آیا دیدگاه امام در باره آمریکا، در طول زمان مبارزه تا پیروزی و بعد از آن تغییری دارد؟

ابتدا باید بدانیم دیدگاه امام خمینی(س) در ابتدای نهضت چه بوده تا سیر ثبات یا تحول آن را پیگیر باشیم. امام خمینی(س) حدود 4000 بار از امریکا نام برده اند که حجم قابل توجهی برای تحقیق پیرامون این موضوع ا...

کد : 43118 | تاریخ : 11/02/1392

ابتدا باید بدانیم دیدگاه امام خمینی(س) در ابتدای نهضت چه بوده تا سیر ثبات یا تحول آن را پیگیر باشیم. امام خمینی(س) حدود 4000 بار از امریکا نام برده اند که حجم قابل توجهی برای تحقیق پیرامون این موضوع است. سال ها قبل از نهضت چند بار از آمریکا نام برده اند که به وجه سیاسی آن ارتباطی ندارد. ولی اولین باری که در شروع نهضت از آن نامی دیده می شود، در دوم آذرماه سال 1341 می باشد. وقتی که معلوم شد اسدالله اعلم نخست وزیر وقت قرار است طرح رستو-کندی را که طرح آمریکایی محرمانه ای برای ایران بود به اجرا درآورد، امام در هر فرصتی سعی کردند، آن را بر ملا کنند. آنچه منجر به تبعید امام به ترکیه شد کاپیتولاسیون یعنی قضاوت کنسولی در مورد آمریکایی ها بود که دولت وقت آن را ذلیلانه پذیرفت. امام این نکته را در مورد آمریکا دریافته بودند که چنین کشوری در سیاست خارجی به مردم جهان سوم به صورت وحشی می نگرد و هر نوع وحشیگری را برای خود در مقابل آنها مجاز می داند. در طول نهضت این موضوع عیان تر شد و پس از انقلاب نیز هر غائله ای در کشور رخ می داد، بالاخره رد پای آمریکایی ها در آن دیده می شد. همچنین دست درازی آمریکایی ها در دیگر کشورهای مسلمان نیز امر غیر قابل انکاری بود. لذا امام به آمریکا لقب شیطان بزرگ دادند و این لقب هیمنه سیاست خارجی آمریکا را در بین بسیاری از ملت ها و دولت ها تا حدود زیادی شکست که بررسی آن محتاج بحثی چندجانبه می باشد.
با این حال در دیدگاه امام(س) آمریکا مانند اسرائیل و افریقای جنوبی نبود که با مشکل مشروعیت اصل نظام روبرو باشد، بلکه سیاست خارجی آن کشور بود که به جای منافع مشروع به دنبال مطامع نامشروع می گشت. با این وصف امام در اواخر عمر فرمودند: «تا آخر ایستاده‏ایم و با امریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد و از آن طرف دنیا نیاید در لبنان، و نخواهد دستش را به طرف خلیج فارس دراز کند.» (صحیفه امام، ج19، ص95)

انتهای پیام /*