برای نخستین بار در پرتال امام خمینی(س) منتشر می شود:

ماجرای طرح تبعید امام خمینی به سنندج به روایت اسناد

ساواک سنندج خواستار شده است که منبع تأمین کننده اجاره بهای منزل مسکونی معلوم شود که از مرکز پاسخ آمده است که فعلاً منزل را آماده کنید بعد پرداخت کننده اجاره بها معلوم خواهد شد....

کد : 179464 | تاریخ : 19/11/1399

پرتال امام خمینی(س): پس از ۱۵ خرداد ۴۲ امام دستگیر شده و به تهران منتقل می‌شود. او مدتی در زندان تهران بوده است از آنجا که رژیم احساس می‌کند در زندان ماندن او بسیار گران تمام می‌شود او را به سنندج تبعید می‌نمایند. در نامه سری که تصویر آن در پیوست‌های کتاب آمده است.


ساواک مرکز به ساواک سنندج دستور داده است:
کمیسیون امنیت قم برای تبعید آیت‌الله خمینی اقدامات قانونی معمول داشته و چون کمیسیون محل تبعید را شهرستان سنندج تعیین نموده است دستور فرمائید از هم اکنون منزل مسکونی نامبرده با رعایت کلیه ملاحظات حفاظتی و امنیتی در نظر گرفته شود تا به محض ورود به آنجا راهنمائی گردیده و اسکان یابد. ضمناً موارد مشروحه ذیل بایستی مورد نظر قرار گرفته و دقیقاً اجرا گردد.
۱ ـ با ساواک و قم تماس گرفته و تعداد همراهان آیت‌الله خمینی را که مرکب از خانواده تحت تکفل ایشان خواهد بود استفسار نمایند تا گنجایش منزل مسکونی به نسبت تعداد سکونت کنندگان در نظر گرفته شود.
۲ ـ مراقبت و حفاظت داخلی منزل مزبور در طول مدت تبعید با ساواک خواهد بود بنابراین از هم اکنون بایستی به منظور نفوذ و مراقبت پیش‌بینی لازم معمول گردد.
۳ ـ امنیت و حفاظت خارجی منزل نیز بایستی دقیقاً مورد توجه قرار گیرد.
۴ ـ ساواک قم مرکز پس از اخذ تصمیم کمیته امنیت تاریخ حرکت آیت‌الله مزبور را به آن ساواک اعلام خواهند داشت.
۵ ـ ساواک قم و سنندج بایستی نتیجه تصمیمات متخذه و همچنین اقدامات معموله را سریعاً گزارش نمائید.
در سند بعدی ساواک سنندج از ساواک قم تعداد عائله و همراهان امام خمینی را جویا شده است و خواستار شده تاریخ دقیق یا تقریبی حرکت ایشان به سنندج را اعلام نمایند.

که ساواک قم در پاسخ تعداد فرزندان او را اعلام ولی تاریخ حرکت او به سنندج را به بعد موکول کرده است.


در نامه سری بعدی ساواک سنندج از مرکز خواسته است که:
مقرر فرمایند اعلام دارند.
۱ ـ اجاره‌ بهای منزل مسکونی نامبرده را چه شخصی یا مرجعی می‌پردازد.
۲ ـ منزل با اجاره بهای ماهیانه ده هزار ریال برای مدت چند ماه و هفته هزار ریال سالیانه در حاشیه شهر سنندج موجود می‌باشد.
۳ ـ در مورد امنیت خارجی در جلسه مشترک فرماندهی ارتش یکم و استاندار کردستان و فرمانده لشکر مطرح و در نظر گرفته شده که در دو رده انجام گیرد رده یکم نزدیک وسیله مأمور شهربانی (پلیس) و رده دوم با فاصله حداقل یکصد متر از رده یکم عناصر لشکر و دژبانی انجام گیرد مراتب جهت ابلاغ اوامر باستحضار می‌رساند.
در پاسخ نامه یاد شده از مرکز به سنندج گفته شده است در موقع اجرای این تصمیم دستورات مجدد داده خواهد شد.


ساواک سنندج خواستار شده است که منبع تأمین کننده اجاره بهای منزل مسکونی معلوم شود که از مرکز پاسخ آمده است که فعلاً منزل را آماده کنید بعد پرداخت کننده اجاره بها معلوم خواهد شد.
باز ساواک سنندج تأکید می‌نماید که اگر منزل اجاره نشود به دیگری واگذار می‌شود و برای حفاظت نیز به شش نفر نگهبان و یک سرپرست نیاز می‌باشند.
پس از مکاتبات یاد شده در نهایت در تاریخ ۱۵/۵/۴۲ سر لشکر پاکروان به سنندج می‌نویسد: چون در مورد آزادی خمینی در روز جمعه ۱۱/۵/۴۲ در مرکز اقداماتی شده است در نتیجه کلیه دستورات قبلی کان لم یکن می‌باشد.
و به این ترتیب ماجرای تبعید امام خمینی به سنندج پایان می‌یابد.


پیشنهاد تبعید آیت‌الله خامنه‌ای به سنندج:
تبعید از جمله کسان دیگری که پیشنهاد شده است به سنندج تبعید شود ولی محقق نشد آیت‌الله سید علی خامنه‌ای بوده است.
ایشان در سال ۱۳۵۷ در ایرانشهر تبعید بوده است. سازمان اطلاعات و امنیت استان سیستان و بلوچستان از کنترل افراد تبعیدی ناتوان می‌شود لذا طی درخواستی به نام ساواک ایرانشهر از مرکز خواستار می‌شود که ایشان را به سنندج یا مهاباد تبعید نمایند. متن نامه که با رده خیلی محرمانه به مدیریت کل اداره سوم ساواک مرکز از سازمان اطلاعات و امنیت سیستان و بلوچستان در تاریخ ۱۴/۳/۱۳۵۷ نوشته شده است از این قرار است:
«موضوع: درباره روحانیون تبعیدی
بطوری که استحضار دارند در حال حاضر در شهرستان ایرانشهر چهار نفر متهم تبعیدی به اسامی‌۱ ـ خامنه‌ای ۲ ـ پور یزدی ۳ ـ سید محمدعلی موسویان ۴ ـ سید فخرالدین رحیمی ‌به سر می‌برند که با توجه به محل مسکونی دو نفر اول(شهر مشهد و یزد) به علت نزدیکی نسبی راه همه روزه تعداد زیادی از اهالی شهرهای مذکور جهت ملاقات آنان وارد این شهر می‌شوند سازمان ایرانشهر اعلام داشته به علت کثرت ملاقات‌کنندگان امکان مراقبت دقیق و کنترل آنان وجود ندارد و چون روحانیون مذکور از بدو ورود به ایرانشهر محبوبیت زیادی در بین اهالی کسب و جوانان زیادی را در پوشش تعالیم مذهبی جذب نموده‌اند ادامه این شیوه به صلاح نمی‌باشد از طرفی روحانیون مذکور طی شکوائیهایی به شهربانی اعلام داشته‌اند.
پاسبانی که در نزدیکی منزل آنان به عنوان پست مراقب گماشته شده افراد ملاقات‌کننده را جلب و در شهربانی بازرسی بدنی می‌کنند که این برخلاف قانون اساسی و اعلامیه حقوق بشر می‌باشد سازمان ایرانشهر پیشنهاد نموده است نامبردگان به یکی از شهرهای دوردست مهاباد یا سنندج منتقل کنند.
مراتب جهت استحضار و صدور اوامر مقتضی اعلام می‌گردد.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت استان سیستان و بلوچستان ـ رضوانی»
ملاحظه می‌شود که تأثیرگذاری افراد تبعیدی در ایرانشهر آنچنان زیاد بوده است که تحمل‌ناپذیر گشته و خواستار فرستادن آنها به کردستان شده‌اند.
از سال ۴۲ تا سال ۱۳۵۷ افراد زیادی به کردستان تبعید شدند که شاخص‌ترین آنها آیت‌الله منتظری بوده است ایشان در سال ۱۳۵۳ به آنجا تبعید شد و سپس به زندان منتقل گردید. برگرفته از کتاب کردستان در روند انقلاب اسلامی، چاپ(اول) موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ج اول.

انتهای پیام /*