همزمان با فرا رسیدن بعثت پیامبر اسلام (ص) از دانشنامه امام خمینی در حسینیه جماران رونمایی شد

کد : 179972 | تاریخ : 21/12/1399

به گزارش پرتال امام خمینی(س)، همزمان با فرا رسیدن بعثت پیامبر اکرم (ص) امروز عصر چهارشنبه بیستم اسفندماه ٩٩، در آیینی که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، آیت الله سیدحسن خمینی تولیت آستان حرم امام راحل و اعضای بیت امام خمینی (س) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در حسینیه جماران برگزار شد از دانشنامه امام خمینی (س) رونمایی شد.

بر اساس این گزارش در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حجتی کرمانی از شاگردان امام (س) و از  یاران رهبر معظم انقلاب اسلامی،حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)،  آیت الله سید ضیا مرتضوی مدیر دانشنامه و، و دکتر اسحاق جهانگیری درباره سیره اخلاقی عرفانی و سیاسی زندگی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و ویژگی های دانشنامه امام خمینی (ره) سخنرانی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی کمساری با خوش آمدگویی به میهمانان و تشکر از همه افرادی که در تدوین و نگارش و انتشار دانشنامه امام خمینی (س) کوشش کردند، گفت: برای به ثمر رسیدن این دانشنامه چند صد نفر از پژوهشگران و نویسندگان حدود ١٠ سال مجاهدت علمی و پژوهشی کردند. تدوین این دانشنامه از آن جهت اهمیت بیشتر علمی برخوردار است که زیربنای ساخت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (س) را فرهنگ و ایدئولوژی تشکیل داده است.

آیت الله مرتضوی مدیر دانشنامه با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و فرزندان ایشان، درباره فعالیت کمیته ها، شیوه تدوین، مراحل بازبینی ها و بازخوانی علمی و فنی و اصلاح مقالات و همچنین تطبیق و تدقیق استنادها و ارجاع های آنها به منابعی از جمله صحیفه امام، گفت:من شخصا سال 76 برای یک کار دوستانه چند نفره این پیشنهاد را مطرح کردم و طرحی هم نوشتم ولی به خاطر بالا بودن حجم کار، آن پیشنهاد مسکوت ماند. در یکصدمین سال ولادت امام خمینی(س) که سال «امام خمینی(س)» نام گرفته بود، در دفتر تبلیغات اسلامی اینکه چه کارهایی برای امام صورت بگیرد مطرح شد و من پیشنهاد سال 76 خودم را مجددا آنجا مطرح کردم و آقای مهریزی هم که از مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی بودند و هم‌زمان مسئولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در قم را بر عهده داشتند، در آن جلسه حاضر بودند. حدس می‌زنم این موضوع مبدأ کاری شده که ظاهرا از سال 79 توسط ایشان، در نمایندگی قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) شروع شد.

مرتضوی همچنین از حضور 263 نویسنده در این دانشنامه از طیف‌های مختلف شخصیت‌های حوزوی، نویسندگان، فضلا و افراد توانمند حوزوی و غیر حوزوی خانم و آقا نام برد و در پایان یادی از آیت الله هاشمی رفسنجانی کرد و گفت: من همواره تصورم این بود که وقتی به پایان تالیف دانشنامه رسیدیم از ایشان دعوت کنیم که در مراسم رونمایی حضور داشته باشند اما متاسفانه ایشان زودتر از اینها درگذشتند و مقدر ما این‌گونه بود.

دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این مراسم گفت: از اقدام بسیار مهم و ارزشمندی که دوستان عزیز در موسسه نشر آثار حضرت امام انجام دادند و در راس آن همت برادر عزیزم آیت‌لله حسن آقای خمینی تشکر می‌کنم که همواره منشا کارهای بزرگ بودند و تدوین اندیشه و آثار شخصیت تاثیرگذار و متفکر معاصر ما امام عزیز ما از مهم‌ترین آنها بود. کار عظیمی که در دانشنامه انجام گرفته کار ارزشمندی است و من هم به عنوان یک عاشق امام و مسئول در جمهوری اسلامی از همه کسانی که به این کار ارزنده همت گماردند تشکر می‌کنم.

امام مظهر وحدت جامعه و اسلام عزت‌بخش بود

جهانگیری ادامه داد: آنچه که مهم است این است که اندیشه امام و حرکت امام ویژگی‌های متعدد و زیادی داشته که باید اینها هم گفته و نوشته و پاسداری شود. اندیشه امام احیاگرانه و مردم‌سالارانه بود. امام سه نقش تاریخی در تاریخ معاصر ایران ایفا کردند که بی بدیل است. ایشان بزرگترین احیاکننده دین در عصر غیبت بودند. آن هم در مقطعی که تبلیغاتی علیه دین در دنیا انجام گرفته بود که می‌گفتند دین افیون توده‌هاست.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: امام خمینی (س) بزرگترین رهبر انقلاب مردمی در پایان قرن بیستم بودند که این یک ویژگی است که خداوند به بندگان خاص خود اعطا می‌کند. ایشان موسس یک نظام مردم‌سالار از منظر دینی بودند. بنیان‌گذار و موسس آن با ویژگی‌هایی که برایش قائل بودیم. امام انقلابی‌ای بود که نظام را ساخت. گاهی انقلابیون حاضر نیستند خودشان را در محدوده یک نظام محصور کنند اما امام 50 روز از حکومت‌شان نگذشته بود که رفراندومی برگزار کرد و در سریع‌ترین زمان قانون اساسی نوشت. معدود موارد انقلابی در جهان می‌بینیم که رهبرش در یک سال، خود را محدود در قانون اساسی کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه امام همواره اعتقاد داشت که همه کار باید بر اساس اراده ملت انجام شود، گفت: امام مهم‌ترین بحران تاریخی آن مقطع یعنی جنگ تحمیلی، را با تکیه بر عقل جمعی به پایان رساند و بعد از پایان جنگ امام تاکید کردند که بازگشت به قانون لازمه اداره کشور است. امام قانون و اداره کشور را لازم و ملزوم یکدیگر را می‌دانستند. حاکمیت خدا بر زندگی انسان و حاکمیت انسان بر سرنوشت خودش به صورت موازی در اندیشه امام بود. امام برای جمهوری اسلامی دو رکن اساسی جمهوریت و اسلامیت قائل بودند و می‌شود صدها ویژگی دیگر برای حرکت ایشان برشمرد.

او ادامه داد: امام مظهر اسلام عزت‌بخش بود. مظهر وحدت جامعه بود و اصرار داشت که همه افراد و جریان‌ها بتوانند با وحدت کار کنند. جوان‌فکر و جوان‌گرا بود و به مقتضیات زندگی جوانی اعتقاد داشت. به پیشرفت و سربلندی ایران باور داشت و این را اهتمام خود قرار داده بود.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: بر همه ما به عنوان کسانی که باور داریم امام چنین شخصیت بزرگی بود و چنین حرکت بزرگی انجام داده، رسالت است که از آن پاسداری کنیم.

روزهای سخت به پایان رسیده و آمریکایی‌ها باید تحریم‌ها را بردارند

جهانگیری با اشاره به اینکه اکنون کشور در مقطع حساسی قرار گرفته، این دوره را با زمان جنگ هشت ساله مقایسه کرد و گفت: اکنون هم یک جنگ سه ساله امریکا علیه ایران داریم که به شدت زندگی مردم را تحت فشار قرار داده و مردم در سختی هستند و هدف آنها هم همین بود همانطور که هدف جنگ تحمیلی هم همین بود. مسائل این سه ساله گفته نشده است. باید با سیلی صورت خودمان را سرخ نگه می‌داشتیم و به نقطه‌ای رسیدیم که اعتراف کردند این کار آنها شکست خورده است. روزهای سخت به پایان رسیده و آمریکایی‌ها باید تحریم‌ها را بردارند که زندگی بهتری برای مردم و توسعه کشور رقم بزنیم.

 در این مراسم جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران فرهنگی و مذهبی و فعالان علمی دانشگاهی و حوزوی حضور داشتند.

گفتنی است که دانشنامه امام خمینی (س) که در ۱۰ جلد توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تنظیم شده، حاصل تلاش ۲۶۰ نفر از عالمان، پژوهشگران، نویسندگان، مدیران و مجریان در بخش‌ های مختلف مدیریت علمی و اجرایی، نگارش، ارزیابی، بازنویسی، بررسی ‌ها و بازبینی‎‌ های فردی و گروهیِ چندباره و ویرایش علمی و فنی و خدمات حروف ‌زنی و تصاویر است.

دانشنامه امام خمینی (س) در ١٠ جلد رحلی دو ستونه، با چینش الفبایی، و با مقدمه ‌ای از آیت الله سیدحسن خمینی چاپ و منتشر شده است.

این دانشنامه بیش از ٨۶٠ مدخل اصلی، از جمله مدخل گسترده و جامع ویژه امام خمینی و بیش از ۵٠٠ مدخل ارجاعی دارد و افزون بر مجموعه تصاویر پایانی که شامل ٢۶۴ صفحه برگزیده است و بیش از یک سوم مقاله های آن مصور است.

دانشنامه امام خمینی (س) با بیش از ٣ میلیون و ٣٧٠ هزار کلمه در ۶٨٠٠ صفحه کوشیده است ابعاد مختلف زندگی شخصی ویژگی های شخصیتی دیدگاه ها و عملکرد امام راحل و مسایل پیرامونی و افراد مرتبط با ایشان را در حوزه مختلف به شکل مستند با تکیه بر منابع فراوان نشان دهد.

دانشنامه امام خمینی (س) در مجموع تلاشی گسترده و طاقت فرسا از سوی چند صد نفر از عالمان، پژوهشگران، نویسندگان، مدیران و مجریان در بخش های مختلف مدیریت علمی و اجرایی نگارش، ارزیابی، بازنویسی و بازبینی فردی و گروهی چندباره و ویرایش فنی و علمی طی بیش از ١٠ سال فعالیت در  راستای شناساندن نسبی زندگی شخصیت اندیشه و عمل امام راحل در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در دفتر قم صورت گرفته است.

تقدیر از دست اندرکاران دانشنامه امام خمینی(س)

در پایان مراسم از دست اندرکاران تدوین دانشنامه امام خمینی(س) به شرح زیر تقدیر به عمل آمد:

آیت الله سیدضیا مرتضوی، مدیر دانشنامه امام خمینی(س)

حجت الاسلام و المسلمین سیدحبیب الله موسوی، مسئول مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در قم و عضو شورای عالی دانشنامه امام خمینی(س)

حجت الاسلام و المسلمین مهدی پورحسین، معاون علمی دانشنامه امام خمینی(س)

جواد دیزانی، معاون اجرایی دانشنامه امام خمینی(س)

محمود صمدی

حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا

حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق مزینانی

حجت الاسلام و المسلمین باقر صاحبی

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی احمدی

محمدهادی زاهد

پروین سادات قوامی

انتهای پیام /*