امام در طول مدت رهبری چند بار و در چه مواردی از حکم حکومتی استفاده کردند؟

به این سئوال از دو وجه می توان پاسخ داد. اول از وجه حقوقی که در قانون اساسی اختیاراتی برای رهبری تعیین شده و اگر از این وجه بخواهیم مواردی را که امام از حکم حکومتی استفاده کرده اند، برشمریم، موارد زیا...

کد : 43286 | تاریخ : 11/02/1392

به این سئوال از دو وجه می توان پاسخ داد. اول از وجه حقوقی که در قانون اساسی اختیاراتی برای رهبری تعیین شده و اگر از این وجه بخواهیم مواردی را که امام از حکم حکومتی استفاده کرده اند، برشمریم، موارد زیادی را می توان یافت که یکی از مهمترین آنها دستور تشکیل شورای مصلحت نظام است که البته پس از بازنگری قانون اساسی وجود این شورا نیز رسمیت یافت.
اما وجه دوم که مهمتر و متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته و اگر از این منظر به موضوع نگریسته شود، پاسخ بسیاری از سئوالات دیگر هم به راحتی داده می شود اینکه نباید «شان بنیانگذار» و مسئولیت او را با شان ادامه دهندگان یکی پنداشت. اگر از این جهت به موضوع نگریسته شود می توان گفت اصولاً استفاده از حکم حکومتی در مورد بنیانگذار سالبه به انتفاع موضوع است. این موضوع را با ذکر مثال های متعدد می توان روشن نمود. به عنوان مثال وقتی قرار باشد ساختمانی کلنگی تخریب و جای آن ساختمان جدیدی احداث شود، در محل مورد نظر انواعی از ماشین آلات مانند بیل هیدرولیکی، بلدوزر، تریلر، کامیون و جرثقیل دیده می¬شود. اما پس از تکمیل شدن ساختمان و تحویل آن به یک مهندس برای حفظ و نگهداری، نباید علی القاعده شرایطی پیش آید که باز هم از وسائل سنگین فوق استفاده شود مگر در مواردی بسیار نادر. چرا که شرایط تخریب و تجدید بنا بسیار متفاوت با شرایط حفظ و نگهداری است. بر این اساس باید دستورات و توصیه های بنیانگذار را نه به عنوان حکم حکومتی که به عنوان راهبردهای تاسیسی به رسمیت شناخت. زیرا برای شکل دادن نظام سیاسی جدید و نهادینه کردن آن، حتی گاه ضرورت دارد دستورات قبلی خود را نیز نقض کرده یا حتی دستور انحلال یا تخریب جایی را بدهد و یا توصیه هایی تحکم آمیز داشته باشد و اگر از این منظر به موضوع بنگریم، دیگر نباید پرسید امام خمینی(س) چند بار از حکم حکومتی استفاده کرده اند.

انتهای پیام /*