نظر حضرت امام در رابطه با مسجد جمکران چه بوده است؟ آیا ایشان برای زیارت به این مسجد می رفتند؟همچنین حضرت امام در رابطه با سردابه غیبت در سامرا چیست؟ با توجه به فاصله کم نجف تا سامرا آیا ایشان برای زیارت آنجا می رفتند؟من شنیده ام که ایشان به آنجا رفته اند؟

در آثار قلمی ایشان در مورد جمکران مطلبی دیده نمی شود اما در صحیفه امام 7 بار در دو مورد واژه جمکران بکار رفته که شش بار آن در عنوان گزاری و نامه ای است که در 17 اردیبهشت 58 به صورت گزارش برای ایشان نو...

کد : 43154 | تاریخ : 11/07/1392

در آثار قلمی ایشان در مورد جمکران مطلبی دیده نمی شود اما در صحیفه امام 7 بار در دو مورد واژه جمکران بکار رفته که شش بار آن در عنوان گزاری و نامه ای است که در 17 اردیبهشت 58 به صورت گزارش برای ایشان نوشته شده و در آن تصمیماتی که هیئت امنای مسجد جمکران در مورد آن مسجد گرفته اند خدمت امام مطالبی نوشته اند و ایشان در پاسخ به آن نامه چنین مرقوم داشته اند: «بسمه تعالی آنچه را حضرات آقایان مدرسین تصویب کرده‏اند، مورد تأیید این جانب مى‏باشد.» شاید ایشان عامداً نامی از مسجد به قلم نیاورده اند تا بعدها همان نام بردن موجب سوء استفاده نشود. البته عنوان گزاری برای آن نامه در صحیفه امام خالی از مسامحه نیست و چه بسا افراد کم دقت یا ناصادق از عنوان گزاری آن تصور کنند و یا اینگونه بنمایانند که محتوای آن نامه نوشته خود حضرت امام(ره) است.
بار دیگر در آبان 1364 یک بسیجی اسیر در اردوگاه عنبر عراق بنام علی ابو القاسمى (خدا مانده) نامه ای توسط صلیب سرخ (هلال احمر) به ظاهر برای خانواده به صورت رمزی نوشته و به رمز از امام خواسته که وقتی به مسجد جمکران می رود برای او دعا کند که البته باز هم امام در پاسخ وی از آن مسجد نامی نبرده است. لذا تحقیق پیرامون اصل نامه نیز برای آن دسته از اهل پژوهش که هر سندی را به اعتبار ظاهر آن تحلیل نمی کنند جای پژوهش و تحلیل باز می گذارد. البته مطابق آنچه در صحیفه امام آمده است، با رمزگشایی از نامه نوشته شده، منظور حسینیه جماران است.
بنا براین از آثار به جا مانده از حضرت امام(ره) جز دو مطلب فوق راجع به مسجد جمکران مطلبی دیده نمی شود که در آن دو مورد نیز امام(ره) نامی از آن مسجد نبرده اند. اما در مورد اینکه امام به مسجد جمکران رفته اند و آنچه مشهور است یک بار قبل از انقلاب بوده است و در خاطرات آیت الله توسلی و آیت الله موسوی اردبیلی پامده است که امام به مناسبتی در روستای جمکران بودند. هنگام رسیدن وقت نماز صرفا برای اقامه نماز واجب به آن مسجد رفته اند.
در مورد سامراء نیز 11 بار در آثار حضرت امام(ره) مطالبی دیده می شود که هر یازده بار مطالبی مربوط به موضوعاتی می باشد که ربط مستقیمی به موضوعات اعمال زیارتی ندارد. به عنوان مثال مطلب زیر را می توان مثال آورد: «در قریب صد سال سابق دیدند که یک پیرمردى در یکى از دهات عراق «سامرّه» وقتى که دید ایران در معرض فشار خارجى‏ها هست و آن قرارداد ننگین را در آن زمان بسته بودند، این پیرمرد که در کنج یک ده بود یک سطر نوشت و همه قواى خارج و داخل نتوانستند در مقابل این یک سطر استقامت کنند. آن، مرحوم میرزاى بزرگ بود- رحمه اللَّه- که در سامرّه تحریم کرد تنباکو را. براى اینکه تقریباً ایران را در اسارت گرفته بودند به واسطه قرارداد تنباکو. و ایشان یک سطر نوشت که تنباکو حرام است.» (صحیفه امام ج‏13 ص 357)
نکته مهم اینکه سئوالاتی در مورد مسجد جمکران و سامراء و موارد مشابه آنها که در آن سئوال کنندگان خواستار نظرات امام خمینی(ره) می باشند اگر به هر نحوی پاسخ داده شود، چه بسا هر قدر پاسخ دقیق باشد، باز عده ای از آن سوء استفاده کنند. چنانکه امروزه که وبلاگ ها و سایت ها به عنوان رسانه های بسیار کارآمد وارد مراودات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شده، با مراجعه به آنها می توان نگرش سنجی و میزان حساسیت جامعه را نسبت به چنین موضوعاتی بررسی کرد و به وضوع دریافت که هر سئوالی در چنین زمینه هایی و پاسخ به آنها چه نوع حساسیت هایی را در پی دارد. چنانکه وقتی واژه «جمکران» در گوگل جستجو شد، (تا این لحظه 7/5/90) نتیجه جستجو 1080000 اعلام گردید و «خمینی»(ره) و «جمکران» با هم جستجو گردید، تعداد آن به 834000 تقلیل یافت با اضافه شدن واژه «امام» با عدد 708000 مواجه شدیم.
بدیهی است بررسی محتوای همه آنها که احتمالاً موضوعات محدودی است اما اکثراً تکرار همدیگر می باشد، ضرورتی ندارد اما کثرت آن در وبلاگ ها و سایت ها نشانه حساسیت کاذب بخش مهمی از جامعه نسبت به موضوع می باشد.
با بررسی محتوای تعدادی از آنها بنظر می آید چنین حساسیتی از سوی گروههای زیر است:
- کسانی که برای مسجد جمکران با حواشی آن ارزشی فوق العاده قائل اند و می خواهند بدانند آیا نگاه امام خمینی(ره) با نظر آنان همسو است یا نه. اگر امام خمینی نسبت به آن مسجد نظری غیر همسو دارند، نظر خود را با امام منطبق سازند.
- گروهی مانند افراد فوق هستند ولی می¬خواهند بدانند اگر نظرات امام با نظرات آنها همسو است امام را تایید و اگر همسو نیست آن را نقطه ضعف امام دانسته و به کار خود مشغول باشند.
- گروهی معتقدند این مسجد مانند هر مسجد دیگری دارای حرمت است ولی نه مانند مسجد الحرام و مسجد النبی که در میان مسلمانان تقدسی فوق العاده و احکامی اختصاصی دارد. با اینحال اگر نسبت به برخی مساجد ارجح...

انتهای پیام /*