در حسینیه جماران برگزار شد؛

گزارش کامل از برگزاری نشست گفت و گوی بین نسلی «آرمان های امام خمینی و جوانان امروز» در حسینیه جماران؛ سرپرست موسسه: اصلی ترین سیاست های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام ایجاد گفت و گو با نسل جوان است

کد : 179827 | تاریخ : 15/12/1399

پرتال امام خمینی(س): گفت و گوی بین نسلی با عنوان «آرمان های امام خمینی و جوانان امروز» پیش از ظهر دیروز(پنجشبه 14 اسفند 99) در حسینیه جماران برگزار شد و طی آن نمایندگانی از دانشجویان و دانش آموزان سراسر کشور به صورت مجازی سخن گفتند. به گزارش پرتال امام خمینی(س)، مشروح سخنان آیت الله سیدحسن خمینی در این برنامه را «اینجا» می توانید بخوانید.

ابتکار: جوانان و دانشجویان در انقلاب پیشگام بودند

 دکتر معصومه ابتکار در این برنامه گفت: به نظرم اعتماد به جوانان آزمون مهمی است و البته برای دولت هم این مسأله خیلی مهم بوده و تلاش دولت بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در سال 96 جوان کردن سن مدیریت است و آخرین آماری که ما داریم، سن مدیریت با سیاستگذاری هایی که صورت گرفته حدود هفت سال جوانتر شده است. البته در همان مصوبه مدیریت زنان هم بود که باید 30 درصد از مدیران دولت از بین زنان باشد که خوشبختانه از حدود پنج درصد مدیر میانی و عالی زن در سال 92 الآن به حدود 25 درصد رسیده ایم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: خیلی از دانشجویان می گویند آنچه امروز می بینیم شکل گیری جمهوری اسلامی است که معمار بزرگ آن حضرت امام است. نسبت آرمان های امام با بحث آزادی چه بود؟ امام چقدر به بحث حق انتخاب و آزادی جوانان اهمیت می دادند؟ من چون زمان انقلاب یک دختر 18 ساله بودم خیلی این دغدغه را داشتم که چه اتفاقی قرار است برای ما بیفتد.

وی ادامه داد: جوانان و دانشجویان در انقلاب پیشگام بودند و دانشگاه ها حرکت کردند. آنچه ما در دیدگاه ها و آرمان های امام یافتیم این بود که نگاه ایشان نسبت به احکام اسلامی این بود که به عنوان یک فقیه و سیاستمدار برای حق انتخاب زنان و جوانان بسیار احترام قائل بودند و این را در عمل هم ثابت کردند. این دیدگاه غالب نبود و خیلی ها اصلا چنین دیدگاهی نداشتند و الآن هم ندارند و اصلا قائل به این نیستند که حق انتخابی وجود دارد. معتقدند که یک تعاریفی وجود دارد و باید انسان از آنها تبعیت کند.

ابتکار تأکید کرد: برگزاری رفراندوم برای جمهوری اسلامی ایران مهمترین نقطه عطفی بود که نشان داد اینکه مردم آزادانه رأی بدهند و این رأی ثبت شود واقعا اتفاق خیلی بزرگی بود. آنچه باید اتفاق بیفتد، باید استمرار همان نگاه و احترام گذاشتن به نظر مردم و جوانان باشد و بحث اینکه ما دیدگاهی از دین داشته باشیم که حق انتخاب و آزادی جوانان را محترم بشمارد. اگر نتوانیم این مسأله را درست تبیین کنیم و آنچه در عمل اتفاق می افتد را با این تعاریف انطباق بدهیم، به عنوان یک چالش در ذهن جوانان باقی می ماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحلیل های جوانان از ترویج اندیشه امام خمینی(س)، گفت: ما هم باید تلاش کنیم که تکثر دیدگاه ها بیشتر باشد و نباید نگران باشیم از اینکه اجازه بدهیم یک تکثر دیدگاه و حتی نقد اتفاق بیفتد. یعنی فضای نقد لازمه این است که امروز بتوانیم پیشرفت کنیم. اگر قرار است که متعصبانه روی مواضع خودمان پافشاری کنیم و یک سری کمبودها، کاستی ها و ترک اولی ها در نظر گرفته نشود، ارتباط با جوانان هم برقرار نمی شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: پیشنهاداتی به من رسیده که اگر حاج حسن آقا خمینی اجازه بدهند این بحث ها استمرار پیدا کند. به نظرم هرچه بیشتر پیش می رویم کاملا مشخص است که چقدر ضرورت وجود دارد و چقدر مطالبه و انتظار هست و اینکه ما عقب هستیم. متأسفانه گاهی نوع برخورد ما در این سال ها بچه ها را به گوشه ای برده است.

وی تأکید کرد: ما امروز داریم در عصر انقلاب دیجیتال زندگی می کنیم و مناسبات با دو دهه، سه دهه و چهار دهه پیش خیلی متفاوت است و انقلاب دیجیتال کلا فضا را جهانی کرده؛ هم امکان تخریب، تحریف و دروغ و در مورد انقلاب و سابقه آن و امام زیاد شده و هم فضا خیلی تغییر کرده و دیگر محدودیت ها، نگاه های بسته و بگیر و ببندها جواب نمی دهد. به خاطر کرونا حتی مدرسه ما هم به فضای نت رفته است. تا پارسال می گوییم بچه ها موبایل دست نگیرند و این یک کار احتیاطی بود و حالا اجبارا باید موبایل دست بگیرند.

ابتکار ادامه داد: بپذیریم که ما در یک فضای جهانی زندگی می کنیم و اینها را به رسمیت بشناسیم و سعی نکنیم تقابل کنیم ولی سعی کنیم تجهیز فکری و معنوی و امیدبخش برای جوانان را داشته باشیم؛ آن هم الگوی امام است. بالأخره این لازمه تطور است. امام با پشتوانه مردم یک حکومت تشکیل دادند و با یک سری چالش های جدی مواجه شدند. ما نمی توانیم اسم آن را خشونت بگذاریم. وقتی به خانه شما حمله می شود، اگر از خانه دفاع کنی خشونت نیست. ولی نگاه امام در مسائلی مثل عدالت یک نگاه بسیار جهان شمول بود و این چیزی بود که نسل ما را جذب می کرد.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص نقش همسر امام خمینی(س) در انقلاب اسلامی گفت: ایشان یک فضای معنوی را فراهم کردند برای اینکه امام در همه سختی ها و فراز و نشیب ها بتوانند آرامش و معنویت را در کنار همسرشان بتوانند تقویت کنند. همواره هم خانم در سایه بودند و هیچ وقت آن جوری که امام در منظر عام و مطرح بودند، این همه فداکاری و تلاش خانم کمتر در این سال ها دیده و شنیده شده اما احترامی که امام برای ایشان قائل بودند و تأکیدی که داشتند بر اینکه وقتی سفره هم پهن بوده غذا نمی خوردند تا خانم کنارشان باشد، حاکی از یک ارتباط معنوی، عاطفی و یک احترام متقابل هست. چون ما خانم را هم می شناسیم و می دانیم که ایشان امام را انتخاب کرد و فردی نبود که بدون تشخیص و انتخاب کنار امام قرار بگیرد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه امام یک شخصیت کاریزماتیک بود، افزود: حتی دشمنان انقلاب هم به این کاریزما اعتراف داشتند. حرکتی که در جامعه ایجاد شد حاصل توکل و اعتقاد خالصانه  صادقانه ای بود که امام به آن رسیده بود و این نمی شد مگر اینکه پشتوانه اش یک بانوی بزرگوار و حامی باشد که چنین شخصیتی در کنار ایشان شکل بگیرد و این مراحل مهم و سختی ها و دشواری ها را با حمایت و پشتوانه ایشان طی کند.

 یکی از اصلی ترین سیاست های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام ایجاد گفت و گو با نسل جوان است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری نیز در این مراسم گفت: شاید اولین گام در راه ترویج اندیشه امام بین جوانان این باشد که ما با دغدغه ها، نظرات و نگرش های نسل جوان آشنا شویم. به هر حال ما با نسلی مواجه هستیم که با امام یک فاصله زمانی نسبتا طولانی دارند. یعنی بیش از 50 درصد از جمعیت کشور ما کسانی هستند که بعد از رحلت امام به دنیا آمده اند و شناخت آنها از امام رسانه ای و یا از طریق نقل قول ها و کتاب ها است. اساسا طبیعی است که شناخت نسل اول انقلاب از امام با نسل های بعد متفاوت باشد.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ادامه داد: یکی از ویژگی های فاصله های بین نسلی همین ها است و یعنی اینها الزاما ایراد هم نیست و آسیب هم محسوب نمی شود. شاید ارزش ها ثابت باشد اما نگرش به آن ارزش و زاویه نگاهی که در طول دوره های متفاوت به یک ارزش واحد می شود فرق کند.

وی اظهار داشت: یکی از اصلی ترین بحث های ما در دوره جدید مؤسسه همین است و یکی از اصلی ترین سیاست های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام ایجاد گفت و گو با نسل جوان است و شاید برگزاری این جلسه اولین گام در جهت پی بردن مستقیم و بدون واسطه به دغدغه ها و نگرش های نسل جوان است و ما حتما باید به سمت برگزاری جلسات متعدد و حضوری با جوانان و یک پژوهش میدانی بدون واسطه برویم تا نوع دغدغه جوانان نسبت به امام را اطلاع پیدا کنیم. این اتفاق هم باید با مشارکت خود جوانان رخ بدهد.

کمساری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بخشی از فاصله های نسلی به اقتضای جبر زمان ایجاد شده و در تحلیل های جامعه شناسی و اجتماعی هم به عنوان یک امر منفی تلقی نمی شود. اما وقتی این شکاف به عدم هم زبانی منجر شود نگران کننده است. یعنی عدم هم زمانی یک امر منفی نیست اما عدم هم زبانی یک امر غیر طبیعی و نامطلوب است که به عنوان یک آسیب اجتماعی به آن نگاه می شود و باید برای آن کار کرد. یکی از مهمترین دلایل آن کمکاری دستگاه های متولی فرهنگی در ترویج اندیشه حضرت امام است. عدم توفیق متولیان امر در ترویج اندیشه حضرت امام و ضعف آنها در انتقال واقعیت اندیشه امام به نسل های بعد هم یک امر بسیار مهم و اساسی است.

وی با اشاره به ارائه قرائت های متناسب با گروه ها از اندیشه امام، تأکید کرد: استفاده ابزاری از اندیشه های امام باعث شده حقیقت اندیشه امام ارائه نشود. یادگار امام تعبیر «ارائه تصویر کاریکاتوری از حضرت امام» را به کار می برد. در واقع شاید بر هم ریختن تناسب ها در ارائه تصویر حضرت امام یکی از دلایل عمیق تر کردن این شکاف بین نسلی است. همچنین عدم توفیق در ارائه یک مدل روزآمد که نیازهای نسل جوان امروز را پاسخ بدهد.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی افزود: وقتی می خواهیم به نسل جوان بگوییم که شما همچنان باید به اندیشه امام رجوع کنید و به اندیشه امام پایبندی داشته باشید، باید این اندیشه پاسخ نیازهای امروز نسل جوان را هم بدهد؛ من معتقدم پاسخ می دهد. این هم یک نکته است که چون ما نتوانسته ایم پاسخ نیازهای امروز نسل جوان را در ارائه مدل های خودمان بدهیم این شکاف بیشتر شده است.

وی ادامه داد: ما باید به امام به مثابه یک اندیشه زنده نگاه کنیم. مقام معظم رهبری هم خرداد ماه تعبیری داشتند که امام همچنان زنده است و انگشت اشاره او همچنان راهگشای امروز ما است، امام همچنان باید به عنوان یک الگو و اسوه یک اندیشه نجات دهنده مطرح باشد. امام همچنان باید به مثابه درمان دردهای امروزین نسل جوان مطرح شود.

کمساری اظهار داشت: فکر می کنم خود نسل جوان هم باید به میدان بیاید. اینکه زمینه فراهم شود و خود جوانان به میدان دفاع از اندیشه امام بیایند و شبهات را پاسخگویی کنند، در سیاست های آینده مؤسسه دنبال آن هستیم. حتما زمینه ایجاد سازمان های مردم نهاد را حمایت می کنیم و خود جوانان در اقصی نقاط کشور به میدان دفاع از اندیشه امام و پرچمداری اندیشه امام بیایند. به نظرم الآن وقتی است که این نسل پرچمدار دفاع از اندیشه حضرت امام باشد.

  سیداحمد خمینی: امام به فهم عمومی مردم اعتماد داشت

حجت الاسلام سیداحمد خمینی نیز در این مراسم گفت: برای نسل جوان امروز که نتوانسته امام را از نزدیک ببیند، شناخت آرمان های امام و فهمیدن شخصیت بزرگ امام شاید سخت تر از نسل گذشته است. اما طبیعتا وقتی شخصیت امام و اتفاقات اوایل انقلاب و قبل از انقلاب را نگاه می کنیم این حجم از مقبولیت و اعتماد اکثریت قریب به اتفاق مردم به امام و اعتماد امام به مردم برای ما می تواند نقطه ای باشد که شاید نتوانسته ایم امام را درست درک کنیم.

وی افزود: برای ما که فاصله نسلی با اول انقلاب و دهه 50 و 60 داریم که در جنگ تحمیلی بهترین جوانان را از دست دادیم، وقتی می بینیم جوان نزدیک به 30 ساله وزیر یا استاندار می شد، ناشی از اعتماد امام به جوانان بود. به نظر من امام سه فاکتور مهم در زندگی داشتند که اولین آنها توکل به خدا بود و هیچ وقت این توکل به خدا در زندگی امام کمرنگ نبوده است. نکته دوم امام، اعتماد به مردم بود. همان گونه که مردم امام را دوست داشتند و برای این انقلاب پشت سر او حرکت کردند، امام هم اعتماد به فهم عمومی مردم داشت. فاکتور سوم هم شجاعت امام است. وقتی این سه فاکتور را کنار هم قرار می دهیم می بینیم شاید در عصر معاصر چنین شخصیتی نداشتیم که این سه فاکتور را به این قدرت در خودش داشته باشد. برای همین است که امام آن روز سرآمد یک انقلاب و رهبر یک جریان شدند.

سیداحمد خمینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از هشت سال دفاع مقدس که خون جوانانی ریخته شده که شاید برای امروز جامعه ما می توانستند بسیار مفید باشند و بعد از جنگ تحمیلی از نعمت وجود آنها محروم هستیم تا امروز ارزش های جامعه عوض شده است. شاید امروز جوانان ما برای استفاده از فضای مجازی مجبور هستند فیلترشکن داشته باشند و راحت تر می توانیم وارد جنگ و مغلوب شویم. این جلسات باعث می شود جوانان بتوانند صحبت کنند، سؤال بپرسند و بزرگترها هم جواب بدهند.

وی تأکید کرد: ما الآن در سن جوانی هستیم و اگر همه می دانیم که امام رهبر ما است و باید از این شخصیت بزرگ الگو بگیریم، فکر می کنم باید به یک بُعد از زندگی امام توجه بیشتری داشته باشیم که چرا امام انقدر تأثیرگذار بود؟ و چرا کلام امام توانست در دل جوانان بنشیند؟ به خاطر اینکه امام در جوانی خودسازی را شروع کرده بود و اول از همه خودش را ساخته بود. انسانی که خودسازی کرده باشد می تواند با کلام، گفتار و رفتارش جریانی را بسازد. امام دچار تزلزل شخصیتی نبود و در شخصیتش ثابت و محکم بود.

سیداحمد خمینی افزود: یکی از نکات مهم شخصیتی امام «اخلاق مداری» است. امروز اخلاق هم حلقه گمشده ای در زندگی ما است و داریم با بی اخلاقی دست و پنجه نرم می کنیم. نمی دانیم چطور باید با مخالفمان صحبت کنیم. در فضای مجازی که شاید آینه ای از شخصیت خود ما است، جوری صحبت می کنیم که شایسته صحبت یک انسان با انسان دیگر نیست.

وی با اشاره به اینکه نزدیک دوازدهمین سالگرد درگذشت همسر امام هستیم، گفت: جا دارد حالا که داریم از امام صحبت می کنیم تأکید و یادآوری کنیم امام وقتی امام شد که همسرش هم یک انسان والا و یک شخصیت مهم بود. قطعا هیچ کسی تنهایی نمی تواند به این موفقیت ها دست پیدا کند و شاید در این جور جمع ها صحبت راجع به خانم امام هم خیلی مناسب باشد. نباید از شخصیت خانم امام هم غافل شویم.

 سجاد ستایشی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، نیز در این نشست اظهار داشت: امام خمینی(س) شخصیتی بودند که به عنوان محبوب ترین فرد در تاریخ ایران شناخته می شدند. علت اصلی هم اتکای ایشان به قدرت لایزال الهی و مردم بود و اعتمادی که امام به مردم و علی الخصوص نسل جوان داشتند باعث شد که امام انقلابی با این عزمت را پیش ببرد. به همین جهت بهترین موفقیت های حوزه توسعه و اقتصاد ما در دوره ای بوده که حضرت امام سکاندار کشور بودند.

دارا ترسیم، نماینده جوانان استان کردستان در مجمع ملی جوانان، نیز در این برنامه گفت: اگر واقعا می توانستیم آرمان های امام را مو به مو انجام می دادیم خیلی موفق تر می شدیم از وضعی که اکنون وجود دارد. کل سختی این راه را جوانان و فعالین مدنی تحمل می کنند و ما باید تلاش کنیم آسیب ها و معضلاتی که در جامعه وجود دارد را بازسازی کنیم. متأسفانه در حال حاضر از تجربه پیران استفاده نمی کنیم و از حضور فیزیکی آنها استفاده می کنیم و نیرو و نشاط جوانی را هم در جامعه نمی بینیم. امیدوارم این نشست ها به صورت مجازی نباشد و به صورت حضوری باشد.

مهرسا قربانی، نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی از استان قزوین، نیز در این نشست مجازی با اشاره به جمله ای از امام خمینی(س)، گفت: متأسفانه بسیاری از جوانان ما با مشکلات موجود در کشور سوختند و ساختند اما اگر کلید طلایی حل مشکلات را به جای مکان اشتباهی به دست جوانان می سپردیم شاید الآن ما پیروز این میدان بودیم. از نیرویی صحبت می کنم که یک سوی آن فقر و بیکاری و سوی دیگر جنگ و بیماری است. جنگ امروز ما جنگ بین افکار و باورهای ما است. شاید اگر محدودیت ها مقداری کنار می رفتند و عبارت «آزاد اندیشی» معنا و مفهوم پیدا می کرد ما پیروز این صحنه پیکار بودیم.

زهرا سلطان آبادی، نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی از سیستان و بلوچستان، در این نشست گفت: من صدای حنجره های امیدهای خاک گرفته ای هستم که تعلیم و تربیت سازنده آینده آنها است. اما زمانی که موسیقی های بی محتوا قالب افکارشان باشد قطعا مسیر تزریق امید به جوانان بسته خواهد شد و حاصلش تعریف اشتباه هویت ایرانی – اسلامی برای این قشر می شود و شاهد فرار مغزها و فعالیت های جنجالی پوشالی و بی هویت جوانان ایرانی خارج از ایران خواهیم بود.

علی یحیی پور، از سازمان دانشجویان استان مازندران، نیز در این نشست مجازی اظهار داشت: به نظرم ما در یک سری مباحث قدیمی که از امهات مباحث حضرت امام بوده گیر کرده ایم و بعد از 42 سال مقداری باید تأمل کنیم. یکی از موضوعاتی که در بیانات امام خیلی پر کاربرد بوده بحث «عدالت اجتماعی» است و از دولت ها می خواهند که عدالت اجتماعی و استقلال اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را به دنیا نشان بدهند. به نظر بنده اگر واقع بینانه نگاه کنیم این بحث جای کار دارد. به نظرم فضای عمومی جامعه مقداری ناامید است و بحث آزادی های اجتماعی محل بحث است. به نظرم هنوز فصل سه قانون اساسی که راجع به حقوق ملت است را جدی نگرفته ایم.

حسام الدین شهرابی فراهانی، دانشجوی مقطع دکتری فلسفه غرب در دانشگاه تهران، نیز در این مراسم گفت: در شخصیت حضرت امام دو محور مهم برای گفت و گوی بین نسلی می توانیم فراهم کنیم. یکی محور امام به مثابه یک عالم دینی است. امام یک رویکرد عرفانی به دین دارند که باید مورد توجه آموزش و پرورش قرار بگیرد. محور بعدی امام به مثابه یک کنشگر سیاسی یا یک مجاهد مقاوم است. نگاه و کنش امام در سیاست خارجی یک نگاه برجسته است که جز در چند شخصیت انقلابی در شخصیت دیگری نمی بینیم. نگاهی که منطق روابط بین الملل را خوب بلد هستند.

سید علیرضا جیا، نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی از خراسان رضوی، نیز در این نشست اظهار داشت: بهایی که امام خمینی(س) به جوانان می داد را در جامعه نمی بینیم و متأسفانه ما از نقش اصلی خودمان در جامعه برخوردار نیستیم و به نظر من باید به این موضوع رسیدگی شود. در زمان جنگ تحمیلی و حتی حکومت کشور در زمان امام جوانان نقش بسیار مهمی داشتند و استاندار و حتی فرماندهان جنگ بودند اما متأسفانه امروز این بها به نقش جوان داده نمی شود و به نظر من بزرگترین مشکل اینجا است.

کوثر فرهادی، فعال سیاسی و اجتماعی از استان چهارمحال و بختیاری، نیز در این مراسم گفت: ما باید امام را آن طور که هست بشناسیم؛ نه آن طور که می خواهند. تمام فعل های امام به عنوان یک شخصیت سیاسی و معنوی مبارزه سیاسی بوده و در همه امور با نگرش توحیدی به مسائل نگاه می کرده است. نگرش توحیدی ماحصل علم آموزی فقاهت است. چیزی که در مورد امام باید مورد توجه قرار داد، شخصیت ثابت و بدون نوسان ایشان است. عده ای می خواهند امام را به امام نجف، پاریس و بهشت زهرا(س) تقسیم بندی کنند تا بگویند امام از مواضع خودش عدول کرده است اما واقعیت این است که محوریت تفکر امام همواره مبارزه با امپریالیسم و برقراری عدالت اجتماعی بوده است.

حسین صداقت از استان بوشهر، نیز در این نشست گفت: نسل جوان امروز در بینش و منش به کلی با نسل های قبل متفاوت است. حرف من این است که ساختار عقب از این حرکت نسلی حرکت کرد و تغییرات زمانه را نفهمید. نسل امیدوار دهه دوم و سوم که مشارکت و سازندگی می کردند به مانع های سخت برخورد و از پس آن نسلی سر برآورد که از همان ابتدای ورود به عرصه های عمومی خارج از این ساختار خودش را تعریف کرد و اگر از آنها بخواهیم برای آینده ایران کار و تلاش کنند می گویند این ساختار ما را قبول ندارد و در دایره سیاست و مدیریت نظام جایی نداریم. اگر حکومت می خواهد که نسل ها به کشور خودشان تعلق خاطر داشته باشند و پدیده فرار مغزها متوقف شود و در بحران ها از عقبه اجتماعی برخوردار باشد، باید اول این نسل را بفهمیم.

میلاد رأفت از استان هرمزگان نیز در این نشست گفت: آفت امروز کشور ما مصلحت اندیشی به جای تکلیف محوری، موازی کاری به جای همکاری و خود محوری به جای جمع محوری است. علتش حضور نسلی محترم ولی کنهه در رئوس تصمیم گیری کشور است. از دل شورای نگهبان پیر، دولت و مجلس پیر و از دل این پیرمردهای پر حاشیه همین وضع نابسامان اقتصاد امروز بیرون می آید. من اهل تعریف و تمجید نیستم؛ گرچه به یادگار امام و سید اصلاحات ارادت دارم اما سکوت و سکوت و امان از سکوت. سکوت از آرمان های امام نبود. امام هرجا کژی، ناراستی و حرکت ضد مردم می دید فریاد می زد. پس امروز سکوت نکنید. در مسائل مهم کشور کنار مردم ایستادن افتخاری است که در تاریخ نصیب هرکسی نمی شود. یادگار عزیز، سکوت شما در بزنگاه های تاریخ در حافظه ملت خواهد ماند.

سجاد قاسمی، نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی از استان گلستان، نیز در این نشست گفت: جوانان امروز در گام دوم انقلاب که رهبر ما فرمودند انتظار می رود که در پیشرفت و علم آموزی و نشان دادن قدرت همه در میدان باشند. این مملکت با حضور جوانان انقلابی و فرصت دادن به حضور آنها می تواند پیشرفت کند. عملا نشان دادن شایستگی وزیر جوان آقای مهندس جهرمی این مهم را کاملا نشان می دهد. ایجاد کارگاه آموزشی برای مهارت آموزی جوانان لازم الاجرا است. متأسفانه الآن صرفا حضور در دانشگاه ملاک ارزیابی افراد است و هیچ کدام آنها از نظر عملی و فنی آمادگی لازم را ندارند.

منصوره صادقی، عضو مجمع ملی سازمان های مردم نهاد از اصفهان، گفت: یکی از آرمان های امام تشکیل حکومت اسلامی بر پایه عدل علی(ع) بوده است. ازدواج و اشتغال جوانان جزو این حکومت اسلامی می شود. بنده معتقدم با خواست مسئولین کشور مشکلات جوانان قابل حل است. فکر می کنم به خوبی جوانان کشورمان خودشان را ثابت کرده اند و رزمایش همدلی را داشتیم که سازمان های مردم نهاد جوانان در این زمینه به خوبی عمل کردند. در مناطق محروم و حاشیه نشین شهرها هم به خوبی عمل می کنند. ایجاد همدلی و همبستگی از آرمان های امام بود که جوانان در این مسیر گام برداشته اند.

فاطمه لباف، نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس دانش آموزی از البرز، نیز در این نشست گفت: به رغم همه تهاجمات فرهنگی وارده از دیگر ممالک، ایران اسلامی روز به روز گام های بلندتری برداشته که باعث و بانی آن جوانان هستند و با افزایش جوان باوری و جوان یاوری مسئولین ما این گام ها استوارتر خواهند شد. امام راحل به جوانان ما اعتماد کردند و پاسداری از میهن را در جنگ تحمیلی به جوانان سپردند. یکی از بزرگترین مشکلات ما جوانان عدم اعتماد به ما است. پتانسیل بالای ما جوانان بلا استفاده قرار گرفته است.

روژا معصومی، مدیر خانه جوانان شهرستان قائمشهر، نیز در سخنان کوتاهی اظهار داشت: به نظر بنده انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار به شدت تحقیر شده و عقب مانده بود در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت. در گام نخست رژیم ننگین حکومت سلطنتی را به حکومت مردمی و مردم سالاری تبدیل کرد و عنصر آزادی را در کانون مدیریت کشور وارد کرد. آن گاه جوانان را میدان دار اصلی حوادث و وارد عرصه مدیریت کرد و به برکت تحریم دشمنان اتکا به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد.(منبع: جماران)

انتهای پیام /*