فعالیت های مهم آتی که موسسه در جهت حفظ و پاسداشت اندیشه و آثار امام هم اکنون پیگیر آنهاست، چیست؟

پروژه های جاری موسسه در هر حوزه ای همان وظایف اصلی است که باید به طور دائم انجام داد. گردآوری آنچه که به نام امام انجام می شود، پاسخ های به موقع و برخوردهای به موقع، انتشار آثار امام و تجدید چاپ این آ...

کد : 43300 | تاریخ : 11/02/1392

پروژه های جاری موسسه در هر حوزه ای همان وظایف اصلی است که باید به طور دائم انجام داد. گردآوری آنچه که به نام امام انجام می شود، پاسخ های به موقع و برخوردهای به موقع، انتشار آثار امام و تجدید چاپ این آثار به زبان و ادبیات روز که نیاز به بازنگری متون قبلی دارد، از کارهایی است که به صورت مستمر در موسسه انجام می شود. از دیگر کارها تاسیس موزه بزرگ امام و انقلاب اسلامی است که در جوار حرم حضرت امام(س) قرار دارد و در حال حاضر در مرحله طراحی نهایی، چیدمان آثار موزه ای حضرت امام(س) می باشد که انشاء الله مرکزیتی برای اتصال فرهنگی بین نسل های انقلاب خواهد شد. تکمیل و انتشار دانش نامه بزرگ امام از برنامه هایی است که در حال آماده سازی آن هستیم و همچنین ترجمه آن به چند زبان از برنامه های آینده موسسه است. راه اندازی حوزه علمیه امام خمینی در جوار حرم ایشان تدوین برنامه های درسی و متون آموزشی برای رشته امام شناسی در دانشگاه ها و حوزه ها و راه اندازی رشته تحصیلی، تخصصی مصوب شورای مدیریت حوزه علمیه در موضوع اندیشه و مکتب فقهی اجتهادی امام، توسعه پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی به لحاظ کمی و کیفی و افزایش رشته امام شناسی و پیگیری دایر کردن پنج رشته مصوبی که در پژوهشکده داریم در سایر دانشگاه های کشور با همکاری موسسه، از جمله دیگر برنامه های آتی موسسه خواهد بود.
از دیگر فعالیت های مستمر موسسه نگهداری از اماکن منتسب به حضرت امام است. این آثار با ارزش در جماران، قم، خمین، نوفل لوشاتو، نجف اشرف و ترکیه قرار دارند. کارهای اصلی برخی از این مراکز از جمله خرید و تملک، احیا و بازسازی، ثبت به عنوان میراث فرهنگی و ارائه خدمات برای بازدید گردشگران در جماران، قم و خمین انجام گرفته است. موسسه در قم طرح بزرگی دارد که تحت عنوان میدان روح الله و کوچه فرهنگی متصل به آن در طرح جامع قم پیش بینی شده است که یادگار دوران قیام و نهضت 15 خرداد است. در نجف اشرف بیرونی و درونی منزل امام در جوار حرم حضرت علی(ع) به واسطه شرایط عراق و نجف تخریب و غیر قابل استفاده شده بود، خرید و تملک بیت امام انجام شده و بازسازی آن از سوی موسسه هم اکنون در حال انجام است. همچنین تملک مکان های مجاور آن برای ایجاد یک دفتر فرهنگی دنبال می شود. در نوفل لوشاتو (کشور فرانسه) تملک اقامتگاه تاریخی حضور امام انجام شده اما بعضا به دلیل مشکلات روابط سیاسی، احیا و بهره برداری کامل از آن با دشواری هایی مواجه است. شناسایی و احیای محل هایی که امام در آن حضور داشته اند، طرح بزرگ سایت جامع و پرتال امام خمینی(س) بحمدالله پس از سال ها تلاش به بهره برداری نهایی رسیده است که عموم کاربران و علاقمندان به امام می توانند در حوزه خدمات وب و اینترنت به حجم عظیم آثار امام(س) و انقلاب اسلامی و آثار موسسه با خدمات جانبی فراوان دسترسی بیابند.

انتهای پیام /*