به یاری خدا بر کرونا غلبه می کنیم؛

رابطه میان سلامت معنوی و سلامت جسمانی‏ از منظر امام

هم پزشک مهم است، هم پرستار مهم است، هم کارمندان این دستگاه. و چیزی که بسیار اهمیت دارد برای پزشکان و پرستاران و آنهایی که تماس با مریض‏ها و بیمارها و مجروح‏ها دارند این است که روح عطوفت در آنها باشد.

کد : 177684 | تاریخ : 24/01/1399

پرتال امام خمینی(س): یادداشت ۲۳/ امروزه علیرغم پیشرفت های بسیار زیاد در حوزه سلامت، توجه خاص و ویژه ای به بعد معنوی سلامت می شود و این امر مهم در سرخط برنامه های ارتقای سلامت در ایران و جهان بخصوص در مقطع کنونی که بشر بطور همه جانبه درگیر ویروس کوید-۱۹ شده است، قرار دارد. در این شرایط همه گیری این بیماری واگیر دار علوم پزشکی در دنیای امروز بیش از پیش به فکر ایجاد رابطه ای منطقی میان سلامت معنوی و سلامت جسمانی است و ﻧﻘﺶ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی در ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از همه ﺑﻴﻤﺎری ها از جمله این بیماری را بسیار موثر می داند.

هر چند در این زمینه پیشرفت های بسیاری بدست آمده است اما تا روشن شدن ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی و ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺴﻤﻲ توسط علم پزشکی راه درازی در پیش است. آنچه در ادامه می خوانید توصیه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در این زمینه یعنی "تأثیر تقویت روانی در اعاده سلامتی‏" است که در ۳۷ سال پیش مطرح کرده اند:

من امیدوارم که شما آقایان که دریک وزارتخانه‏ای هستید که برای مستمندان، برای مریضان، برای بیماران و علیلان و مجروحان خدمت می‏کنید، خداوند توفیق زیادتر به شما عنایت کند، و برای شما خداوند اخلاص نصیب کند که کارهای شما برای خدا باشد و برای خدا این زحمت ارزنده را بکشید و اجر را از خدای تبارک و تعالی امید داشته باشید. مسئله بهداری یکی از امور بسیار مهم است. هم پزشک مهم است، هم پرستار مهم است، هم کارمندان این دستگاه. و چیزی که بسیار اهمیت دارد برای پزشکان و پرستاران و آنهایی که تماس با مریض‏ها و بیمارها و مجروح‏ها دارند این است که روح عطوفت در آنها باشد. یکی از اموری که کمک می‏کند به خوب شدن مریض‏ها و اعاده صحت برای آنها، این است که پزشک آنها، پرستار آنها، به آنها تقویت روانی بدهد. اگر انسان اعتقادش شد که خوب می‏شود از این مرض، این کمک می‏کند به اعاده صحت، و اگر نظرش این طور شد که در این مرض دیگر خوب نمی‏شود... صحیفه امام، ج‏۱۸، ص: ۲۳۳

انتهای پیام /*