تدوین دانشنامه امام خمینی با رویکرد رعایت قواعد علمی مرجع نگاری و دائره المعارف نویسی معاصر است

دانشنامه امام جامع ترین اثری است ک درجهت شناسایی امام و اندیشههای ژرف ایشان تاکنون تدوین گردیده است. امید است دبیرخانه دائمی دانشنامه که هم اکنون فعال است بتواند سالانه نسبت به رفع نواقص، احیاناً موضوعات جامانده و نقدهای منطقی و وارد، پیشنهادهایی که توسط فرهیختگان معمولاً پس از چاپ ارائه خواهد شد، رسیدگی نموده و در چاپ¬های بعدی جبران نماید.

کد : 179949 | تاریخ : 19/12/1399

پرتال امام خمینی(س): پروژه تدوین دانشنامه امام خمینی (س) مراحل متعددی در تدوین، نیاز پژوهشی و تکنیکال دارد که در ادامه به مواردی از آن اشاره می شود: 
ضرورت
افزایش تولید منابع علمی و فراوانی اطلاعات در دوره معاصر، دائره‌المعارف‌نگاری را اجتناب‌ناپذیر کرده است. امروزه شاهد تدوین دائره‌المعارف‌ها و دانشنامه‌ها در موضوعات بسیار ریز و تخصصی در زمینه‌های مختلف هستیم. اسلام‌خواهی و احیای اندیشة دینی در سدة اخیر و رشد روزافزون مطالعات اسلامی، بویژه درباره انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(س)، رویکرد مرجع‌نگاری در موضوع امام(س)، با روش اصولی را ایجاب می‌کند.
از آنجا که مردم جهان، بیش از پیش، در جستجوی اطلاعات دقیق درباره امام خمینی(س) و اندیشه‌های آن بزرگ بوده و از سوی دیگر کتابها، مقاله‌ها، پایان‌نامه‌ها، ویژه‌نامه‌ها، نشریات ادواری و خبرهای بی‌شمار اما متفاوت از نظر اعتبار، در دهة اخیر با موضوع امام و انقلاب منتشر شده است؛ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در راستای رسالت حفظ آثار و افکار امام، به تدوین دانشنامه‌ای جامع و کامل امام خمینی(س) با حدود ۸۶۰ مدخل همت گماشت.
این مهم همواره از سوی یاران امام خمینی (س) و مسئولین نظام مورد توجه و اهتمام بوده است. مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف ضرورت پرداختن به اندیشه های حضرت امام و نهادینه سازی آنها را مورد تاکید قرار داده اند. ایشان در ابتدای سال جاری و مقارن سالگرد ارتحال امام خمینی (س) و همچنین در تدوین سیاستهای کلی برنامه پنجساله اخیر این امر را از جمله ضرورتهای اول مراکز تصمیم گیری کشور معرفی نمودند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در آذر ماه سال ۱۳۸۶ از پژوهشگران برتر حوزه مطالعاتی امام خمینی (س) خواستند با بررسی تاریخ معاصر دائره المعارف عظیمی درباره مواضع، تصمیمات و اقدامات بنیانگذار انقلاب اسلامی تدوین کنند. همچنین در جمع اعضای علمی تدوین دانشنامه امام خمینی (س) در دی ماه ۱۳۸۶ با بیان اینکه جامعه تشنه اندیشه های ناب امام خمینی است این دانشنامه را مجموعه خوبی برای محققان اندیشه های امام ارزیابی کردند.

تعریف
دانشنامه امام خمینی دائره‌المعارفی است اختصاصی (نه تخصصی) به زبان فارسی (قابل ترجمه به زبانهای دیگر) برای عموم مخاطبان و پژوهشگران با رعایت قواعد علمی مرجع‌نگاری و دائره‌المعارف‌نویسی معاصر.
اهداف
۱. پاسخ به نیاز پژوهشی جامعه‌ی جستجوگر امروز (ایران و جهان)
۲. پاسخ به شبهات و رفع ابهامات (داخلی و خارجی ـ خودی و غیرخودی)
۳. اطلاع‌رسانی در همه جوانب زندگی، آثار، افکار، خاندان، اساتید، شاگردان، یاران، منصوبان، حوادث و رویدادهای مرتبط با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
۴. تبیین و تثبیت اندیشه‌های سیاسی، اجتماعی و علمی امام
۵. سالم‌سازی روند پژوهشگری درباره امام و انقلاب با شفاف‌سازی همه مسائل مورد توجه مردم، احزاب و مسئولان و تصحیح خطاهای پژوهشی
۶. غنی‌سازی منابع پژوهشی، با جستجو و معرفی آنها ذیل مدخل‌های دانشنامه
۷. شناسائی بستر‌های جدید پژوهشی پیرامون امام خمینی(س) و معرفی به علاقه‌مندان تحقیق در موضوع امام و انقلاب اسلامی

این دانشنامه سه دوره مدیریت را تجربه نمود و سرانجام با مدیریت آیت الله سیدضیاء مرتضوی طی مدت کمتر از ۱۰ سال به سرانجام رسید. از ایشان و همه همکارانشان و همکاران در مؤسسه قم به ویژه معاونت پژوهشی قم تشکر فراوان دارم که با کمال دلسوزی و اخلاص و جدیت همراه با نهایت صرفه جویی های لازم، این کار سترگ و ارزشمند را همراهی کردند.
گرچه دانشنامه امام، شخص محور و در نوع خود کم نظیر و یا بی نظیر است اما در مقایسه با دیگر دانشنامه های مختلف هم از نظر دقت و هم مدت زمان انجام کار و هم از نظر هزینه ها قابل تقدیر است.
دانشنامه امام جامع ترین اثری است ک درجهت شناسایی امام و اندیشه های ژرف ایشان تاکنون تدوین گردیده است. امید است دبیرخانه دائمی دانشنامه که هم اکنون فعال است بتواند سالانه نسبت به رفع نواقص، احیاناً موضوعات جامانده و نقدهای منطقی و وارد، پیشنهادهایی که توسط فرهیختگان معمولاً پس از چاپ ارائه خواهد شد، رسیدگی نموده و در چاپ های بعدی جبران نماید.

انتهای پیام /*