هر روز با امام / ۱۲ اردیبهشت / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم...

کد : 177778 | تاریخ : 12/02/1402

قم؛ ۱۳۴۲_ پیام به مسلمانان ایران و جهان (افشای ابعاد مختلف جنایات رژیم)

اهم پیام:

چهل روز است بازماندگان کشتگان مدرسۀ فیضیه بر عزیزان خود سوگواری می کنند. دیروز پدر قد خمیدۀ مرحوم سید یونس رودباری، که آثار عظمت مصیبت چهره اش را درهم شکسته بود، به ملاقات من آمد. با چه زبان می شود مادرهای فرزند مرده و پدرهای غمدیده را تسلیت داد؟ باید به پیغمبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ و امام عصر ـ عجل الله تعالی فرجه ـ عرض تسلیت کرد. ما برای خاطر آن بزرگواران سیلی خوردیم و جوانان خود را از دست دادیم. جرم ما حمایت از اسلام و استقلال ایران است.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۱۹۶ - ۱۹۸

***

قم؛ ۱۳۴۲_ پیام به بازرگانان و اصناف همدان (در معرض خطر بودن اسلام و روحانیت)

اهم پیام:

  من به شما ـ ای ملت مسلمان ـ کراراً اعلام خطر کردم و می کنم! روحانیت و اسلام در معرض خطر است. سکوت در مقابل دستگاه فاسد جبار برای ملت اسلام ننگ است. با منطق قوی اسلامی، مفاسد را بیان کنید، قانون شکنیها را برملا کنید، اعتراض کنید، اعلامیه منتشر کنید، صدای خود را به ملل اسلامی برسانید. عالَم را از اعمال غیرانسانی اینان آگاه کنید.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۱۹۹ - ۲۰۰

***

قم؛ ۱۳۴۲_ پیام به روحانیون بستان آباد (گسترش اعتراضات علیه شاه)

اهم پیام:

امروز وظیفۀ حفظ اسلام و احکام اسلام به عهدۀ نسل حاضر است که در رأس آنها علما قرار گرفته اند، و مسئولیت در درجۀ اولی متوجه به آنهاست. لازم است آقایان به وسیلۀ اعلامیه و نشریه پشتیبانی خودشان را از مطالبی که ما داریم اعلام فرمایند تا بلکه بتوانیم دولت را وادار کنیم به قبول مطالب شرعی خود. 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۲۰۱

***

قم؛ ۱۳۴۲تلگراف به آقای حسن بحر العلوم (فراخوانی مردم و روحانیون در اعتراض علیه شاه)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۲۰۲

***

قم؛ ۱۳۴۲تلگراف به آقای سید مرتضی پسندیده (احوالپرسی)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۲۰۳

***

قم؛ ۱۳۴۲_ سخنرانی در جمع روحانیون قم (ارزیابی قیام ملت)

اهم بیانات:

من [آنچه] به شما عرض کنم مطلبی نیست که مال این چند ماهه باشد؛ این یک مطلب ریشه دار است، مطلبی است که مال چندین سال پیش از این است، اگر نگویم چهل و چند سال پیش از این، لااقل بیست سال پیش از این است که اینها نقشه شان این بود که قم نباشد. در زمان حیات مرحوم آقای بروجردی ـ رضوان الله علیه ـ هم نقشه این بود که ایشان نباشند و قم نباشد. قم را برای منافع خودشان مضر می دانند. قم لشکر حق است؛ جنود ابلیس،  جنود حق را با مقاصد خودشان مخالف می دانند.

وای بر این مملکت! وای بر این هیأت حاکمه! وای بر این دنیا! وای بر ما! وای بر این علمای ساکت! وای بر این نجف ساکت، این قم ساکت، این تهران ساکت، این مشهد ساکت! این سکوت مرگبار، اسباب این می شود که زیر چکمۀ اسرائیل، به دست همین بهاییها؛ این مملکت ما، این نوامیس ما، پایمال بشود. وای بر ما! وای بر این اسلام! وای بر این مسلمین!

 صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۲۰۶ - ۲۱۶

***

نجف اشرف؛ ۱۳۴۷_ نامه تشکر به آقای محمد فقیهی مرندی

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۱۷۹

***

تهران، شمیران، دربند؛ ۱۳۵۹_ سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه (واقعۀ طبس ـ قیاس انقلاب ایران با سایرانقلاب ها)

اهم بیانات:

 در روایتی است که حضرت علی بن الحسین در کربلا که بودند به پدرشان گفتند که ـ قریب به این معنا ـ که به آنها گفته بودند که شما کشته می شوید. عرض کرد به سیدالشهدا که مگر ما بحق نیستیم؟ فرمود چرا. گفت دیگر مبالات از مردن نداریم کسی که بحق است و کسی که قائل است به اینکه این عالم تمام یک مدبر دارد و او خداست، و عالم طبیعت پایینترین عوالم است ـ در قرآن از او به دنیا تعبیر شده، دنیا این پایین ـ وقتی بنا باشد که شهید منزلش در ملأ اعلی باشد، این چه خوفی دارد؟

در هر صورت ما از اینطور ارعابها نمی ترسیم. من نمی گویم که ما یک قوۀ سلاح زیادی داریم که می توانیم با همۀ قدرتها طرف بشویم، همچو چیزی ما نمی گوییم. آنها شاید به اندازۀ جمعیت ایران قوای انتظامی داشته باشند. فرض کنید ما می گوییم که ما اتکال به یک مبدأیی داریم . به اتکال به آن مبدأ از مردن نمی ترسیم. شما هم آخر کارتان این است که بیایید همۀ ما را بکشید. همانی که جوانهای ما کراراً از من خواستند که شما دعا کنید ما شهید بشویم. کسی که می گوید دعا کنید شهید بشویم، دیگر نمی ترسد از اینکه آقای کارتر بفرستند اینها را به شهادت برسانند. بنابراین، ابداً خوفی از این مسائل نیست. قوی باشید. قدرتمند باشید. اتکال به خدا بکنید.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۲۶۷ - ۲۷۲

***

جماران؛ ۱۳۶۷_ نامه به اعضای شورای نگهبان (لزوم برگزاری انتخابات مجلس در روز قدس)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۳۶

***

جماران؛ ۱۳۶۸_ پیام تشکر به رئیس و نائب رئیس دولت امارات (تبریک عید سعید فطر)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۳۷۵ - ۳۷۶

***

انتهای پیام /*