بررسی تطبیقی دیدگاه صاحب جواهر، شیخ انصاری و امام خمینی(ره) منتشر شد

بررسی تطبیقی دیدگاه صاحب جواهر، شیخ انصاری و امام خمینی(ره) با عنوان «اجرای حدود در عصر غیبت» نوشته مرضیه دادیان روانه بازار نشر شد.

کد : 43385 | تاریخ : 23/02/1392

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از فارس، مرضیه دادیان با نگارش کتاب «اجرای حدود در عصر غیبت» با دقتی در خور ستایش، شرایط اجرای حدود در عصر غیبت را با تطبیق سه دیدگاه عالمانه و فقیهانه فقهای بزرگواری همچون صاحب جواهر و شیخ اعظم انصاری و حضرت امام خمینی(ره) بررسی کرده است.

در اسلام اجرای حدود یکی از ضروری‌ترین بخش‌های حکومت اسلامی است، که در عصر غیبت از مسائل مورد بحث در میان فقها بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

کتاب «اجرای حدود در عصر غیبت»نظرات صاحب جواهر، شیخ انصاری و امام خمینی (ره) به گونه تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است؛ صاحب جواهر و امام(ره) به جواز اقامه حدود قائل هستند اما شیخ انصاری در این باره نظر دیگری دارد، ایشان در کتاب بیع مکاسب می‌گوید: «فقیه همه اختیارات امام را ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند اموری که مشروعیت انجام آنها از ناحیه غیر معصوم مشکوک است مانند اقامه حدود را بر عهده گیرد».

این کتاب دربردارنده سه فصل نظیر «کلیات»، «موافقین و مخالفین اجرای حدود در عصر غیبت» و «بررسی و نقد دلایل موافقان و مخالفان» است.

 نویسنده در فصل اول این کتاب به «کلیات» پرداخته است که در آن به مفهوم‌شناسی لغات، تاریخچه و زندگی‌نامه اشاراتی داشته است. در فصل دوم از آـرای موافقان و مخالفان اجرای حدود سخن رفته، و در فصل سوم پس از بیان ادله موافقان و مخالفان اجرای حدود در عصر غیبت، شرایط لازم برای اجرای حدود آورده شده است. در آخر لازم به یادآوری است که در این موضوع در کتب فقهی به طور پراکنده و مختصر آورده شده است؛ در کتب حقوقی هم، صراحتاً به موضوع اجرای حدود در عصر غیبت پرداخته نشده، اما تحت عناوین «قابلیت ارزیابی احکام شرعی در سیاست جنایی اسلام» در کتاب مبانی سیاست جنایی حکومت اسلامی از جلال الدین قیاسی و «جرایم و مجازات‌ها در حقوق اسلام» در کتاب حدود و نحوه اجرای آن در محاکم قضایی ایران از رضا مسعودی‌فر، به حدود و آثار و نتایج مترتب بر آن به عنوان یکی از احکام جزایی اسلام پرداخته شده است.

 مرضیه دادیان معتقد است؛ در این اثر مقالاتی نیز درباره اجرای حدود در عصر غیبت نوشته شده است، مانند «اجرای مجازات‌های حدی در زمان غیبت» از بهزاد رضوی‌فرد، «اجرای حدود در زمان غیبت» از احمد حاجی ده‌آبادی و «فقهای شیعه و اجرای حدود در زمان غیبت» از عباس برزگر، «گفت‌وگو با محقق داماد». اما تاکنون به بررسی تطبیقی شرایط اجرای حدود در عصر غیبت از دیدگاه صاحب جواهر و شیخ انصاری و امام خمینی پرداخته نشده است.

 ضرورت بررسی این موضوع آن است که برای داشتن حکومت مقتدر اسلامی، باید قوانین الهی به وضوح تبیین شود و به مرحله اجرا در آید. حرکت جامعه جهانی و مردم به سمت اجرای قانون، حکومت‌ها را بر آن می‌دارد که عملکردهای خود را بیش از گذشته با قانون مورد قبول عموم وفق دهند.

 در این راستا تقنین منطقی و تبیین قانون و نزدیک کردن آنها به افهام عمومی برای بهتر اجرا شدن احکام و قوانین ضروری است. حدود که بخشی از قوانین اسلام است باید با همین رویکرد به نحو مستدل تبیین، و شرایط اجرای آن برای افکار عمومی روشن گردد.

 موسسه چاپ و نشر عروج کتاب «اجرای حدود در عصر غیبت» را در 161 صفحه و با قیمت 7500 تومان برای چاپ اول سال 92 منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

انتهای پیام /*