آیا امام خمینی برای رهبری نظام بعد از خود کسی را تعیین کرده است؟ رویکرد پیام های امام خمینی در دو سال آخر چگونه بوده است؟ مهمترین نگرانی ها و دغدغه های امام خمینی چیست؟

اگر باور کرده باشیم که امام خیمنی(س) جزو قانون پذیرترین رهبران سیاسی بودند و در دوران رهبری تلاش زیادی کردند که نهادسازی کنند تا هیچ یک از امور مردم به زمین نماند و قانون بر تمام رفتار سیاسی مسئولین و...

کد : 43237 | تاریخ : 11/02/1392

اگر باور کرده باشیم که امام خیمنی(س) جزو قانون پذیرترین رهبران سیاسی بودند و در دوران رهبری تلاش زیادی کردند که نهادسازی کنند تا هیچ یک از امور مردم به زمین نماند و قانون بر تمام رفتار سیاسی مسئولین و مردم حاکم باشد، آنگاه بخش اول سئوال، سالبه است، زیرا بنا به مفادی از قانون اساسی برای انتخاب رهبری، نهاد خبرگان شکل گرفته بود و امام خمینی(س) به عنوان فردی قانون مدار هرگز به خود اجازه نمی دادند که پا را از قانون بیرون گذاشته و برای بعد از خود رهبر تعیین کنند. اما رهنمود دادن امر دیگری است که برخی افراد گفته اند که نسبت به رهبر فعلی عنایت داشته اند و مشخصاً ابتدا جناب آقای هاشمی رفسنجانی این موضوع را مطرح کردند که طبق وصیت امام(س) نباید مطرح می کردند. زیرا حتی اگر خاطره ای را که هم در شورای خبرگان رهبری و هم در نماز جمعه بیان داشتند، بر زبان جاری نمی ساختند، در آن زمان اکثریت شورای خبرگان و نخبگان و غالب مردم ایران، انتخاب رهبر فعلی را بهترین گزینه می دانستند و نیازی به بیان آن خاطره نبود، بالاخص آنکه با مفاد وصیت نامه سازگاری نداشت.
در مورد بخش دوم سئوال به راحتی نمی توان گفت که رویکرد امام خمینی(س) در دو سال آخر چه بود. زیرا موضوعات فراوانی وجود داشت که امام در مورد هر موضوع رهنمودهایی داشتند و اگر منظور رویکرد به جناح های سیاسی باشد، می توان با کمی جرات گفت که امام نگران تک صدایی در کشور بودند و علاقه مند بودند که تشکل های وفادار به اصول انقلاب، اما با سلائق مختلف در کشور شکل گیرد.
اما بخش سوم سئوال را به راحتی می توان از وصیتنامه سیاسی– الهی دریافت و نیز پیامی که 3 اسفند 1367 صادر کردند و به منشور روحانیت شهره شد. لذا ارادتمندان ایشان و مسئولین هر از چندی باید وصیتنامه و مشنور روحانیت را با دقت مطالعه کنند تا آنچه آن پیر در خشت خام می دید، لااقل ما در آینه ببینیم و دغدغه های ایشان فراموشمان نگردد.

انتهای پیام /*