دیدگاه نظری امام در مورد حرکت جوهری ملاصدرا و حکمت متعالیه چگونه در اقدامات عملی ایشان تاثیر داشت؟

امام خمینی(س) در حکمت، از پیروان حکمت متعالیه صدرایی بشمار می رود. حرکت جوهری از مهمترین نظریه های این حکمت است که می گوید: حرکت فقط در ظاهر (عوارض) اشیاء انجام نمی پذیرد، بلکه حرکت در جوهر اشیاء نیز ...

کد : 43073 | تاریخ : 11/02/1392

امام خمینی(س) در حکمت، از پیروان حکمت متعالیه صدرایی بشمار می رود. حرکت جوهری از مهمترین نظریه های این حکمت است که می گوید: حرکت فقط در ظاهر (عوارض) اشیاء انجام نمی پذیرد، بلکه حرکت در جوهر اشیاء نیز تحقق می یابد.
بحث تاثیر دیدگاه های نظری پیرامون حقیقت هستی و چگونگی آن و اثر آن در عمل و رفتار و به عبارت دیگر تاثیر حکمت نظری درحکمت عملی، مورد بحث و گفت و گو بین صاحبنظران می باشد و اثبات و ادعای این که چنین عمل و رفتاری از شخص بر پایه دیدگاه نظری و فلسفی اوست، چندان ساده نمی باشد. اما شاید بتوان گفت که اعتقاد به حرکت جوهری، موجب اعتقاد به تغییرات اساسی و اصولی است، چه درمورد انسان و چه جامعه. این دیدگاه می تواند فرد را معتقد به امکان تغییرات اساسی و اصولی و تکامل در انسان بنماید و همچنین در مورد جامعه و جهان. با چنین اعتقادی امید به تغییر و امکان تحول افزون می شود و شخص می تواند به چنین اقداماتی دست بزند.
حضرت امام خمینی(س) که معتقد است انسان می تواند از پایین ترین درجه به عالی ترین درجه رشد پیدا کند و به توانایی های او اعتقاد دارد، با چنین اعتقادی اقدام به انقلابی می کند که تحول اساسی در جامعه ایجاد شود، نه فقط رفرم و تغییرات سطحی باشد.
بنابراین ممکن است تفاوت حضرت امام(س) در اعتقاد به انقلاب و مردم با دیگران که امیدی به چنین حرکت هایی نداشتند و بیشتر به تغییرات سطحی رضایت می دادند را از تاثیر اعتقاد به حرکت جوهری دانست. البته این مسئله در تعلیم و تربیت انسان بسیار کارآیی دارد و بنابر این حتی یک انسان بر آمده از محیط منحط و فاسد را هم می توان معتقد بود که امکان تغییر اساسی در او وجود دارد.
برگرفته از: اصالت وجود، حرکت جوهری و ولایت فقیه، محسن غرویان
انقلاب متعالی، رضا لک زایی

انتهای پیام /*