عالی ترین سند حقوقی

پیام امام خمینی در مورد همه پرسی قانون اساسی

قانون اساسی یکی از ثمرات عظیم، بلکه بزرگتر [ین‏] ثمره جمهوری اسلامی است، و رأی ندادن به آن به هدر دادن خون شهیدان ماست. مبادا تحت تأثیر دشمنان اسلام رفته و از رأی دادن و حضور در حوزه ‏های رأی‏ گیری خودداری کنید. اسلام، بزرگتر از آن است که به واسطه یک اشکال قابل رفع، از اساس آن صرف نظر نمایید. اگر اشکالی باشد ممکن است در متمم- که در نظر گرفته‏ اند- رفع شود. عزیزان کُرد و عرب و بلوچ و ترکمن و سایر قشرهای محترم! اسلام برای همه و به نفع همه است، و جمهوری اسلامی ان شاء الله تعالی تأمین تمام نابسامانی ها را می ‏کند. عناصری که در اطراف- از آن جمله مناطق کردنشین و مناطقی که‏ برادران اهل سنت هستند- تبلیغ می‏ کنند که مانع از رأی دادن به قانون اساسی شوند، دوستان شما نیستند؛ دلسوز برای شما و کشور شما نیستند. از این تکلیف شرعی شما را بازندارند؛ و شما را باز در مقابل برادران خود قرار ندهند.
اینجانب در روز اخذ آرا، رأی مثبت می ‏دهم و از تمام برادران و خواهران عزیز خود از هر قشری و در هر مسلکی هستند تقاضا می‏ کنم که به این قانون سرنوشت‏ ساز رأی مثبت بدهند. عزیزان من! امروز که ما در مقابل یک قدرت شیطانی قرار داریم- که کشور ما را می‏خواهند به تباهی بکشند- نگذارید اساس جمهوری اسلامی سست شود و دشمنان اسلام دلشاد شوند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و توفیق همگان را خواستارم.

کد : 183404 | تاریخ : 08/09/1400

۱۲ آذر ۱۳۵۸ متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب مجلس خبرگان قانون اساسی به همه پرسی عمومی گذاشته شد. بنا به گزارش ها ۲۳ / ۷۵ درصد مردم در این همه پرسی شرکت کردند که با رای ۵/ ۹۹ درصد همه پرسی تصویب شد. آنچه در این روز به عنوان متن پیشنهادی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رفراندوم گذاشته شد، حاصل ده ها جلسه مجلس خبرگان قانون اساسی بود.مجلسی که در مردادماه ۱۳۵۸ تشکیل شد. بحث درباره قانون اساسی نظام تازه تاسیس اما به مدت ها قبل حتی پیش از سقوط رژیم پهلوی بازمی گشت، زمانی که امام خمینی در دوران حضور در نوفل لوشاتو، دکتر حسن حبیبی دانش آموخته رشته حقوق از فرانسه را مامور کرد تا با همفکری جمع دیگری از حقوقدانان حامی انقلاب متنی را با عنوان پیش نویس قانون اساسی تهیه کنند. حبیبی با استفاده از قوانین برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه متنی را تهیه کرد و پس از بازگشت به ایران، آن را به جلسات مخفی گروهی از حقوقدانان که ابتدا در منزل دکتر احمد صدر حاج سیدجوادی و بعدها در کتابخانه حسینیه ارشاد تهران گردهم می آمدند، ارائه کرد.در آن جلسات اما متن حبیبی چندان با استقبال مواجه نشد. این چنین بود که اعضای گروه تدوین پیش نویس قانون اساسی با همفکری هم پیش نویس تازه ای را تهیه کردند که متن آن به قلم دکتر ناصر کاتوزیان بود و بعد ها با ورود امام خمینی به ایران، برای تایید به رهبر انقلاب ارائه شد. متن قانون اساسی در ۱۲ فصل و ۱۷۵ اصل تنظیم شده بود.


روز ۷ آذر ۱۳۵۸ که مقارن با ۸ محرم الحرام ۱۴۰۰ه‍.ق بود، حضرت امام خمینی (س) طی پیامی به ملت ایران، ضمن برشمردن نقش حیات بخش قیام حضرت سیدالشهداء، تأثیر خون شهدا در احیاء اسلام در ایران، و توطئه و ترفندهای به کار رفته برای دلسرد کردن مردم در رأی دادن به قانون اساسی، بر رفع اشکالات احتمالی و تصویب اصول ضروری در متمم قانون اساسی بر حضور هشیارانه مردم برای تصویب قانون اساسی تأکید ورزیدند:


بسم الله الرحمن الرحیم
خواهران و برادران! محرّم ماهی است که به وسیله سید مجاهدان و مظلومان، اسلام زنده شد و از توطئه عناصر فاسد و رژیم بنی امیه که اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند رهایی بخشید. اسلام از اول پیدایش با خون شهیدان و مجاهدان آبیاری شد و به ثمر رسید. اسلام در کشور ما می ‏رفت تا به تباهی کشیده شود که با خون شهیدانِ ملت ما حیات خود را باز یافت.
در این موقع که بحمد الله تعالی قانون اساسی نوشته شد و به تصویب علمای اعلام و روشنفکران رسید، عناصر توطئه ‏گر که با قدم و قلم می‏ خواستند جمهوری اسلامی تصویب نشود و رأی نیاورد، اینک می‏ خواهند به ثمر نرسد. قانون اساسی یکی از ثمرات عظیم، بلکه بزرگتر [ین‏] ثمره جمهوری اسلامی است، و رأی ندادن به آن به هدر دادن خون شهیدان ماست. مبادا تحت تأثیر دشمنان اسلام رفته و از رأی دادن و حضور در حوزه ‏های رأی‏ گیری خودداری کنید. اسلام، بزرگتر از آن است که به واسطه یک اشکال قابل رفع، از اساس آن صرف نظر نمایید. اگر اشکالی باشد ممکن است در متمم- که در نظر گرفته‏ اند- رفع شود. عزیزان کُرد و عرب و بلوچ و ترکمن و سایر قشرهای محترم! اسلام برای همه و به نفع همه است، و جمهوری اسلامی ان شاء الله تعالی تأمین تمام نابسامانی ها را می ‏کند. عناصری که در اطراف- از آن جمله مناطق کردنشین و مناطقی که‏ برادران اهل سنت هستند- تبلیغ می‏ کنند که مانع از رأی دادن به قانون اساسی شوند، دوستان شما نیستند؛ دلسوز برای شما و کشور شما نیستند. از این تکلیف شرعی شما را بازندارند؛ و شما را باز در مقابل برادران خود قرار ندهند.
اینجانب در روز اخذ آرا، رأی مثبت می ‏دهم و از تمام برادران و خواهران عزیز خود از هر قشری و در هر مسلکی هستند تقاضا می‏ کنم که به این قانون سرنوشت‏ ساز رأی مثبت بدهند. عزیزان من! امروز که ما در مقابل یک قدرت شیطانی قرار داریم- که کشور ما را می‏خواهند به تباهی بکشند- نگذارید اساس جمهوری اسلامی سست شود و دشمنان اسلام دلشاد شوند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و توفیق همگان را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة الله.
روح الله الموسوی الخمینی‏
(صحیفه امام؛ ج‏۱۱، ص ۱۳۷ - ۱۳۸)

انتهای پیام /*