چرا امام خمینی بعد از انقلاب به مشهد نرفتند؟

استقبال مردم از امام(س) در روز 12 بهمن که با وجود 50 هزار نیروی انتظامات باز هم خودروی حامل ایشان متوقف شد و بدرقه امام در خرداد 68 در تشییع پیکر مطهر ایشان را بیاد بیاوریم و بر این قیاس تصور کنیم اگر...

کد : 43125 | تاریخ : 11/02/1392

استقبال مردم از امام(س) در روز 12 بهمن که با وجود 50 هزار نیروی انتظامات باز هم خودروی حامل ایشان متوقف شد و بدرقه امام در خرداد 68 در تشییع پیکر مطهر ایشان را بیاد بیاوریم و بر این قیاس تصور کنیم اگر امام(س) پس از پیروزی انقلاب وارد مشهد می شدند، چه وضعی پیش می آمد؟
- اگر مخفیانه می خواستند به مشهد بروند که مردم مطلع نشوند، بی تردید چنین رفتاری در قاموس ایشان نبود و آن را دور از مروت و اخلاق اسلامی می دانستند.
- اگر می خواستند به طور رسمی وارد مشهد شوند، تا چه میزان نیاز به صرف وقت و هزینه بود تا هم امنیت ایشان حفظ شود و هم مردم لطمه نبینند. از طرفی ایشان از تشریفات به شدت پرهیز داشتند و ضایع شدن حق مردم ولو در زیارت را هم برنمی تابیدند. البته برای ورود به قم چون قرار بر ماندن دائمی بود، انتظار نمی رفت که مشکل جدی برای ایشان و مردم فراهم شود. اما در روز رفتن به قم هم استقبال مردم قم واقعا استثنایی و شگفت آور بود.
- به یاد بیاوریم که حضور دوباره امام(س) در تهران، اصولاً به دلیل بیماری قلب بود که البته با شروع جنگ دیگر چنین حضوری اجتناب ناپذیر شده بود که در مرکز بمانند. بنابراین مسافرت هوایی یا زمینی ایشان به جایی دور آن هم در میان جمعیتی چنان مشتاق، منوط به اجازه پزشکان بود که البته اجازه نمی دادند.
- زیارت قبور معصومین(صلوات الله علیهم اجمعین) عملی مستحبی و از وجهی حتی می تواند جزو شعائر محسوب شود. بالاخص در شرایطی که ممنوعیتی از سوی حکام جور اعمال شود. اما در شرایط بحرانی آن روزها، رهبری برای خود وظایف بسیار مهمی داشتند که تصور می شود سلام زیارت از دور کفایت و به صواب نزدیک تر بود و می دانیم که «بعد منزل نبود در سفر روحانی» و...

انتهای پیام /*