الجُنُوُد بِإذنِ اللّه ِحُصُونُ الرَّعیَّةِ وَ زَینُ الوُلاةِ وَ عِزُّالدِّینِ وَ سُبُلُ الأَمنِ وَ لَیسَ تَقُومُ الرَّعِیِّةُ إلاّ بِهِم؛

یادداشت/ توسعه یافتگی، تضمین امنیت عمومی، ایجاد زیرساخت های دفاعی از اثرات درونی یک پیام تاریخی است

فعالیتهای اثربخش در تولید و خودکفایی در توان نظامی و فناوری های نظامی بخصوص در عرصه هوافضا بعنوان یک راهبرد بازدارنده، و حضور قدرتمند در کنار مردم در زمان صلح، بعنوان یاریگر قشر محروم در سیل و زلزله های اخیر و بخصوص ایجاد زنجیره، در شرایط فعلی مبارزه با ویروس کرونا با تشکیل قرارگاه های زیستی با حضور متخصصان و ... از افتخارات ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

کد : 177705 | تاریخ : 28/01/1399

پرتال امام خمینی(س): یادداشت۲۵/ با پیروزی انقلاب اسلامی، زمزمه های انحلال ارتش از گوشه و کنار کشور به گوش می رسید. ارتش در حساسترین شرایط حیات خود قرار گرفت و تنها یک حامی بزرگ و قاطع لازم داشت تا به حیات خود ادامه دهد و نقشه های شوم دشمنان را در تضعیف انقلاب نوپای اسلامی نقش برآب کند. در این شرایط امام خمینی(س) حمایت خود را از ارتش در ۲۶ فروردین ۱۳۵۸ اعلام کرد و بر ضرورت حفظ ارتش در جهت انسجام، یکپارچگی و وحدت، فرمان تاریخی و مهمی را صادر کرد و این روز را روز ارتش نامگذاری کرد. فرمانی که سربلندی و عزت ارتش و به تبع آن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بهمراه داشت. ارتشی که به ندای آسمانی بنیانگذار جمهوری اسلامی واکنش مثبت نشان داد و هم صدا و همراه با امت در براندازی باقیمانده رژیم ستمشاهی در پیکره خود، به ستیز بی امان با دشمنان داخلی و خارجی انقلاب برخاست و به عنوان نخستین بازوی توانمند نظامی انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران تلاش های خستگی ناپذیر و مستمری را با فداکاری و ایثار و در ابعاد مختلف آغاز کرد. این پیوند میان ارتش و امام خمینی(س) سیر تکاملی پیدا کرد و ارتش همراه با طبقات دیگر مردم به یک ارگان مهم مدافع انقلاب مبدل شد. و به دنبال بیعت با امام در ماه های نخست پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان تنها بازوی مسلح انقلاب در مقابله با ضدانقلاب شجاعانه انجام وظیفه کرد. در ادامه متن پیام امام از نظر می گذرد:

با اهدای سلام و سپاس از مجاهدات خستگی ناپذیر شما ملت شجاع که اهداف مقدس اسلام را تا آستانه پیروزی رساندید و دست خیانتگران داخلی و خارجی را با خواست خدای بزرگ قطع کردید، لازم است به تذکرات زیر توجه نمایید: ۱- روز چهارشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام می‏ شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند.

۲- ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است، و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدین خاتمه دهیم.

۳- افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بکنند. توجه ننمودن به این مسائل موجب ضعف ارتش اسلامی می‏شود و نظام را از هم می ‏پاشد. سربازان و درجه داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات کنند؛ چنانچه رؤسای فوق موظفند با ارتش به طور محبت و برادری رفتار نمایند و از دیکتاتوری که در رژیم طاغوت بود اجتناب نمایند. ارتش اسلامی باید با حفظ سلسله مراتب و نظام صحیح اسلامی و اطاعت کامل زیردست از ما فوق و رعایت کامل ما فوق از زیردست، اداره شود. تخلف از این امر ضد انقلاب است و مورد مؤاخذه خواهد بود.

۴- افراد خارج از ارتش حق ندارند در امر ارتش دخالت کنند و ارتشی را در داخل ارتش یا خارج بدون مجوز دستگیر کنند. اگر شکایتی دارند یا اطلاع از مجرمیت کسی دارند، روی موازین شرعی و قانونی رسیدگی خواهد شد. دخالت بیجا در داخل ارتش موجب ضعف آنان می‏شود و مخالف انقلاب اسلامی است.

۵- این قشر از ارتش که در خدمت اسلام و ملت هستند و وفاداری خود را از جمهوری اسلامی اعلام نمودند، اگر خدای نخواسته در رژیم طاغوتی خلاف و گناه صغیره کرده‏اند، با برگشت به سوی خدای تعالی و جمهوری اسلامی مورد عفو خداوند رحمان و عفو ملت شریفند، و این جانب نیز آنان را عفو کردم. امید است آنان با دلگرمی و اعتماد به خدا و ملت شریف به خدمت خود صادقانه ادامه دهند و با قدرت در پادگان های خود مستقر شوند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین و هدایت جوانان فریب‏ خورده ‏ای را که می ‏خواهند در صفوف مسلمان ها تفرقه بیندازند خواستارم، و هوشیاری ملت را در مقابل توطئه ‏های غیر اسلامی امیدوار. و السلام علیکم و رحمة اللَّه. (صحیفه امام، ج‏۷، ص: ۲۰)

اکنون پس از چهار دهه از صدور این فرمان تاریخی با یک نگاه دقیق کارشناسی به پیام امام(س) در شرایط روزهای اول انقلاب که ارتش اوضاع نابسامان و بلاتکلیفی را سپری می کرد می بینیم که حضرت امام(س)، به کلیه مسایل و مشکلات داخلی و خارجی سازمان ارتش که گریبانگیرش بوده اشاره کرده و برای هرکدام راهکار و راه حلی اعلام فرموده بودند. اگر چنانچه بخواهیم آثار و ارزشهای این پیام تاریخی و روحبخش را برای نسل جدید انقلاب ترسیم کنیم،بایستی عملکرد و کارنامه ارتش جمهوری اسلامی ایران را در چهاردهه گذشته و در چهار دوره به شرح زیر تقسیم نماییم: 

۱- مبارزات و خدمات ارتش در دوران انقلاب و نقش ارتش در پیروزی انقلاب

۲- پس از پیروزی انقلاب و مبارزه با ضدانقلاب داخلی و تجزیه طلبی در کردستان

۳- مقابله با تجاوزگری ارتش صدام و اداره هشت سال دفاع مقدس

۴- فعالیتهای نظامی ارتش در طول سالهای بعد از جنگ و نقش ارتش در بازدارندگی و حفاظت از مرزهای جمهوری اسلامی ایران

۵- فعالیتهای اثربخش در تولید و خودکفایی در توان نظامی و فناوری های نظامی بخصوص در عرصه هوافضا بعنوان یک راهبرد بازدارنده

۶- و حضور قدرتمند در کنار مردم در زمان صلح، بعنوان یاریگر قشر محروم در سیل و زلزله های اخیر و بخصوص ایجاد زنجیره، در شرایط فعلی مبارزه با ویروس کرونا با تشکیل قرارگاه های زیستی با حضور متخصصان و ...

نقش ارتش در پیروزی انقلاب و خدمات و مجاهدت های ارتش، در دهه اول انقلاب را امام راحل عظیم الشأن(س) که دقیقاً فعالیت ارگان های کشور و انقلاب را به ویژه در دوران جنگ تحمیلی زیر نظر داشتند و از ارزیابی عملکرد و نحوه کارایی ارتش نیز غافل نبودند، در اواخر عمر بابرکت خود یعنی ۴۷ روز قبل از ارتحالشان به خوبی تشریح فرمودند. (صحیفه امام، ج ۲۱، ص: ۳۵۵)

حضرت امام(س) در بخش دیگری از این پیام به حوادث زمان انقلاب و توطئه شوم ضدانقلاب برای انحلال ارتش نیز اشاره می فرمایند و خنثی سازی این توطئه و بقای ارتش را نیز از الطاف خداوند متعال ذکر می کنند. ایشان ورود ارتش به جنگ تحمیلی را بخش مهم تری از خدمات صادقانه ارتش به انقلاب ارزیابی کرده و چنین می فرمایند: واقعاً ارتش و نیروهای سپاهی و بسیجی ها مظلومانه و با کمترین امکانات جنگیدند و برگ های زرین افتخار و کرامت و شرافت و شهادت را به اسلام عزیز هدیه نمودند. ( صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۳۵۶)

امام بزرگوار با یک نگاه الهی همه افتخارات به دست آمده را از برکت ایمان به خدا و دفاع از کشور امام زمان ارواحنا فداه و در سایه وحدت و انسجام و همدلی و برادری با یکدیگر و پشتیبانی مردم دانسته و خون شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را دستمایه ای برای رسیدن به قله عزت و شوکت اسلامی می شمارند. (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۳۵۷)

انتهای پیام /*