یادگار امام: مهاجرت پرستاران پدیده بسیار تلخی است

یادگار امام با بیان اینکه باید به حق گفت که همه جامعه پزشکی ما به خصوص جامعه پرستاری یک آزمون سربلند را از سر گذراند، افزود: در آن روزهایی که همانند روز قیامت هرکس برای در امان ماندن از کرونا به فکر خودش بود، این انسان های شریف ایستادند و شخصا از نزدیک می دیدم که چه شجاعت، عزم و همتی در آن ها بود.

کد : 183507 | تاریخ : 17/09/1400

پرتال امام خمینی(س): یادگار امام با تأکید بر اینکه مهاجرت پرستاران نکته بسیار تلخی است، گفت: جامعه ای سالم و انسانی است که در آن تعاطف، مهربانی و محبت جمعی وجود داشته باشد و مردم نسبت به همدیگر عطوفت داشته باشند. در چنین جامعه ای طبیعتا پرستاران جزو بالاترین حلقه هایی هستند که این محبت را هم ایجاد و تثبیت می کنند و هم می توانند به دیگران تسری دهند.

آیت الله سید حسن خمینی در دیدار جمعی از پرستاران به مناسبت روز پرستار که در حرم مطهر امام برگزار شد، گفت: باید به پرستاران خسته نباشید گفت؛ به خصوص اینکه در دوره مصیبت کرونا که همه بیمار را رها کرده بودند، آن گروهی که در صف اول مجاهدانه ایستادند جامعه پزشکی و پرستاری کشور بودند و از همین رو تعبیر «مدافعان عرصه سلامت» برای آنها به کار رفت. این تلاش ها بسیار هم جای تقدیر دارد و مطمئنا در حافظه تاریخی مردم این مسأله باقی می ماند.

 مهاجرت پرستاران پدیده بسیار تلخی است

 وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه مهاجرت پرستاران پدیده بسیار تلخی است، اظهار داشت: کشوری که در تولید، تعلیم و تربیت هزینه می کند باید بتواند درصد بالایی از جامعه پرستاری خودش را، مانند بقیه تخصص ها، در خدمت خودش نگه دارد؛ برای این کار باید بستر لازم را فراهم کند و این امر هم مستلزم همت دولت و مجلس است. همانگونه که همه نخبگان باید در کشور خدمت کنند، چرا که اینجا کشور خودشان است و کشور فرد دیگری نیست؛ این جمله در رابطه با پرستاران هم صدق می کند.

سید حسن خمینی سپس با اشاره به این شعر سعدی که «بنی آدم اعضای یکدیگرند»، گفت: دقیقا همین مضمون را مرحوم مجلسی در کتاب بحارالانوار از امام صادق(ع) نقل کرده است. البته این مضمون از پیامبر(ص) هم منقول است. حضرت صادق(ع) می فرمایند، «مؤمنان در روابطی که با هم دارند مثل یک بدن هستند و اگر یک عضوی شکایت کند سایر اعضا را با شب را نخوابیدن صدا می زند».

 پرستار در دل جامعه ای که قدرش را می داند محبتش بالا می رود

 وی تصریح کرد: آنچه که جامعه را جامعه ی واقعی می کند رحمت یک طرفه نیست، بلکه رحمت باید دو طرفه باشد. اینجا است که انسان احساس می کند پرستار در دل جامعه ای که قدرش را می داند محبتش بالا می رود و از سوی دیگر جامعه در جایی که پرستار را با عطوفت بالا ببیند به عطوفت رو می آورد. اگر بخواهیم به سلامت برسیم از خودمان شروع کنیم. توقع اینکه دیگری به ما محبت کند و ما به دیگری محبت نکنیم، باطل است. بدن سالم بدنی است که چشم برای درد بگرید و بقیه اعضا هم برای چشم تلاش کنند.

یادگار امام افزود: جامعه ای سالم و انسانی است که در آن تعاطف، مهربانی و محبت جمعی وجود داشته باشد و مردم نسبت به همدیگر عطوفت داشته باشند. در چنین جامعه ای طبیعتا پرستاران جزو بالاترین حلقه هایی هستند که این محبت را هم ایجاد و تثبیت می کنند و هم می توانند به دیگران تسری دهند.

 ۱۴۵ هزار پرستار به کرونا مبتلا شدند

با دفاع جانانه مدافعان سلامت، امروز نفس کرونا به شماره افتاده است

 پیش از سخنان یادگار امام رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری  در سخنانی گفت: بالغ بر ۱۴۵ هزار مبتلای به کرونا در جمع جامعه پرستاری داشتیم. یعنی تقریبا تمام کسانی که در شغل پرستاری مشغول بودند یک بار و یا حتی دو تا سه بار مبتلا شدند. علاوه بر حدود 150 نفر شهدای ما، بسیاری از پرستاران عزیزانشان را از دست دادند که قاعدتا به خاطر ارتباط این پرستار عزیز با بخش های کرونایی بود.

محمد میرزابیگی یادآور شد: کرونا خیلی از مشاغل را تعطیل یا دورکار کرد و حتی خانواده های بیماران را از بیماران گرفت، اما هرچه خانواده بیماران و جامعه از بیماران فاصله گرفتند پرستاران نزدیک تر شدند و گاهی ما مکان سکونت پرستاران را هم در بیمارستان ها تعبیه می کردیم که دو هفته این عزیزان خدماتی که حتی خانواده های بیماران جرأت نمی کردند با بیمارانشان بدهند را با جان و دل ارائه می کردند و هم فاصله فیزیکی و هم مراقبت های دلسوزانه داشتند.

وی تأکید کرد: کرونا آمده بود تا نفس مردم را بگیرد ولی با دفاع جانانه مدافعان سلامت، امروز نفس کرونا به شماره افتاده و ان شاء الله از جامعه جمع خواهد شد. درس بزرگی که کرونا به ما آموخت وجود فاز جدیدی ازعلم پرستاری و فعال کردن فاز جدیدی از علم مراقبت های پرستاری در سطح جامعه است. ما آمارهای مربوط به بیمارستان ها را داریم که چه میزان مراجعه کرده اند و چه میزان مرگ و میر داشته ایم اما یک آمار قابل توجهی مورد توجه قرار نگرفت. البته دلیلش را باید جست و جو کرد و دلایل غم انگیزی دارد.

میرزابیگی تصریح کرد: هر بیماری که به بیمارستان نیامد و در منزل ماند و خدمت گرفت، آمار مرگ و میر در این حوزه بسیار کم بود. هم به خاطر مسائل روحی و روانی، هم به خاطر نوع خدماتی که در منزل می گرفتند و هم به خاطر کیفیت مراقبتی که بالأخره شما از بحث مراقبت در منزل مطمئن هستید. غم انگیز بودن ماجرا به این دلیل است که کسانی مانع تبلیغ این جور مراقبت می شوند که به نفع مادی و مالی آنها نیست. یعنی دلشان می خواهد مردم را در بیمارستان بستری کنند، مردم هزینه های گزاف بپردازند و من وارد بحث تعارض منافع نشوم.

وی افزود: در دوره پساکرونا سازمان نظام پرستاری وارد این عرصه شده و طرح «مراقبت های پرستاری در خانه» را ارائه داده و ما بیماران مزمن، سرطانی، صعب العلاج و حتی بیماران کرونا و شبه کرونا که نیاز به اعمال جراحی نداشته باشند را می توان در منزل بستری کرد. حدود 50 تا 60 درصد بیماران نوعا از این بیماران هستند و هزینه های اینها را گاهی تا یک دهم می شود کاهش داد و با فراگیری بیشتر و موفقیت بهتر خدمات را به مردم ارائه داد.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: الآن هزار و هفتصد مرکز در کشور راه افتاده و داریم با امکانات جدیدی برای کنترل و هدایت مراکز مراقبت در منزل زیرساخت هایی را آماده می کنیم. قرار بود به روز پرستار برسد که اشکالاتی پیش آمد و به زودی آن مرکز افتتاح می شود و به کمک مهارت های پرستاری و مهارت های مراقبت های پرستاری و فضای مجازی بتوانیم با فراهم کردن پرستاری جامعه نگر امکانی برای مردم فراهم کنیم که خدمات ارزان تر، کیفی تر و در دسترس تر در خدمت مردم قرار بگیرد.

انتهای پیام /*