هر روز با امام / ۲ فروردین / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم...

کد : 177611 | تاریخ : 02/01/1403

قم؛ ۱۳۴۲_بیانات در جمع روحانیون قم (صبر و استقامت در برابر مصائب و فجایع)

اهم بیانات:

شما پیرو پیشوایانی هستید که در برابر مصایب و فجایعْ صبر و استقامت کردند، که آنچه ما امروز می بینیم نسبت به آن چیزی نیست. پیشوایان بزرگوار ما، حوادثی چون روز عاشورا و شب یازدهم محرم را پشت سر گذاشته اند و در راه دین خدا یک چنان مصایبی را تحمل کرده اند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۱۶۶

***

نجف اشرف؛ ۱۳۵۷_ پیام به مسلمانان ایران و جهان درباره حمله به جنوب لبنان

اهم پیام:

 امید است سران دوَل اسلامی و خصوص دولتهای عربی، با وحدت کلمه، در دفع اسرائیل ـ این مادۀ فساد ـ کوشش کنند و اگر مسامحه کنند خوف آن است که خدای نخواسته این جریان در سایر کشورهای مشابه عمل شود.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۳۵۸

***

قم؛ ۱۳۵۸_ نامه به آقای محمد طاهر آل شبیر خاقانی (نفی گرایش های قومی)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۰۳ - ۴۰۴

***

قم؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع پاسداران انقلاب اسلامی قم (هشدار به ملت)

اهم بیانات:

گمان پیروزی نبرید که سستی می آورد. وقتی گمان کردید که پیروز شدید، رها می کنید و هر کدام به کار خود مشغول می شوید. پیروزی باز حاصل نیست، و دشمنان اسلام و کشور در کمینند و اختلاف ایجاد می کنند و توطئه دارند. همین امشب هم در روزنامه دیدم که ساواکیها توطئه کرده بودند و می خواستند در ایام عید فساد ایجاد کنند. شما خودتان را پیروز مطلق ندانید. پیروزی وقتی حاصل می شود که این ریشه های گندیده هم از زیر زمین بیرون بیاید و این توطئه ها خنثی شود.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۰۵ - ۴۰۶

*** 

جماران؛ ۱۳۶۱_ پیام به ملت ایران و رزمندگان (تبریک پیروزی های رزمندگان)

اهم پیام:

 رحمت واسعۀ خداوند برآن مادران و پدرانی که شما شجاعان نبرد در میدان کارزار و مجاهدان با نفس در شبهای نورانی را در دامن پاکشان تربیت نمودند. مژده باد به شما جوانان برومند در تحصیل رضای پروردگار که از بالاترین سنگرهای روحانی و جسمانی ظاهری و باطنی پیروزید. مبارک باد بر بقیة الله ـ ارواحناله الفداء ـ وجود چنین رزمندگان ارزشمند و مجاهدان فی سبیل الله که آبروی اسلام را حفظ و ملت ایران را روسپید و مجاهدان راه خدا را سرافراز نمودید. ملت بزرگ ایران و فرزندان اسلام به شما سلحشوران افتخار می کنند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۱۴۲ - ۱۴۳

***

جماران؛ ۱۳۶۸ _ پیام به مهاجرین جنگ تحمیلی (لزوم صبر و استقامت)

اهم پیام:

 من بارها اعلام کرده ام که با هیچ کس در هر مرتبه ای که باشد عقد اخوت نبسته ام. چهارچوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است. دفاع از اسلام و حزب الله اصل خدشه ناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است. ما باید مدافع افرادی باشیم که منافقین سرهاشان را در مقابل زنان و فرزندانشان در سر سفرۀ افطار گوش تا گوش بریدند. ما باید دشمن سرسخت کسانی باشیم که پرونده های همکاری آنان با امریکا از لانۀ جاسوسی بیرون آمد. ما باید تمام عشقمان به خدا باشد نه تاریخ. کسانی که از منافقین و لیبرالها دفاع می کنند، پیش ملت عزیز و شهید دادۀ ما راهی ندارند. اگر ایادی بیگانه و ناآگاهان گول خورده که بدون توجه بلندگوی دیگران شده اند، از این حرکات دست برندارند، مردم ما آنها را بدون هیچ گونه گذشتی طرد خواهند کرد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۳۲۵ - ۳۲۹

***

انتهای پیام /*