روزنگار/ قطع رابطه جمهوری اسلامی ایران با رژیم مصر

با در نظر گرفتن پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بى‏ چون و چراى دولت مصر از امریکا و صهیونیسم، دولت موقت جمهورى اسلامى ایران قطع روابط دیپلماتیک خود را با دولت مصر بنماید.

کد : 42957 | تاریخ : 10/02/1392

با دستور امام خمینی(س) در روز 58/2/10، دولت جمهوری اسلامی با دولت مصر قطع رابطه کرد. امضای قرارداد خائنانه بین مصر و اسرائیل که بدون توجه به خواسته‏های مشروع ملت فلسطین و مصالح امت اسلام انجام گرفت، به معنای صحّه گزاردن به تجاوزات صهیونیسم بین الملل و پایمال کردن حقوق مردم فلسطین بود که سرزمین آنها مورد تجاوز اسرائیل غاصب قرار گرفته بود. این قرارداد که تحت نظر آمریکا تنظیم شده بود، جز استقرار اسرائیل در سرزمین‏ های اشغالی فلسطین و تثبیت آن به عنوان یک دژ استعماری در منطقه و ذلت و خفت و اسارت مردم مسلمان نتیجه ‏ای در برنداشت.

محمد انور سادات رئیس جمهور مصر به خاطر خیانت به آرمان فلسطین و امّت اسلام و امضای قرارداد ننگین صلح با رژیم اشغالگر قدس با فشار دولت استکباری ایالات متحده آمریکا، موسوم به پیمان کمپ دیوید، مورد انزوای کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. انور سادات مدتی بعد، به جرم انعقاد این قرارداد ننگین در حین برگزاری یک رژه نظامی، مورد هدف رگبار خالد اسلامبولی، افسر غیرتمند مصری، قرار گرفت و به کیفر اعمال خویش رسید.

امام خمینی(س) در حکم خود مبنی بر قطع رابطه با پیمان کمپ دیوید را خیانتی به کل جهان اسلام دانست. فرمان کوتاه امام چنین بود:

 بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب آقاى دکتر ابراهیم یزدى، وزیر امور خارجه‏

با در نظر گرفتن پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بى‏ چون و چراى دولت مصر از امریکا و صهیونیسم، دولت موقت جمهورى اسلامى ایران قطع روابط دیپلماتیک خود را با دولت مصر بنماید.

10/ 2/ 58

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

(صحیفه امام، ج‏7، ص: 168)


فرمان امام خمینی به فاصله  ۵هفته بعداز امضای پیمان کمپ دیوید میان انورسادات، ـ رئیس جمهور وقت مصرـ و مناخم بگین ـ نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی ـ صادر شد. در پی صدور این فرمان، روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و مصر در اعتراض به سازش قاهره با صهیونیستها قطع شد.

انتهای پیام /*