید که قدرت تفکر توطئه علیه خود را از آنان سلب نمایید. چنان با دوستانتان رحیم باشید که از ایثار هر چه دارید نسبت به آنان کوتاهی ننمایید. آگاه باشید که جهان امروز دنیای مستضعفین است و دیر یا زود پیروزی از آنان است و آنان وارثین زمین و حکومت کنندگان خدایند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۲۰۲ - ۲۱۰

***

جماران؛ ۱۳۶۰_ پیام رادیو ـ تلویزیونی به ملت ایران در آغاز سال نو (وحدت مسلمین ـ قانون)

اهم پیام:

حکومتها در فکر سلطۀ بر ملت خودشان و سرکوبی ملت خودشان نباشند؛ و ملت در فکر خنثی کردن اعمال دولتها نباشند. اگر آنها به اسلام برگشتند و توجه به احکام اسلام کردند، همان طوری که ملت ما با دولتش، با همۀ ارگانهای دولتی، دوست هست؛ و نه ارگانهای دولتی می خواهند بزرگی به ملت بفروشند، سلطه گری کنند به ملت؛ و نه ملت درصدد این است که به دولت خودش یک کاری بکند که خنثی بشود اعمالش. همه با هم هستند. و همه با هم ان شاءالله این کشور را به پیش می برند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۲۲۶ - ۲۳۰

***

جماران؛ ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع فرماندهان نیروهای مسلح (وحدت بین نیروهای مسلح)

اهم بیانات:

الآن ملت است و ارتش است و ژاندارمری است و پاسدار است و پاسبان است و رئیس جمهور است و همه مخلوط اند به هم و همه با هم هستند. این با همی را باید حفظ کنید شما. پاسدارها شما را مقابل خودشان قرار ندهند؛ شما هم خودتان را مقابل آنها قرار ندهید. شما همه با هم برادر هستید. چرا برادرها با هم نباشند و مقابل هم بایستند؛ دولت با ـ مثلاً فرض کنید ـ شما، شما با دولت. همه، اجزای یک خانواده الآن هستید، این خانواده را باید حفظ کنید. در یک خانواده آن اشخاصی که مدیر آن خانواده هستند اگر با هم اختلاف داشته باشند این خانه را نمی شود اداره کرد، چه برسد به یک کشوری که به این طول و عرض است.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۲۳۱ - ۲۳۸

*** 

جماران؛ ۱۳۶۱_ پیام رادیو ـ تلویزیونی به ملت ایران در آغاز سال نو (تحول در اقشار مختلف مردم)

اهم پیام:

 امیدوارم که این دعایی که در اول سال و در حال تحویل خوانده می شود: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاَْبْصارْ یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهارْ یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الاَْحْوالْ حَوِّلْ حالَنا اِلی اَحْسَنِ الْحالْ برای ملت ما در آن سال تحقق پیدا کرده است و برای این سال بالاتر از آن تحقق پیدا کند. تمام قلوب و تمام ابصار و بصیرتها در دست خدای تبارک تعالی و ید قدرت اوست. اوست که تدبیر می کند جهان را، لیل و نهار را، و اوست که قلوب را متحول می کند، و بصیرتها را روشن می کند، و اوست که حالات انسان را متحول می کند، و ما آن را در ملت عزیز خودمان، در زن و مرد، در کوچک و بزرگ یافتیم. این تقلیب قلوب که قلبها از آمال دنیوی و از چیزهایی که در طبیعت است بریده بشود و به حق تعالی پیوسته بشود، و بصیرتها روشن بشود و صلاح و فساد خودشان را به وسیلۀ بصیرت بفهمند، در ملت ما بحمدالله تا حدود چشمگیری حاصل شده است.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۱۲۹ - ۱۳۱

***

جماران؛ ۱۳61 _ سخنرانی در جمع مسئولان نظام (مقایسه جمهوری اسلامی با رژیم پهلوی)

اهم بیانات:

بهترین عصرها در اسلام، عصر رسول اکرم است. در عصر رسول اکرم، آن وقت که مکه بودند، حکومتی در کار نبود. آن وقتی که مدینه آمدند و باب حکومت باز شد، شما می دانید که همین مقدس مآبهای مکه و مدینه و همین افرادی که اظهار ارادت می کردند، با پیغمبر چه می کردند؟ شما می دانید که قرآن می گوید این را؟ خوانده اید این را که اگر به آنها می فرمود که  جنگ بروید نمی رفتند، اگر می رفتند با بهانه برمی گشتند؟

 برادری از اموری است که هم قرآن کریم فرموده است که [مؤمنان] در این عالم برادرند و هم فرموده است که در بهشت برادر هستند و در سریرها در روبروی هم می نشینند و برادرند.من امیدوارم که این آثار حالا تحقق پیدا کند تا منعکس بشود در آنجا. و می دانیم که هرچه که در اینجا باشد، صورت غیبی اش در آنجا به ما می رسد. ما گرفتار اعمال خودمان هستیم در آن عالم، از خارج به ما چیزی نمی دهند. ما هستیم که بنا می کنیم اساس آن عالم را. این همه اعمال شماست که به شما رد می شود. اِنَّها هِی اَعْمالُکُمْ تُرَدُّ اِلَیْکُمْ

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۱۳۲ - ۱۴۱

***

جماران؛ ۱۳۶۲_ پیام رادیو ـ تلویزیونی به ملت ایران (بیان الطاف الهی نسبت به مردم ایران)

اهم پیام:

 در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همۀ آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه می کند همه اش مسئلۀ ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز می بینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز روزه گرفتن است؛ از آداب امروز دعا کردن است؛ نماز خواندن است؛ و این به ما می فهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۳۶۸ - ۳۷۰

***

جماران؛ ۱۳۶۲_ سخنرانی در جمع مسئولان نظام جمهوری اسلامی (توجه به معنویات ـ ساده زیستی)

اهم بیانات:

این سلاطین جور که همه کاخ نشین تقریباً بودند، اینها به فکر مردم نمی توانستند باشند، احساس نمی توانستند بکنند فقر یعنی چه، احساس نمی توانستند بکنند بیخانمانی یعنی چه، اینها اصلاً احساس این را نمی توانستند بکنند. وقتی کسی احساس نکند که فقر معنایش چی است، گرسنگی معنایش چی است، این نمی تواند به فکر گشنه ها و به فکر مستمندان باشد. لکن آنهایی که در بین همین جامعه بزرگ شده اند و احساس کردند فقر چی است، دیدند، چشیدند فقر را، احساس می کردند، ملموسشان بوده است که فقر یعنی چه، اینها می توانند به حال فقرا برسند. کوشش کنیم که این وضعیت در همۀ ما محفوظ باشد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۳۷۱ - ۳۸۵

***

جماران؛ ۱۳۶۲_ سخنرانی در جمع اعضای هیأت دولت (لزوم خنثی سازی تبلیغات سوء دشمنان)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۳۸۶ - ۳۸۷

*** 

جماران؛ ۱۳۶۳_ پیام رادیو ـ تلویزیونی به ملت ایران در آغاز سال نو (عید از دیدگاه اهل معرفت)

اهم پیام:

من امیدوارم که به یمن برکات حضرت صاحب ـ سلام الله علیه و روحی فداه ـ این کشور، کشور پیشرفته ای بشود از حیث اخلاق، از حیث دیانت، از حیث معنویات و از حیث همه چیزها، مادیات و همه چیز. و بحمدالله ما هر روزی را که می گذرانیم از روز سابق برای ما بهتر است. و من امیدوارم که این سال بهتر از همه سالها باشد و خداوند همه را توفیق بدهد که قدر نعمت های خدا را بدانند و بدانند که همه چیز از اوست.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۳۹۴ - ۳۹۷

***

جماران؛ ۱۳۶۴_ پیام رادیو ـ تلویزیونی به ملت ایران و مسلمانان جهان (تقدیر از استقامت ملت)

اهم پیام:

همۀ گرفتاریهای جهان مال این قدرتهای بزرگی است که ادعا می کنند که ما برای صلح این کارها را میکنیم. اینهمه جنایت می کنند، اینهمه کشورها را به خون می کشند و ادعا می کنند که ما نمی توانیم ببینیم که حقوق بشر از بین می رود. اینها ادعایی است که آنها می کنند که هیچ واقعیت ندارد، بلکه خلافش واقعیت دارد و مسلمین در غفلت هستند، مستضعفین جهان غفلت دارند.

ما باید کوشش کنیم که ذائقه مان را یک همچو ذائقه ای قرار بدهیم که برای ما هر چیز شیرین باشد. رضای به قضای خدا، معنایش همین است که یکوقت تسلیم است، آدم تسلیم می شود، خوب، ما سِلْمیم. یکوقت رضاست به آنچه او می کند، این دیگر فرق نمی کند بین اینکه آن کسی که راضی است، فرق نمی کند بین این که از او بلا برسد یا این که از او نعمت برسد، همه را نعمت می داند. می گوید از آن است، از محبوب من است.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۱۹۴ - ۲۰۰

***

جماران؛ ۱۳۶۴_ سخنرانی در جمع مسئولان نظام اسلامی (توجه به بُعد معنوی در طاعات الهی)

اهم بیانات:

اگر موعظه می کنیم برای اطاعت خدا باشد و اگر موعظه می شنویم هم برای اطاعت خدا باشد. اگر جنگ می کنیم برای خدا باشد، اطاعت خدا باشد و اگر صلح می کنیم، اطاعت خدا. هر جا فرموده آن کار را بکنید، آن کار را می کنیم. هرجا فرموده این کار را بکنید، این کار را می کنیم. اگر این طور شدیم که از خودمان یک چیزی را مایه نگذاشتیم، هر چه هست از اوست، چیزی هم نداریم که مایه بگذاریم، خیال می کنیم چیزی داریم، هر چی هست از اوست. هرچی ما خیال می کنیم داریم، نه! از اوست پیش ما، امانت است. این امانت هم یک وقتی رد می شود به خودش.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۳۲۳

***

جماران؛ ۱۳۶۵_ پیام رادیو ـ تلویزیونی به ملت ایران در آغاز سال نو (مقصد انبیا، بازگشت به معرفة الله )

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۱۶ - ۱۹

***

جماران؛ ۱۳۶۶_ پیام رادیو ـ تلویزیونی به ملت ایران در آغاز سال نو (وحدت و برادری)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲۳۲ - ۲۳۵

***

جماران؛ ۱۳۶۷_ پیام رادیو ـ تلویزیونی به ملت ایران (اقامه عدل، مهمترین هدف قیام سید الشهداء)

اهم پیام:

مسلمانها مبتلای به این معنا هستند، مسلمانها می بینند که این دولتهای بزرگ، این قدرتهای بزرگ و این کسانی که اذناب آنها هستند، کسانی که فرمانبر آنها هستند الآن با مسلمین، با مردم، با مستضعفین، حتی با آن کسانی که مال خودشان است چه می کنند. تمام اینها ظاهر می گویند که ما اقامۀ عدل می خواهیم بکنیم، اما چه عدلی؟ عدل امریکایی، عدل امریکایی یعنی چه؟ یعنی هرکس خاضع به من شد، آن یک چیزی است که ما او را قبولش داریم، هرکس منافع مملکتش را به ما داد ما او را قبول داریم!

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۱ - ۶

***

جماران؛ ۱۳۶۸_ آخرین پیام نوروزی (رادیو ـ تلویزیونی) به ملت ایران

اهم پیام:

ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیرۀ انبیا بوده است. به طوری عمل بکند که سیرۀ اولیا بوده است. و عمده این است که هواهای نفس از بین برود. انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۳۲۴

***

انتهای پیام /*