چند وعده ای که در سال اول حکومتداری امام محقق شد

امام خمینی در دهم فروردین سال ۵۸ با شرکت در انتخابات رفراندوم جمهوری اسلامی و حضور در محله چهار مردان قم، به جمهوری اسلامی رای داده و از مردم خواستند که در انتخابات شرکت کرده و به جمهوری اسلامی رای بدهند.

کد : 180149 | تاریخ : 10/01/1400

در دهم فروردین سال ۵۸، در حضور قشرهای مختلف مردم که در قم به دیدار ایشان رفته بودند، از آنها خواستند که به جمهوری اسلامی رای بدهند. متن سخنان امام که پس از شرکت در انتخابات بیان فرمودند، به شرح زیر است: 

[بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم]

امروز رفتم در محلی[1] که شهدای قم جان خود را برای اسلام و جمهوری اسلام از دست دادند. برای اینکه آنها را شاد و ملت اسلام را دلگرم کنم، به جمهوری اسلامی رأی دادم. من امیدوارم که همۀ ملت اسلام و همۀ ملت ایران موفق باشند و ملت ما رأی به جمهوری اسلامی بدهند. جمهوری اسلامی برای ما سرنوشت آزاد، و خوشبختی و استقلال هدیه می‌ آورد؛ و دشمنان اسلام می‌ خواهند اخلال در امر کنند و ملت ما باید پافشاری کند و رأی خودشان را به جمهوری اسلامی بدهند.

 

البته بعد از این مرحله باز مراحل دیگر داریم، و آن تأسیس مجلس مؤسسان است که باید به قانون جدید اساسی رأی بدهند و بعد از آن، انتخابات است که آنها باید نمایندگان خود را به مجلس بفرستند و [آن] مراحل، نهایی‌ترین مراحل نهضت است و سپس مرحلۀ ایران‌سازی فرا می‌ رسد و پیاده شدن قانون اسلام در همۀ قشرهای مملکت. آن هم آن است که ما آرزو داریم، و امیدوارم با پشتیبانی همۀ ملت به آرزوی خودمان برسیم. و قبل از همه از ملت می‌ خواهم امروز و فردا هم رأی بدهند؛ به جمهوری اسلامی رأی بدهند. من از همۀ ملت می‌ خواهم امروز و فردا رأی بدهد، که سعادت آنها در این است.

و رأی خود را به صندوق بریزند و مواظب باشند که خیانتگران توفیق خرابکاری نیابند. و اما در مورد اینکه فردا هم طوری شد که همۀ ملت نتوانند رأی بدهند و اکثریت رأی دهندگان زیاد باشد که مشکلاتی در کار رأی دهندگان به‌ وجود آید. دولت یک روز دیگر را تمدید خواهد کرد تا همه بتوانند رأی خود را به صندوق ها بریزند. همۀ ملت باید به پای صندوق های رأی بروند و آزادند هرچه می‌ خواهند بنویسند و به صندوق بریزند. اگر چنانچه رأیشان «نه» باشد، آزادند هر چه می‌ خواهند بنویسند و نحوۀ حکومتی را که انتخاب می‌ کنند در رأی خود بنویسند؛ ولی من توصیه می‌ کنم برای اطاعت امر خدا کوشش کنند و به جمهوری اسلامی رأی بدهند. خداوند همۀ شما را سعادتمند کند و ملت ما را به استقلال، آزادی و رفاه برساند.

 

1 ـ رأی‌گیری دربارۀ جمهوری اسلامی از روز جمعه 10 فروردین 58 آغاز شد و دو روز ادامه یافت و امام خمینی در ساعات اولیه رأی‌گیری در محلّه چهارمردان قم رأی دادند و روز 12 فروردین رسماً روز جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. 

 

صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۲۹

انتهای پیام /*