نگاه امام به جایگاه زنان و نقش آنها در فعالیت های اجتماعی و سیاسی چگونه بود؟

در شرایطی که زنان جامعه ما از محدودیت های فراوان رنج می بردند و از بسیاری حقوق اجتماعی خود حتی خواندن و نوشتن و .... محروم بودند و کرامت و شخصیت واقعی زن در خدمت به مطامع سرمایه و لذت به کار گرفته شده...

کد : 43137 | تاریخ : 11/02/1392

در شرایطی که زنان جامعه ما از محدودیت های فراوان رنج می بردند و از بسیاری حقوق اجتماعی خود حتی خواندن و نوشتن و .... محروم بودند و کرامت و شخصیت واقعی زن در خدمت به مطامع سرمایه و لذت به کار گرفته شده بود، حضرت امام در جهت احیای حقوق واقعی زنان در جهت احیای هویت اصیل زن مسلمان، در کنار مبارزه با تفکر غلط رایج و جهل حاکم بر جامعه با جدیت و تاکید فراوان به تشویق و ترغیب آنان به تحصیل و تلاش های علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پرداختند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر آنکه به مسئولان و دست اندرکاران در جهت خدمت به جامعه زنان تأکید می نمودند، تلاش فراوانی به منظور یافتن جایگاه واقعی این قشر از جامعه در فعالیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه براساس اسلام و قرآن به کار می بردند.
در اندیشه امام خمینی، ضمن برشماری خیانات و نقشه های استعماری درباره زنان، به کرامت و مقام زن در اسلام، جایگاه و نقش و حقوق زنان در نظام اسلامی، معرفی زنان بزرگ عالم به عنوان اسوه و نمونه برای این قشر، نقش تربیتی زنان در خانواده در کنار فعالیت در صحنه های اجتماعی، به ویژه نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به طور مبسوط پرداخته شده است که ذیلا به طور اجمال به مواردی اشاره می شود. حضرت امام در وصیت نامه سیاسی، الهی به نقش ارزنده زنان در جهت حضور در عرصه های گوناگون اشاره نموده و در این رابطه می فرمایند:
- ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر، و هم دوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند. (صحیفه امام، ج21، ص397)
- زن انسان است، آن هم یک انسان بزرگ، زن مربی جامعه است، از دامن زن انسان ها پیدا می شوند،..... مبدأ همه سعادت ها از دامن زن بلند می شود، زن مبدأ همه سعادت ها باید باشد. (صحیفه امام، ج7، ص239)
- مقام زن مقام والاست؛ عالی مرتبه هستند، بانوان در اسلام بلند پایه هستند. (صحیفه امام، ج6، ص30)
- از نظر حقوق انسانی، تفاوتی بین زن و مرد نیست. زیرا که هر دو انسانند و زن حق دخالت در سرنوشت خویش را همچون مرد دارد. (صحیفه امام، ج4، ص364)
- خانم ها حق دارند در سیاست دخالت بکنند، تکلیفشان است. (صحیفه امام، ج10، ص15)
- همان طوری که مردها باید در امور سیاسی دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند، زن ها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند، زن ها هم باید در فعالیت های اجتماعی و سیاسی هم دوش مردها باشند. (صحیفه امام، ج18، ص403)
جهت اطلاعات بیشتر مراجعه شود به: جایگاه زن در اندیشه امام خمینی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، (تبیان، دفتر هشتم).

انتهای پیام /*