ناگفته های محمدعلی انصاری از تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام و ماجرای انتشار اثری برای دفاع از امام و اشعار ایشان

محمدعلی انصاری گفت: اولین کار غیررسمی که در دوران حیات امام شروع شد خوشنویسی آثار امام بود. آقای جلیل رسولی که از چهره های برجسته خوشنویسی هستند انتخاب شد. بعد احساس کردیم که باید برای دفاع از عزل قائم مقام رهبری آستین ها را بالا بزنیم و اولین اثری که به عنوان دفاع از امام منتشر شد «رنجنامه امام» بود که با کمک دوستان و امکانات اولیه تکثیر و توزیع کردیم.

کد : 179212 | تاریخ : 05/10/1399

پرتال امام خمینی(س):حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در مراسم معارفه سرپرست جدید موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) گفت: شالوده تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) را باید از سال های نخست دهه 60 پیگیری کرد. تأکید یادگار مرحوم امام بر جمع آوری کلیه آثار و حفاظت فیزیکی از آنها هسته اولیه تشکیل یک مجموعه فرهنگی را بنیاد نهاد. پس از انقلاب چندین کامیون نامه و آثار امام که در قم در شرایط نامناسبی نگهداری می شد به تهران آمد و افزایش روز افزون این آثار در دوران حیات حضرت امام طبیعتا بحث هایی را در زمینه نگهدای این آثار به دنبال داشت و یادگار امام حضرت امام را متقاعد کردند که مجوز تشکیل گروهی برای این کار را صادر کند.

سرپرست حرم مطهر امام خمینی افزود: بزرگترین مشکلی که در این راه داشتیم بحث فضا و امکانات بود و از شروع کار دفتر فرهنگی تا روز رحلت امام حداقل شش ساختمان جا به جا شدیم و با امکانات حداقلی کارها شروع شد. ما در دوران حیات امام به دو چیز بیشترین حساسیت را داشتیم؛ یکی مسأله سلامت امام و دومین مسأله این بود که در هر حادثه ای ناخواسته از جا بر می خاستیم و اولین سؤال این بود که آیا آثار امام سالم هستند؟

 سال 67 سال حوادث مهم برای انقلاب است

 وی یادآور شد: سال 66 اصول فلسفه اینکه این مجموعه نیازمند یک کار منسجم است پدید آمد و از روز برنامه ریزی آقای حمید انصاری بدون هیچ توقع در کنار من بوده اند. البته اخوی دیگر آقا مجید انصاری نیز پشتیبان ما بوده اند. سال 67 سال حوادث مهم برای انقلاب است. یادگار امام بر آن شدند که از امام استفسار کنند که در رابطه با نامه ها و سخنان ایشان کسی را به عنوان مرجع و فصل الخطاب معرفی نمایند و امام به ایشان حکمی دادند که مرجعیت داشته باشند. البته در آن حکم هیچ نامی از مؤسسه پیدا نمی کنید و این حکم پنجره ای به روی کارهای بزرگ بود.

انصاری گفت: اولین کار غیررسمی که در دوران حیات امام شروع شد خوشنویسی آثار امام بود. آقای جلیل رسولی که از چهره های برجسته خوشنویسی هستند انتخاب شد. بعد احساس کردیم که باید برای دفاع از عزل قائم مقام رهبری آستین ها را بالا بزنیم و اولین اثری که به عنوان دفاع از امام منتشر شد «رنجنامه امام» بود که با کمک دوستان و امکانات اولیه تکثیر و توزیع کردیم. بعد از ارتحال امام کار دیگری شکل گرفت. رحلت امام در حقیقت فاجعه تلخی بود که هیچ کس نمی تواند شرح کند بر جان و روح این جامعه چه تأثیری داشت. یک روز یادگار امام فرمودند خوب است کاری کنیم که ذهن مردم از عزاداری بیرون بیاید و موقع این است که اشعار عرفانی امام را منتشر کنیم. 18 روز پس از رحلت امام اشعار امام در اختیار روزنامه کیهان آن روز قرار گرفت و صدا و سیما شعر امام را قرائت کرد و ما دیدیم فضای جامعه تلطیف شد.

 روی خط امام ماندگار بودیم

 وی یادآور شد: 31 خرداد ماه سال 68 مرحوم یادگار امام حکم انتساب بنده به سرپرستی مؤسسه و حرم امام را صادر کرد و در تیر ماه خود یادگار امام با همکاری دوستان اساسنامه مؤسسه را تصویب کردند و آبان ماه اساسنامه مؤسسه ثبت رسمی شد. در این مدت کارهای بزرگی انجام شده اما به دو دستاورد اشاره می کنم. یکی اینکه بعد از ارتحال امام غیر از منزل ایشان در قم هیچ ساختمانی در مالکیت مؤسسه نداشتیم. خانه امام، دفتر امام و سایر اماکن متعلق به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام نبود و بعد از رحلت امام مؤسسه در مسیری از تصمیم سرنوشت ساز قرار گرفت.

سرپرست سابق مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی افزود: امروز سرمایه بزرگی از ثبت میراث فرهنگی این مجموعه از جمله خانه امام در قم، خمین و حتی نوفل لوشاتو و ساختمان هایی مثل چاپخانه، که لازمه یک مجموعه بزرگ هست، داریم. مؤسسه امروز مانند یک سدّ پولادین است که پشت خودش قطرات باران و رودخانه هایی که از اندیشه امام شکل گرفته را ذخیره کرده و نگران خیلی از کمبودها و آسیب ها نیستیم و خدا را شکر می کنم که بخش بزرگی از کارهای اساسی محقق شده است.

وی در خصوص خط مشی ها، اصول و میثاقنامه های نانوشته ای که معاونین و مدیران ارشد و کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به آن پایبند هستند، گفت: ما چیزی به عنوان میثاقنامه مکتوب نداریم اما میثاقنامه نامکتوبی داریم که ثمره آن اعتبار ملی و بین المللی نیزد آدم های منصف است. اولین ویژگی تعصب روی امام، نام امام و کار برای امام به گونه ای بوده که با هیچ چیز دیگری آن را معاوضه نکردیم و روی خط امام ماندگار بودیم. مسأله دوم امانتداری است. معنای امانتداری این است که در طول کار 40 ساله سراغ نداریم این امانت مخدوش شده باشد.

 مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) پاتوق جریان های سیاسی نبوده است

 انصاری با اشاره به اینکه رازداری یکی از اصول نانوشته مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) بوده است، افزود: بعد از آن انضباط شدید مالی است. انضباط مالی چیزی است که از امام و یادگار امام آموختیم. امام و خانواده ایشان چه سهم و تقاضایی داشتند؟! انضباط مالی را حاکم کردیم و تمام اسناد ما دهها بار از فیلتر سازمان های بازرسی و دیوان محاسبات گذشته و پرونده درخشان و از صفر تا 100 همه چیز روشن است.

وی در خصوص پرهیز این مؤسسه از جناح بندی های سیاسی نیز اظهار داشت: اگر کارنامه هرکدام از مدیران مؤسسه را بررسی کنیم، به خاطر جایگاه مؤسسه از همه چیزی که مربوط به زندگی شخصی خودشان بوده گذشته اند. مؤسسه باید آینه اعتدال و اندیشه سیاسی امام باشد. امروز فریاد زدن و انتقاد کردن کار مشکلی نیست. مؤسسه پاتوق جریان های سیاسی نبوده و از این جهت مبرا بوده است.

سرپرست سابق مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در پایان گفت: به خاطر اتمام و اکمال این توفیق الهی به آقای حمید انصاری تبریک می گویم. انتخاب شایسته آقای کمساری را هم تبریک می گویم و از خدا می خواهم که این مجموعه یکدل را نگه دارد و حمایت و لطف خودش را از ما دریغ نکند.

انتهای پیام /*