تفاوت دیدگاههای دو جریان اصلی کشور در چه بود؟ آیا امکان ایجاد یک اتحاد عمل بین این دو جریان وجود نداشت؟ بنیانگذار جمهوری اسلامی چه تلاش های برای نزدیک ساختن دو جریان به یکدیگر کرد؟

تفاوت دو جریان اصلی کشور در اختلاف دیدگاه آنان در زمینه ادارة عمومی کشور بوده است. این تفاوت دیدگاهها در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، بویژه نسبت به میزان اهمّیت به حقوق اساسی مردم و ...

کد : 43277 | تاریخ : 24/01/1403

تفاوت دو جریان اصلی کشور در اختلاف دیدگاه آنان در زمینه ادارة عمومی کشور بوده است. این تفاوت دیدگاهها در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، بویژه نسبت به میزان اهمّیت به حقوق اساسی مردم و نقش آنان در اداره جامعه وجود داشته و همچنان وجود دارد.
در خصوص امکان ایجاد یک اتحاد در عمل نیز لازم به ذکر است که این اتحاد صرفاً باید حول منافع و مصالح ملّی که در هر زمان قابل تعیین و تعریف است انجام پذیرد، و گرنه در یک حکومت مردم سالار تنها امکان اتحاد بین دیدگاه های مختلف کافی نیست ، بلکه تنوع دیدگاه ها و روش های ادارة کشور، امری مفید و ضروری است. بنیانگذار جمهوری اسلامی هم از این منظر نه تنها به دنبال یکی کردن گروه ها و احزاب نبودند، بلکه حتّی در بین تشکل های روحانی نیز معتقد به تنوع تشکل ها و دیدگاه ها و روش ها بوده و بر آن تأکید داشتند. جدا شدن تعدادی از روحانیون عضو جامعه روحانیت مبارز و ایجاد تشکّل مجمع روحانیون مبارز توسط آنان نیز با اشاره و موافقت ایشان انجام گرفت. لازم به ذکر است به اندازه ای که لوازم و اقتضائات مردم سالاری و جمهوریت نظام بیشتر و بهتر رعایت شود، تنوع دیدگاه ها و روش ها در قالب احزاب و گروه های سیاسی نیز بطور جدّی تر و واقعی تر اتفاق خواهد افتاد و به عکس، مغفول ماندن و ضعیف شدن آن لوازم و اقتضائات، منجر به حاکمیّت تدریجی یک فکر و جریان و حذف سایر دیدگاه ها و جریانها خواهد شد و در نتیجه، جمهوری اسلامی استحاله و از درون تهی شده، صرفاً شکلی از آن باقی خواهد ماند.

انتهای پیام /*