در حج و به هنگام انجام اعمال مکه، قبل از طواف احتمال دادم که وضوی من باطل شده است. با این فکر که این تردید در بطلان وضو است و نباید اعتنا کرد طواف حج و نماز آن را بجا آوردم، اما بعد از سعی برای طواف نساء و نماز آن وضو گرفتم. بعد از مراجعت به ایران یقین دارم آن وقت وضوی من باطل شده بود، حال تکلیف من چیست؟

با توجه به این که در حال طواف یقین به بطلان وضوء نبوده و با اعتقاد به صحت، اعمال به اتمام رسیده است، حج صحیح می باشد لکن با فرض این که الآن علم و یقین به بطلان وضوء حاصل است طواف و نماز آن را اعاده باید کرد؛ و اگر قدرت بر رفتن نیست برای طواف و نماز آن نایب باید گرفت.
مطلب فوق مستند به دو استفتاء ذیل می باشد که در صفحات 129 و 136 مناسک حج (امام خمینی س) ذکر گردیده است: ...

کد : 42885 | تاریخ : 03/02/1392

توضیحات کارشناس:

با توجه به این که در حال طواف یقین به بطلان وضوء نبوده و با اعتقاد به صحت، اعمال به اتمام رسیده است، حج صحیح می باشد لکن با فرض این که الآن علم و یقین به بطلان وضوء حاصل است طواف و نماز آن را اعاده باید کرد؛ و اگر قدرت بر رفتن نیست برای طواف و نماز آن نایب باید گرفت.

این مطلب مستند به دو استفتاء ذیل می‌باشد که در صفحات 129 و 136 مناسک حج (امام خمینی س) ذکر گردیده است:

«80- س- شخصى در طواف عمرۀ تمتع در اثر فشار احساس مى کند که لنگِ احرامش تر و نجس شده، ولى اعتنا نمى کند و با همان حال طواف را تمام مى کند و نماز طواف و سعى و تقصیر را انجام مى دهد و به منزل مى رود، بعد از بررسى مى بیند مقدارى نجاست خارج شده و احرامش را آلوده کرده است، یقین پیدا مى کند که در همان حال طواف چنین شده است، بعد از اعمال حج و مراجعت به وطن، به او مى گویند باطل است، مستدعى است حکم اللّٰه را با توجه به اینکه نماز و سعى را هم با همان حال انجام داده، دربارۀ این شخص بفرمایید، و اگر اعمالش باطل باشد، آیا هنوز در حال احرام است یا خیر؟

ج- اگر در حال طواف، شبهه داشته و یقین نداشته که نجس شده و وضوى او باطل شده، از احرام خارج شده است، و فقط باید طواف و نماز را اعاده کند، هر چند بعد از اعمال یقین پیدا کرده باشد.»

«42 - س- شخصى در اثناى طواف، مُحدث شده و خجالت کشیده بگوید و با همین حالت اعمال را تمام کرده و به ایران بازگشته، مستدعى است بفرمایید:

1. حجش چه صورت دارد؟

2. اگر اعاده لازم است، آیا مى تواند نایب بگیرد، یا باید شخصاً انجام دهد؟

ج- اگر با اعتقاد صحت، اعمال را اتمام کرده، حجش صحیح است و باید طواف و نماز آن را اعاده کند، و اگر خودش نمى تواند برود، باید نایب بگیرد، و اگر در فرض مزبور حدث بعد از شوط چهارم باشد به تفصیل مذکور در مناسک طواف را تدارک کند، و چنانچه کار او عمدى بوده، یا با تردید و عدم اعتقاد به صحت انجام داده، شقوق و صورى دارد که در بعض آنها صحت حج مشکل است.»

3/2/1392

انتهای پیام /*