در سالروز درگذشت پروفسور ماری شیمل؛

ماری شیمل در حمایت از امام خمینی: کتاب سلمان رشدی باعث جریحه دار شدن احساسات مسلمین شد

آنه ماری شیمل از کسانی بود که در زمان صدور فتوای ارتداد سلمان رشدی، از کتاب آیات شیطانی و نویسنده اش انتقاد کرد و اظهار کرد کتاب سلمان رشدی باعث جریحه دار شدن احساسات مسلمین شده است. این اظهارنظر او موجب حمله مخالفین فتوای امام خمینی به او و موضع گیری های تند علیه او شد. تا جایی که او برای دفاع از مواضعش گفت: من تا دم مرگ این نظرات را مورد انتقاد قرار می دهم و آنها را محکوم می کنم. گروه های فشار وابسته به سلمان رشدی نمی توانند مرا بترسانند. شخصیت پیامبر اسلام (ص) در غرب به شکل صحیح و مناسب شناخته شده نیست.

کد : 179314 | تاریخ : 07/11/1399

پرتال امام خمینی(س): شیمل در سال ۱۹۲۲ در آلمان متولد شد و از کودکی به مطالعات شرقی و اسلامی علاقه مند بود و به تمدن و معارف اسلامی در تمام ابعاد و جلوه های آن عشق می ورزید. یکی از آثار مهم او کتاب «محمد رسول خدا» با موضوع زندگی و سلوک پیامبر است که علاوه بر آلمانی، به انگلیسی نیز ترجمه و چاپ شده است. شیمل در این کتاب خطابش به مردم غیرمسلمان غرب است و سعی کرده با نشان دادن سیمای ملکوتی نبی اکرم به مردمان مغرب زمین، تصویر نادرستی را که پژوهندگان غربی، خواه از روی دشمنی و خواه از روی ناآگاهی در طول سالیان متمادی از ایشان ترسیم کرده بودند را پاک سازد و به جایش سیمای راستین پیامبر اکرم (ص) را آشکار سازد.

او همچنین در جواب منتقدانش که او را متهم می کنند بر اینکه تصویر آرمانی اش از اسلام در مواجهه با واقعیتهای امروزه دنیا رنگ می بازد، پاسخ می دهد که جوهره یک دین فقط از آرمان هایش و نه از تحریفاتش معنا پیدا می کند. (فون شونبورن / بازتاب اسلام/ ۵۱). خانم شیمل درباره دیدگاهش نسبت به اسلام این گونه بیان می کند: "اسلام مورد پسند من است، دینی که با درک باری تعالی واقعا حیات انسان را در احاطه خود می گیرد. اما یک انسان مدرن به زحمت می تواند به درک چنین مراتبی نائل آید". (فون شونبورن / بازتاب اسلام/ ۷۶)

وی در یکی از مصاحبه هایش نقل کرده که ادعیه اسلامی را بدون نیاز به ترجمه می خواند و برخی دعاهای صحیفه سجادیه را به آلمانی ترجمه و منتشر کرده است. ایشان با نقل خاطره ای از تأثیرگذاری دعاهای صحیفه سجادیه بر روی فردی متعصب و کاتولیک، دعاهای صحیفه را بر مردم غرب کارساز می داند.

آنه ماری شیمل از کسانی بود که در زمان صدور فتوای ارتداد سلمان رشدی، از کتاب آیات شیطانی و نویسنده اش انتقاد کرد و اظهار کرد کتاب سلمان رشدی باعث جریحه دار شدن احساسات مسلمین شده است. این اظهارنظر او موجب حمله مخالفین فتوای امام خمینی به او و موضع گیری های تند علیه او شد. تا جایی که او برای دفاع از مواضعش گفت: من تا دم مرگ این نظرات را مورد انتقاد قرار می دهم و آنها را محکوم می کنم. گروه های فشار وابسته به سلمان رشدی نمی توانند مرا بترسانند. شخصیت پیامبر اسلام (ص) در غرب به شکل صحیح و مناسب شناخته شده نیست.»

گر چه آنه ماری شیمل هیچ گاه ننوشت که مسلمان شده است اما رفتار و کردارش منطبق بر آموزه های اسلام بود و همانطور که از کتابش برمی آید، حضرت محمد (ص) را والاترین پیامبر خدا می دانست. محمد رسول الله را حسن لاهوتی به فارسی ترجمه و نشر فرهنگی هنری منتشر کرده است.

سرانجام خانم شیمل در سال ۲۰۰۳ در حالی که بیش از هشتاد سال سن داشت، وفات یافت. بر روی سنگ قبر وی با خط زیبای نستعلیق این کلمه نورانی از امیرالمؤمنین نقش بسته است که: الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا (مردم خوابند و وقتی می میرند بیدار خواهند شد.)

انتهای پیام /*