گنجینه اسناد محرمانه

سیر مبارزات امام خمینی در آینه اسناد به روایت ساواک

سنگ بنای این مجموعه ارزشمند را پنجشنبه هفده شهریور هزارو سیصدو شصت و هفت هجری شمسی بنا نهادند که اندیشه تابناک یکی از بنیان گذاران آن هویت بیداری اسلامی است و صداقت و فداکاری دیگری، از عوامل اصلی توفیق انقلاب شکوهمند ملت ایران است. در آن روز یادگار امام (احمد خمینی )در نامه ای از امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خصوص تنظیم و نشر آثار امام استفسار می نماید. در آن نامه که علت اصلی تشکیل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) است به امور مختلفی اشاره شده است که از آن جمله پرونده های امام در ساواک می باشند.

کد : 183190 | تاریخ : 19/08/1400

سنگ بنای این مجموعه ارزشمند را پنجشنبه هفده شهریور هزارو سیصدو شصت و هفت هجری شمسی بنا نهادند که اندیشه تابناک یکی از بنیان گذاران آن هویت بیداری اسلامی است و صداقت و فداکاری دیگری، از عوامل اصلی توفیق انقلاب شکوهمند ملت ایران است. در آن روز یادگار امام (احمد خمینی )در نامه ای از امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خصوص تنظیم و نشر آثار امام استفسار می نماید. در آن نامه که علت اصلی تشکیل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) است به امور مختلفی اشاره شده است که از آن جمله پرونده های امام در ساواک می باشند. یادگار امام می نویسد:

پرونده های حضرتعالی در ساواک است (که الآن در اختیار وزارت اطلاعات می باشد) و یک‏‎ ‎‏نسخه از آن را اینجانب در اختیار دارد، لازم است به اطلاع حضرتعالی برسانم که تنها پرونده های‏‎ ‎‏جنابعالی در سازمان امنیت شاه در تهران 48 جلد است که تقریباً هر جلد حدود پانصد صفحه می باشد‏‎ ‎‏که انتشار آن بدون شک پرده از مسائل بسیاری برمی دارد و طبیعی است که یکی از گرانقدرترین اسناد‏‎ ‎‏انقلاب اسلامی است.‏

امام خمینی در پاسخ به این نامه مهم می نویسد:

‏فرزند عزیزم، احمد ـ حفظه الله تعالی و ایّده‏

‏‏ از آنجا که شما را بحمدالله تعالی در مسائل سیاسی و اجتماعی صاحبنظر می دانم و در‏ ‏تمامی فراز و نشیبها در کنار من بوده ای و هستی و با صداقت و کیاست امور سیاسی و‏‎ ‎‏اجتماعی اینجانب را متصدی هستی، لهذا شما را برای تنظیم و تدوین کلیۀ مسائل مربوط‏‎ ‎‏به خود ـ که بسا در رسانه های گروهی اختلافات و اشتباهاتی رخ داده است ـ انتخاب‏‎ ‎‏می نمایم. و از خداوند متعال، که حاضر و ناظر است، توفیقات شما را خواستارم. امید‏‎ ‎‏است با صرف وقت و دقت نظر این امر را به پایان برسانی. 

مجموعه ای که در دست دارید حاصل تلاشی است چندین ساله که به بار نشسته است تا پس از انتشار اسناد شهربانی (5 جلد) توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گام مهم دیگری در ایفای رسالت این مؤسسه برداشته است.  بی شک هویت انقلاب اسلامی ،اندیشه خمینی کبیر است و تاریخ آن ،چنان با زندگانی او آمیخته است که جز با رصد خورشید او نمی توان آسمان پر ستاره انقلاب اسلامی را به نظاره نشست. و چنانچه نمی توان آینده انقلاب را بی چراغ افکار و سیره او در نور دید ، هرگز نمی توان گذشته نهضت اسلامی را بدون شناختن بنیان گذار آن به تحلیل نشست و در این میان ،سند ـ اگرچه هرگز آیینه نمای حقیقت نیست اما در بازنمایی حقیقت نقشی ممتاز دارد .

و چه درس آموز است طنز تاریخ، مجموعه ای که روزی به دست عوامل رژیم طاغوت گرد آمد تا شعله فروزان انقلاب اسلامی را خاموش کند. امروز شمعی است که می توان در پرتو آن فراز و فرود آن روزگاران را به تماشا نشست و امروز آنچه را برای فرو خفتن خورشید گرد آورده بودند می توان برای بازشناختن آن به کار بست.

سید حسن خمینی

انتهای پیام /*