این موسسه به چه نهاد دولتی و یا غیر دولتی وابسته است و رییس آن چگونه منصوب میشود؟ بودجه مصوب سالانه آن چقدر است؟

این موسسه به هیچ نهاد دولتی وابسته نیست و بنابه ضرورت انقلاب تاسیس شد. زیرا نقش شخصیت و آراء و اندیشه ها و آثار حضرت امام خمینی(س) در پیدایش و تداوم انقلاب اسلامی، نیاز نسل های آینده به آثار بنیانگذار...

کد : 43295 | تاریخ : 11/02/1392

این موسسه به هیچ نهاد دولتی وابسته نیست و بنابه ضرورت انقلاب تاسیس شد. زیرا نقش شخصیت و آراء و اندیشه ها و آثار حضرت امام خمینی(س) در پیدایش و تداوم انقلاب اسلامی، نیاز نسل های آینده به آثار بنیانگذار جمهوری اسلامی، نشر و اشاعه صحیح و کامل آثار و اندیشه های آن عزیز و جلوگیری از تحریف انقلاب اسلامی از جمله عواملی بودند که موجب شد تا مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی طی نامه ای از حضرت امام در خواست کنند تا نظرشان را نسبت به چگونگی بررسی تنظیم و نشر آثار خود اعلام فرموده و مرجعی جهت نظارت و تعیین صحت و سقم آنچه که به نام امام در داخل و خارج کشور منتشر می شود تعیین نمایند.
حضرت امام(س) در پاسخی که به نامه حاج سید احمد آقا در 17 شهریور 1367 مرقوم فرمودند، این مسئولیت را بر عهده فرزندشان گذاشتند. در پی این نامه نگاری ها محمد علی و حمید انصاری طرح پیشنهادی «تشکیلات و شرح وظایف موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)» را تهیه کردند و کلیات آن به نظر حضرت امام(س) رسید و در جلسه سران سه قوه نیز مطرح شد که مورد موافقت حضرت امام(س) و سران سه قوه قرار گرفت. مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی(س) در 14 آبان 1368 و سپس تایید آن توسط شورای نگهبان، امر حفظ، نشر، نظارت و تایید آثار امام خمینی را به طور مستقیم به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) واگذار کرد. علاوه بر آن بعضی سازمان ها، وزارتخانه ها و صدا سیما موظف به نشر و بسط اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شدند. مجلس شورای اسلامی در 26 شهریور 1369 موادی را به این قانون الحاق کرد که به تایید شورای نگهبان رسید و طبق آن درباره دخل و تصرف یا انهدام اسناد مرتبط با حضرت امام(س) و نیز سایر مواردی که در این الحاقیه آمده است برای مرتکبان، پیگرد قانونی و مجازات تعیین کرده است.
یادگار امام دو هفته پس از رحلت حضرت امام(س)، در نامه ای به حجت الاسلام حاج محمد علی انصاری وی را به عنوان سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و حرم مطهر آن حضرت منصوب کرد. پس از درگذشت یادگار حضرت امام(س) در اسفند ماه 1373 و بنابر وصیت ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی مسئولیت اداره موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و تولیت آستان آن حضرت را بر عهده گرفتند. ایشان نیز دو ماه پس از آن حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری را مجددا به ریاست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و هم چنین دکتر حمید انصاری را مجددا به قائم مقامی موسسه منصوب کردند.
بودجه موسسه علی رغم مسئولیت سنگین و فعالیت های گسترده آن، در مقایسه با برخی مراکز و موسسات مشابه فرهنگی بسیار ناچیز است. بودجه موسسه که در لایحه بودجه عمومی هر سال منعکس شده است، معمولا صرف برگزاری مراسم بزرگداشت یاد و نام امام خمینی(س) ثبت و ضبط و چاپ و انتشار آثار حضرت امام و... و حمایت از محققین و پژوهشگران ذیربط می شود.

انتهای پیام /*