منزلت قرآن، سرچشمه نور (۳۱)/ روح مؤمن‏‎ ‎‏اتّصالش به خدای تعالی شدیدتر است

وظیفۀ سالک الی اللّه آن است که خود را به قرآن شریف عرضه‏‎ ‎‏دارد؛ و چنانچه میزان در تشخیص صحّت و عدم صحّت و اعتبار و لا اعتبارِ‏‎ ‎‏حدیث آن است که آن را به کتاب خدا عرضه دارند و آن چه مخالف آن باشد‏‎ ‎‏باطل و زخرف شمارند، میزان در استقامت و اعوجاج و شقاوت و سعادت آن‏‎ ‎‏است که در میزان کتاب اللّه درست و مستقیم در آید و چنانچه خُلق رسول اللّه ‏‎ ‎‏قرآن است، خلق خود را با قرآن باید متوافق کند تا با خلقِ ولی کامل نیز مطابق‏‎ ‎‏گردد و خلقی که مخالف کتاب اللّه است زخرف و باطل است.

کد : 180563 | تاریخ : 23/02/1400

پرتال امام خمینی(س): ماه مبارک رمضان، ماه تولد قرآن، ماه انس با قرآن، ماه بهار قرآن، و ماه شناخت و بهره برداری فکری و عملی از قرآن است. بمناسبت فرارسیدن این ماه پربرکت پرتال امام خمینی (س) در سی قسمت مجموعه ای منتخب از مواضع و بهره مندی های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را در فرازهایی مجزا با عنوان " منزلت قرآن، سرچشمه نور" منتشر می کند که قسمت سی و یکم آن از نظر می گذرد:

* ‏‏انسان با ارتیاضات قلبیّه می تواند مظهر اسماء اللّه و آیت کبرای الهی‏‎ ‎‏شود، و وجود او وجود ربّانی، و متصرّف در مملکت او دست جمال و جلال‏‎ ‎‏الهی باشد. و در حدیثْ قریب به این معنی است که «همانا روح مؤمن‏‎ ‎‏اتّصالش به خدای تعالی شدیدتر است از اتّصال شعاع شمس به آن یا به نور‏‎ ‎‏آن.»‏‎

‏‏‏‏و در حدیث صحیح وارد است که «بنده چون با نافله به من نزدیک شد،‏‎ ‎‏او را دوست دارم؛ و چون دوست داشتم او را، من گوش او شوم که با آن‏‎ ‎‏می شنود و چشم او شوم که با آن می بیند و زبان می بیند و زبان او شوم که با آن نطق می کند و‏‎ ‎‏دست او شوم که با آن اخذ می کند.»‏‎) اصول کافی، ج ۴، ص ۵۳، «کتاب الایمان و الکفر»، «باب من اذی المسلمین و احتقرهم»، حدیث ۷ )

‏‏و در حدیث است که ‏‏عَلیٌّ عَیْنُ اللّه وَ یَدُاللّه .‏ )در یکی از خطب امیرالمؤمنین آمده است: و انا عین اللّه و لسانه الصادق و یده ... معانی الاخبار، ص ۱۷، حدیث ۱۴. التوحید، ص ۶۵، باب ۲۲، حدیث ۲ (الی غیر ذلک. و در حدیث‏‎ ‎‏است که ‏‏نَحْنُ اَسْمائُهُ الْحُسْنیٰ.‏ ) ماییم اسمای حسنای خدا.» اصول کافی، ج ۱، ص ۱۹۶، «کتاب التوحید»، «باب النوادر»، حدیث ۴ .( و در این خصوص شواهد عقلیه و نقلیه‏‎ ‎‏فراوان است.‏

‏‏بالجمله، کسی که بخواهد از قرآن شریف حظّ وافر و بهرۀ کافی‏‎ ‎‏بردارد، باید هر یک از آیات شریفه را با حالات خود تطبیق کند تا استفادۀ کامله‏‎ ‎‏کند. مثلاً، در آیۀ شریفه در سورۀ «انفال» فرماید: ‏‏اِنَّماَ المُؤْمِنُونَ الَّذینَ اِذا ذُکِرَ‏‎ ‎ اللّه ُ وَجِلَتْ قُلوبُهُمْ وَاِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ اِیماناً وَعَلی رَبِّهِمْ‏‎ ‎‏ یَتَوَکَّلوُن‏‏...‏‎)مؤمنان کسانی اند که چون نام خدا در میان آید دلهایشان بیمناک گردد و چون آیات خدا بر آنان تلاوت شود بر ایمانشان بیفزاید و بر پروردگارشان توکل دارند.» (انفال / ۲) ‎‏الخ. شخص سالک باید این اوصاف ثلاثه را ببیند با او منطبق‏‎ ‎‏است؟ آیا وقتی ذکر خدا می شود، قلب او فرو می ریزد و ترسناک می شود؟ و‏‎ ‎‏وقتی آیات شریفۀ الهیّه بر او خوانده می شود، نور ایمان در قلبش افزایش پیدا‏‎ ‎‏می کند؟ و اعتماد و توکلش به حق تعالی است؟ یا در هر یک از مراتب راجل،‏‎ ‎‏و از هر یک از این خواصّ محروم است. اگر بخواهد بفهمد که از حق ترسناک‏‎ ‎‏است و قلبش از ترس خداوند فرو می ریزد، به اعمال خود نظر کند. انسان‏‎ ‎‏ترسناک در محضر کبریایی جسارت به مقام مقدّسش نکند و در حضور‏‎ ‎‏حضرت حق هتک حرمات الهیّه ننماید ـ اگر با آیات الهیّه ایمان قوی شود،‏‎ ‎‏نور ایمان به مملکت ظاهرش نیز سرایت کند. ممکن نیست قلب نورانی‏‎ ‎‏باشد، و زبان و کلام و چشم و نظر و گوش و استماع نورانی نباشد. بشر‏‎ ‎‏نورانی آن است که تمام قوای ملکیه و ملکوتیّه اش نوربخش باشد؛ و علاوه بر‏‎ ‎‏آن که خود او را هدایت به سعادت و طریق مستقیم کند، به دیگران نیز‏‎ ‎‏نورافشانی کند و آنها را به راه انسانیت هدایت کند؛ چنانچه اگر کسی به‏‎ ‎‏خدای تعالی توکل و اعتماد داشته باشد، قطع طمع از دست دیگران کند و بار‏‎ ‎‏احتیاج و فقر خود را به درگاه غنیّ مطلق افکند؛ و دیگران را که چون خود او‏‎ ‎‏فقیران و بینوایانند مشکل گشا نداند.‏

وظیفۀ سالک الی اللّه آن است که خود را به قرآن شریف عرضه‏‎ ‎‏دارد؛ و چنانچه میزان در تشخیص صحّت و عدم صحّت و اعتبار و لا اعتبارِ‏‎ ‎‏حدیث آن است که آن را به کتاب خدا عرضه دارند و آن چه مخالف آن باشد‏‎ ‎‏باطل و زخرف شمارند، میزان در استقامت و اعوجاج و شقاوت و سعادت آن‏‎ ‎‏است که در میزان کتاب اللّه درست و مستقیم در آید. و چنانچه خُلق رسول اللّه ‏‎ ‎‏قرآن است، خلق خود را با قرآن باید متوافق کند تا با خلقِ ولی کامل نیز مطابق‏‎ ‎‏گردد. و خلقی که مخالف کتاب اللّه است زخرف و باطل است. و همچنین‏‎ ‎‏جمیع معارف و احوال قلوب و اعمال باطن و ظاهر خود را باید با کتاب خدا‏‎ ‎‏تطبیق کند و عرضه دارد تا به حقیقت قرآن متحقق گردد و قرآن صورت باطنی‏‎ ‎‏او گردد.‏ .‏‏ (آداب الصلاه/ ص۲۰۷ و ۲۰۶)

انتهای پیام /*