یادداشتی بمناسبت هفته پژوهش؛

مروری بر فعالیت های علمی دفتر نمایندگی موسسه در قم بمناسبت هفته پژوهش

بیست و پنجم آذر به عنوان روز پژوهش و هفته ای که این روز در آن قرار دارد، هفته پژوهش نامیده میشود. تمام مراکز و ارگانهای علمی و پژوهشی کشور همه ساله گزارشی از فعالیتهای علمی خود را عرضه میکنند. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ـ دفتر نمایندگی قم بر اساس رسالتی که بر دوش دارد از سال ۱۳۷۰ به فعالیت های پژوهشی پیرامون آثار و تألیفات و افکار و اندیشه حضرت امام و نیز آماده سازی تقریرات دروس ایشان که توسط شاگردان برجسته و فاضل تهیه شده، اشتغال دارد.

کد : 179177 | تاریخ : 25/09/1399

پرتال امام خمینی(س): یادداشت۱۱۳/ حسن پویا

بیست و پنجم آذر به عنوان روز پژوهش و هفته ای که این روز در آن قرار دارد، هفته پژوهش نامیده میشود. تمام مراکز و ارگانهای علمی و پژوهشی کشور همه ساله گزارشی از فعالیتهای علمی خود را عرضه میکنند. در مراکز دانشگاهی گاهی از پژوهشها و یا رساله های برتر نیز تجلیل به عمل می آید.

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ـ دفتر نمایندگی قم بر اساس رسالتی که بر دوش دارد از سال ۱۳۷۰ به فعالیت های پژوهشی پیرامون آثار و تألیفات و افکار و اندیشه حضرت امام و نیز آماده سازی تقریرات دروس ایشان که توسط شاگردان برجسته و فاضل تهیه شده، اشتغال دارد. در این راستا علاوه بر انتشار تألیفات حضرت امام به صورت متفرقه، مجموعه آثار ایشان را با عنوان: موسوعه الامام الخمینی در ۵۰ جلد در سال ۹۲ منتشر کرده است.

این دفتر از میان تقریرات دروس امام که حدود ۶۰ جلد میشود تاکنون نیمی از آنها را در زمینه های فقه و اصول و فلسفه منتشر کرده است از جمله: جواهرالاصول ۶ جلد، تحریرالاصول ۴ جلد، تقریرات فلسفه ۳ جلد، کتاب الطهاره، کتاب البیع و ... چند تعلیقه بر تحریرالوسیله نیز از فقها و مراجع معاصر توسط این دفتر به چاپ رسیده است.

شروح آثار امام به ویژه آثار فقهی از دیگر فعالیتهای علمی این نمایندگی میباشد که «تفصیل الشریعه فی شرح تحریرالوسیله» در ۲۸ جلد از شاگرد برجسته امام حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، شاخص ترین این شروح می باشد. علاوه بر موارد فوق از طرف فضلای حوزوی و دانشگاهی در شرح اندیشه و افکار امام خمینی، آثار بسیار فاخر و ارزشمندی در زمینه های مختلف قرآنی، فقهی، اصولی، فلسفی، عرفانی، اخلاقی و ... عرضه شده است. نویسندگان ارجمند در این آثار به واکاوی افکار بلند و زندگی ساز امام پرداخته اند. در میان این کتابها میتوان از مجموعه «امام خمینی و مفاهیم اخلاقی» نام برد که تاکنون ۴۰ عنوان آن منتشر شده است.

آثاری همچون «فروغ معرفت»، «تجلیات الهیه»، «اوج معرفت» و مانند آنها نیز، به شرح کتاب ها و نظرات عرفانی فلسفی حضرت امام در سطح بسیار علمی و پژوهشی پرداخته اند.

علاوه بر تمام آنچه یاد شد، ماندگارترین و فاخرترین اثر این نمایندگی «دانشنامه امام خمینی» با قریب ۹۰۰ مدخل است که در بردارنده معرفی خاندان، اساتید، شاگردان، آثار و تألیفات، اندیشه های نو و ابتکارات علمی و همچنین مباحث سیاسی ـ اجتماعی به صورت دائره المعارف گونه میباشد.

این اثر ارزشمند در ۱۰ جلد رحلی به زودی تقدیم خوانندگان و علاقمندان میگردد.

برگزاری همایش های مختلف علمی و نشست های کوچک و بزرگ در باره افکار امام خمینی و عرضه آثار آنها از دیگر فعالیتهای این دفتر میباشد. که بررسی مبانی فقهی امام خمینی (نقش زمان و مکان در اجتهاد، امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی، اندیشه اخلاقی عرفانی امام خمینی، قلمرو دین(کرامت انسان)، روش شناسی اجتهاد، نگاهی به مصباح الهدایه، دیدگاهها و نوآوری های اصولی امام خمینی و ... برخی از عناوین این نشستهای علمی میباشد.

ضبط و ثبت خاطرات بعضی از یاران و شاگردان امام خمینی و تنظیم و تدوین آن‌ها محور دیگری از فعالیت‌های این نمایندگی است که تاکنون موفق به نهائی سازی و نشر خاطرات آقایان: علی عراقچی، محمدعلی امینیان، صادق اردستانی، سیدرضا برقعی، آل طه، محمدعلی فیض گیلانی و مهاجر شریف یزدی شده است.

انتهای پیام /*