دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد

کد : 179963 | تاریخ : 20/12/1399

دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی(س) با حضور آیت الله سیدحسن خمینی تولیت آستان امام خمینی (س) برگزار شد. به گزارش پرتال امام خمینی(س)، دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی(س) با رویکرد اخلاق و اجتماع با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی و با حضور حجت الاسلام سید ابوالفضل موسویان، نجفقلی حبیبی، حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی، عبدالهادی فقهی زاده، زهرا شجاعی و حجت الاسلام محمدرضا حشمتی در محل مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

سخنرانان غیرایرانی همایش از جمله مریم المقداد از تونس با موضوع قران کریم در فکر و سیره امام خمینی (س)، محمود شاکر عبود علی الخفاجی از عراق و جرنو القاسم جالو از گینه به صورت ویدئو کنفرانس در این نشست حضور یافتند و مقالات خود را ارائه دادند.

این همایش به همت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی موسسه تنظیم و نشر آثار امام با همکاری نهادها و دستگاهای بزرگ فرهنگی، علمی و عمومی کشور  برگزار شد.

در ابتدای این همایش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی پخش شد.

در ادامه اعضای هیات رییسه عبدالهادی فقهی زاده، زهرا شجاعی حجت الاسلام محمدرضا حشمتی دبیر کمیته علمی دومین همایش در جایگاه خود قرار گرفتند و سخنرانان به ترتیب برای ارائه مقالات خود پشت تریبون رفتند.

عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در این همایش گفت: امام مصداق بزرگ مبارزه با طاغوت بود و علامه طباطبایی نفی غلبه کافران بر مومنان را منوط به پایبندی انان به لوازم ایمان تعبیر کرده است. امام عزیز کوشید غلبه مومنان بر کافران را محقق کند. امام خمینی مجسمه قیام الله در دوره معاصر و بزرگترین خادم قران کریم در عصر حاضر در بینش و روش بود. امام درد دین و اخلاق و اجتماع داشت.

سپس نجفقلی حبیبی به تبیین مقاله خود با عنوان چگونگی استمرار و دائمی بودن احکام اسلام با توجه به مسائل روز پرداخت و افزود: با وجود تحولات مستمر بشر و پیشرفت علم ایا می توان با احکام اسلام که 1400 سال قبل نازل شد زندگی کرد؟ بخش اخلاق و احکام تمایزی با تمدن بشری ندارند و این امور به کیفیت زندگی بشر کمک کرده و سطح آن را ارتقا داده است.

وی افزود: فقها زمان و مکان را باید دائما در قواعد اجتهادِ صحیح و مستمر در نظر بگیرند. چنین اجتهادی می تواند امور جامعه را در تمام شئون زندگی انسان مدیریت کند. امام خمینی احکام اسلام را در جای جای زندگی مردم عملیاتی کرد. باز بودن باب اجتهاد تاثیر خود را در کلیه قوانین کشور می گذارد. رای شورای فقهای مندرج در قانون اساسی احکام و قوانین اجتماعی را قابل اجرا می کند. اسلام برای اداره زندگی بشر از طریق شوراهای مختلف متخصصان قابلیت اجرایی لازم را دارد.

حبیبی تاکید کرد: تقدم تشخیص شخصی و حزبی  به جای عمل به مر قانون تاثیر منفی بر اجرای احکام و اخلاق اسلامی در جامعه دارد.

بعد از آن زهرا اخوان صراف به قرائت مقاله واگرایی تفسیرپژوهشی معاصران از دیدگاه های امام خمینی پرداخت و افزود: مهمترین شاخصه دوره مدرن درک ضرورت دانش های بشری از جمله تفسیر قرآن کریم که دانشی بشری است، می باشد.

این خبر در حال تکمیل شدن است....

انتهای پیام /*