سردبیر پایگاه اطلاع رسانی 15 خرداد خبر داد

انتشار ویژه نامه الکترونیکی پنجاهمین سالگرد نهضت امام(س)

این فصلنامه شامل مقالاتی با نگاهی نو به حوادث مختلف سال های نخست نهضت امام خمینی(س) و قیام 15 خرداد است.

کد : 43412 | تاریخ : 28/02/1392

سردبیر پایگاه اطلاع‌رسانی 15 خرداد 42 گفت: به مناسبت پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد، فصلنامه‌ای الکترونیکی را با همین موضوع در هفته اول خرداد ماه روی سایت قرار می‌دهیم. این فصلنامه شامل ‌مقالاتی با نگاهی نو به حوادث مختلف سال‌های نخست نهضت امام خمینی(س) و قیام 15 خرداد است.

به گزارش پرتال امام خمینی(س) احمدرضا سامانی در گفت‌وگو با ایبنا، درباره برنامه‌های پایگاه اطلاع‌رسانی 15 خرداد 42 برای پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد اظهار کرد: انتشار شماره چهارم فصلنامه الکترونیکی 15 خرداد 42 و معرفی جدیدترین کتاب‌های انتشار یافته با موضوع این قیام، برنامه‌های ویژه این سایت است.

وی درباره بهره‌گیری از منابع برای ارایه مطالب تاریخی از این قیام در سایت افزود: منابع بر اساس خاطرات جمع‌آوری شده شاهدان عینی قیام 15 خرداد، مکتوبات و نشریات فعال آن زمان مانند مکتب‌ اسلام تامین می‌شود. در سایت 15 خرداد حوادث آغازین نهضت امام خمینی(س) از سال 1340 تا 1343 مورد بررسی قرار می‌گیرد و به حوادث منتهی به قیام 15 خرداد و تبعات آن هم پرداخته می‌شود.

سردبیر پایگاه اطلاع‌رسانی 15 خرداد 42 توضیح داد: شرح حوادث از درگذشت آیت‌الله‌العظمی بروجردی شروع می‌شو‌د و حوادث مهم آن روز‌ها مانند سخنرانی امام خمینی(س) علیه قانون کاپیتولاسیون و تبعید ایشان به ترکیه، اصلاحات ارضی، انقلاب سفید، حمله به فیضیه، مهاجرت علما به تهران و لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی از  موضوع‌های مورد بررسی در این سایت است.

سامانی در توضیح بیشتر درباره منابع مکتوب گفت: دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری که پایگاه اطلاع‌رسانی 15 خرداد 42 زیر نظر آن است، منابع خوبی مانند 300 هزار فیش جمع‌آوری شده و کتاب‌ها و سخنرانی‌هایی در زمینه این قیام دارد که از اطلاعات آن‌‌ها برای تحقیقات و رسیدن به موضوع‌های جدید استفاده می‌کنیم. این منابع غنی هستند و کتاب‌های روزشمار 15 خرداد هم بر اساس همین اطلاعات نوشته شده است.

وی ادامه داد: برخی مقاله‌ها در این سایت به صورت ویژه‌نامه و فصل به فصل ارایه می‌شود. در این سایت خاطرات، تصاویر، داستان و شعر هم گنجانده شده است. یکی از کار‌های جدید سایت هم ارایه فصلنامه است که تاکنون سه شماره آن منتشر شده است و شماره چهارم آن هفته اول خرداد ماه به مناسبت پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد منتشر خواهد شد. در این فصلنامه مقالات متعددی با نگاه علمی منتشر و در‌ کنار آن 6 عنوان کتاب شناسایی شده با موضوع قیام پانزده خرداد به واسطه بررسی‌ها در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی خواهد شد.

سامانی گفت: کتاب‌های «نامه نیمه خرداد»، مجموعه دو جلدی «مبداء نهضت: مجموعه مقالات 15 خرداد»، «آیت‌الله روح‌الله کمال‌وند به روایت اسناد ساواک» برخی آثار جدید برای معرفی در این سایت است و در کنار آن‌ها اسناد ساواک با توضیح تخصصی و تفصیلی آورده می‌شود.

سردبیر پایگاه اطلاع‌رسانی 15 خرداد 42 افزود: این سایت از سال 1387 فعال است و توانسته 250 مقاله و معرفی 140 عنوان کتاب را در کنار خاطرات و تصاویر به مخاطبان ارایه دهد. برخی از این مقالات حاصل همایش 15 خرداد در سال 1387 است که توسط حوزه هنری برگزار شد. خاطرات درج شده در سایت هم بر اساس آثار گردآوری شده در واحد تاریخ‌شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری است. البته در روایت این خاطرات تلاش می‌کنیم به جریان قیام 15 خرداد در تمام شهر‌های ایران توجه داشته باشیم و به صورت گزینشی به سراغ شهر‌ها برویم.

وی درباره بازخورد این سایت در طول پنج سال فعالیت آن گفت: بر اساس آمار‌ها بازخورد سایت در میان مخاطبان به ویژه محققان حوزه تاریخ و دانشجویان خوب بوده و پس از انتشار فصلنامه‌ الکترونیکی این سایت با استقبال بیشتری مواجه شده است. زیرا در این فصلنامه‌ مقالاتی وجود دارد که با نگاهی نو به حوادث مختلف سال‌های نخست نهضت امام خمینی(س) می‌پردازد و نکات تاریخی مهمی را روشن می‌کند.

انتهای پیام /*