جمهوریت و اسلامیت مد نظر امام محقق نشده است

محمد علی انصاری دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) در جمع خبرنگاران بر ضرورت نهادینه کردن همه جانبه اسلامیت و جمهوریت مدنظر امام تاکید کرد.

کد : 43478 | تاریخ : 05/03/1392

به گزارش پرتال امام خمینی به نقل از جماران انصاری ضمن خیرمقدم به اصحاب رسانه با بیان اینکه 24 سال از وقوع بزرگترین و عظیم ترین حادثه تاریخ معاصر در تقویم ملت ایران می گذرد، اظهار داشت: شخصیت امام آنقدر پرنفوذ و پرجاذبه است که هر مناسبتی که با آن پیوند می خورد، آن مناسبت تاریخ ساز و جاودانه می شود.

وی در ادامه افزود: از جمله حوادث تاریخ ساز، حادثه 15 خرداد سال 42 است که هم اکنون نیم قرن از آن حادثه می گذرد. آن زمان کمتر کسی تصور می کرد که حادثه 15 خرداد از شهر قم فراتر رود و کمتر کسی تصور می کرد که حادثه 15 خرداد به موج عظیم تبدیل شود که پهنه آن، به پهنه تمام اقیانوس های فکری و سیاسی تبدیل شود و منشا تحولات عظیم سیاسی در دوران معاصر و تاریخ ملت های جهان تبدیل شود. به تعبیر دیگر این مناسبت و مناسبت های دیگر از جمله رحلت جانسوز امام(س) و سالروز ورود امام و دهها مناسبت دیگر از این سنخ است، چون به امام پیوند خورده اند؛ تاریخ ساز و جاودانه شدند.

انصاری تصریح کرد: اما سوال اساسی این است که کدام مناسبت و حوادث از نگاه امام مهمترین حادثه و کارهایی نام گذاری می شود که در طول پنجاه سال اتفاق افتاده است. از نگاه حضرت امام بزرگترین و زیباترین و با شکوه ترین حادثه ای که جاودانه و حماسه سازشد، جمهوری اسلامی ایران است. هیچ چیز به اندازه جمهوری اسلامی ایران در نگاه امام  با ارزش تر نیست شاید برای بسیاری از انسان ها هضم این تعبیر مشکل باشد که امام بارها فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است. اگر شما تمام مقررات حاکم را در یک طرف و نظام مقدس جمهوری اسلامی را در طرف دیگر قرار دهید باز کفه جمهوری اسلامی سنگین تر است.

امام دریکی از سخنرانی های خود تاکید می کند که ابعاد معنوی جمهوری اسلامی را من و امثال من نمی توانند بیان کنند و خداوند بهتر به این ابعاد آگاه است.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) گفت: امام شخصیتی گزافه گو نبود و نه به ناحق سخن می گفت و نه با احساسات سخن می گفت و بیان چنین تعبیری از سوی ایشان بسیار عجیب بود.

وی در ادامه با طرح  این سوال که  منظور امام از جمهوری اسلامی چیست، گفت: جمهوری اسلامی یک نماد، روح، هندسه ظاهری و حقیقت دارد. نماد جمهوری اسلامی این است که اگر کشور ما بتواند در پرتو مقررات دینی، احکام عقلانی و اسلامی و همزیستی مسالمت آمیز تمام ملت هایی که در  درون این نظام حرکت می کنند و در تمام عرصه های سیاسی وبین المللی بتواند یک چهره موجه و یک الگو از زندگی بشریت به جهانیان عرضه کند آن زمان جهانیان خواهند گفت جمهوری اسلامی دارای یک نماد خوب و قابل احترام است. بسیاری از مردم ایران قضاوت های خود را بر اساس جلوه ها و نمادها انجام می دهند. مردم جهان، استانداردها و معیارهایی را تعریف کردند که بر اساس آن در مورد اخلاقی بودن، پیشرفته بودن و عقب مانده بودن اظهار می کنند و در این میان معیارهای عرفی و اخلاقی در این نظم جایگاهی ندارد تا برای قضاوت خود به معیارهای فکری و درونی مراجعه کنند.

 انصاری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی باید حرفی برای گفتن داشته باشد؛ اظهار داشت: جمهوری اسلامی باید بتواند اخلاق، انسانیت و پیشرفت علمی را نهادینه کند تا جهانیان بگویند که جمهوری اسلامی یک نماد برتر است. الحمد الله کشور ما در این زمینه دستاوردهای بیشتری داشته است اما اگر امروز کسی ادعا کند که جمهوری اسلامی نماد تمدن و اقتصاد پیشرفته بوده و بر تمام مشکلات خود پیروز شده است، قطعا حرف ناصیحی است. رسالت همه ما و تمام آحاد جامعه باید تحقق مدینه فاضله مورد نظر پیامبر یا مدینه فاضله افلاطونی یا فلاسفه یا قضاوت های اجتماعی باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: امام همواره به روح مقدس جمهوری اسلامی تاکید داشتند اگر روح و حقیقت جمهوریت و اسلامیت شکل گرفت همه ما موظف هستیم تا از این نظام دفاع کنیم. در جمهوری اسلامی اگر اسلامیت شکل بگیرد به این معنا است که این جامعه رنگ خدایی داشته و تمام احکام آسمانی در آن اجرا می شود، در چنین جامعه ای شیطان جایی ندارد. جمهوری اسلامی از نظر محتوا باید اصلش ثابت و فرعش به آسمان ها کشیده شود و هر کس از هر ملیتی که در جامعه اسلامی ما قدم می گذارد باید این قضاوت را داشته باشد که من از رفتار مردم، مسئولان و اخلاق و مقررات هیچ چیزی جز خدا نیافتم. این مصداق یکی از حقیقت های جمهوری اسلامی است که ما باید به اسلامی بودن خود افتخار کنیم اما حال این سوال پیش می آید که جامعه ما با اسلامی بودن چقدر فاصله دارد.

محمد علی انصاری با بیان این مسئله جامعه ما با وجود تهمت ها، اختلاس ها و ناامنی ها نمی تواند ادعای اسلامیت داشته باشد، گفت: آیا با وجود این مشکل می توان ادعای اسلامیت داشت؟ بسیاری این تعبیر را دارند که منظور از جمهموری اسلامی داروی شفابخش است این تعبیر اشتباه است مگر ملت ما بیمار هستند که بخواهیم داروی شفابخش به آنها بدهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه انسان سالم باید غذای سالم بخورد اظهار داشت: نباید مردم تصور کنند که با رای به جمهوری اسلامی باید داروی تلخ خورده و ذائقه آنها تلخ شود.

انصاری با بیان اینکه جمهوری اسلامی باید پاسخگوی نیاز انسان هایی باشد که می خواهند زیر این چتر زندگی کنند، اظهار داشت:در این مقطع این سوال مطرح می شود که چرا در زمینه اسلامیت کار زیادی انجام نشده است چرا سخنوران و هنرمندان د رمورد اسلامیت نظام نه از بعد حکومتی و شفابخشی بلکه از بعد تواتمندی کار نکردند؟ چرا جوانان ما سوالات اساسی داشته و از دین گریزان هستند؟ و به چشم تردید به دین نگاه می کنند. این ضعف ها به تبیین ما در تئوری اسلام برمی گردد. اوی در ادامه افزود: امام بارها در سخنان خود تاکید کردند که ما در اخلاق، آزادی و کرامت انسانی نیاز به هیچ قانونی به جز قانون اسلام نداریم. متاسفانه برخی حق رای را به جمهوریت تعبیر می کنند که این جفا به جمهوری اسلامی است. حتی برخی می گویند که این حق، یک حق ثانویه است.

انصاری تصریح کرد: حق انتخاب حقی مختص تمام انسان ها  است که جایگاه انسانها را از سایر موجودات متمایز می کند همچنانکه که خداوند در لقد کرمنا بنی آدم بر این مسئله تاکید کرده است. اگر شما از خداوند سوال کنید که منظور از تکریم و تعظیم چیست؟ جواب خواهد شنید که هیچ تعظیم و تکریمی بالاتر از انتخاب و اراده انسان ها نیست. درعالم هستی، موجودات از این حق انتخاب برخوردار نیستند.

وی در ادامه تاکید کرد : به نظر من به همان اندازه برای اسلامیت نظام کار نشده برای جمهوریت نیز کار نشده است. زیرا سابقه جمهوریت ما به مراتب کمتر بوده و ملت ما سال ها تحت حکومت نظام استبدادی بودند. به دلیل همین کم کاری است که بعد از 24 سال از رحلت امام و 34 سال از انقلاب برخی از کاندیداها این سوال را مطرح می کنند که منظور از اقتصاد اسلامی و اخلاق اسلامی چیست؟ و حتی برخی این تردید را دارند که آیا افراد جامعه می توانند که بر سرنوشت خود حاکم شوند؟

دبیر ستاد بزرگداشت ارتحال امام(س) در ادامه تصریح کرد: در جمهوری اسلامی همه از حق انتخاب و اعمال قدرت برخوردارند و این اعمال جمهوریت است. من اعتراف می کنم که هنوز ابعاد جمهوریت مد نظر امام را نمی شناسم. متاسفانه از جمهوریت مد نظر امام یک جمهوریت دست و پا شکسته را تعبیر می کنم. به نظر من تمام دلسوزان باید به مردم این آموزش را بدهند که از چه حقوقی برخوردار هستند. نباید هر حرکتی را باید شکل بگیرد آن را مورد انتقاد قرار بدهیم.

انصاری با بیان این که امام در سخت ترین شرایط کشور حتی یک روز حق انتخاب مردم را نادیده نگرفت، گفت: امام در زمان خودش در سخت ترین شرایط کشور، جنگ و فعالیت منافقین انتخابات را در کشور آن چنان نهادینه کرد که هر چهار سال یک بار تمام مسئولان نظام خود را موظف می دانستند که تمام امکانات کشور را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان بسیج کنند و هیچ مسئولی و وزیری نمی تواند بگوید که من با رأی خودم در این مقام قرار گرفتم. اما منظور از جمهوریت تنها گذاشتن صندوق رای و بسیج کردن امکانات برای برگزاری نیست. همه باید تلاش کنند تا انتخابات به نحو احسن برگزار شود.

وی با اشاره به رسالت رسانه ها گفت: متاسفانه بسیاری تنها بر حق رای تاکید می کنند و مرتب این سخن را می شنویم که شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است، در حالی که جمهوری اسلامی این حق را به جامعه می دهد و تاکید می کند که متولیان امر باید برای تحقق حق انتخاب مردم تلاش کنند.

وی با اشاره به نقش احزاب اظهار داشت: اگر احزاب در جامعه ما درست شکل می گرفتند، می توانستند به انتخاب بهینه مردم کمک کنند. البته احزاب حق ندارند این گونه تبلیغ کنند که اگر شما به این فرد رای بدهید، خلاف شرع عمل کردید و در صورتی که به ما رای بدهید منطبق با شرع عمل کردید.

وی در نهایت به ارکان قدرت توصیه کرد که مبادا با بهره گیری از امکانات خود انتخابات دخالت کنند.

دبیر ستاد بزرگداشت ارتحال امام(س) اظهار داشت:  این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی است که رهبر آن نیز یک رای دارد. امام، زمانی که رای خود را در صندوق می انداخت من که در نزدیکی ایشان بودم از رای ایشان مطلع نمی شدم. ما باید برای حاکمیت، جمهوریت و اسلامیت نظام آن قدر تلاش کنیم که مردم در روز 14 خرداد با شور و شوق در مراسم بزرگداشت امام شرکت کرده و بگویند که ما ثمره شرکت در این مراسم را در انتخابات ریاست جمهوری به نمایش خواهیم گذاشت.

محمدعلی انصاری تأکید کرد: مردم ضمن احترام به امام جایگاه بیت و منتسبان به ایشان را نیز همیشه حفظ می کنند و فکر نمی کنم کسی عشق امام را در سینه داشته وبا بی مهری به بیت امام را قبول داشته باشد. همه منتسبان و یاران امام در جمهوری اسلامی دارای کرامت و عزت هستند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی با بیان اینکه مراسم سالگرد امام با برنامه های خوب، جامع و با وفاق و همدلی کامل بین دستگاههای کشور دنبال می شود، گفت: لازم است که از دولت شخص رئیس جمهوری محترم و نمایندگان ویژه ایشان وزیر کشور و سایر وزرا تشکر کنم. ما هشت سال است که در دولت آقای احمدی نژاد مراسم سالگرد ارتحال امام را برگزار می کنیم و انصاف این است بنده در جایگاهی که هستم از برنامه ها و همکاری های خوب آن ها در این هشت سال سپاسگزاری کنم.

وی با اشاره به فعالیت کمیته اجرایی و پشتیبانی مراسم که متشکل از دستگاه های مختلف است، گفت: ما امسال آماده پذیرایی از جمعیتی بالغ بر یک و نیم میلیون هستیم که کار ثبت نام آن ها از سال جدید توسط سازمان بسیج مستضعفین آغاز شده و همین سازمان کار اعزام، تغذیه و همراهی کاروانها تا تهران را عهده دار است. امسال بخش عمده زائران را جوانانی تشکیل می دهند که شاید برای اولین بار است در مراسم ارتحال شرکت می کنند و همه امکانات لازم برای پذیرایی آنها فراهم شده است.

وی افزود: حرم امام در پهنه ای به وسعت پنج کیلومتر و شعاع چند کیلومتر برگزار می شود و  همه دستگاههای اجرایی کشور، شهرداری تهران، سازمانها و نهادهای دیگر آماده برگزاری آن هستند. در حوزه پیرامون حرم، کارهای خدماتی مانند ایستگاه های صلواتی، ایستگاه های فرهنگی، خدمت رسانی به مردم و ایستگاه های بهداشتی درمانی و آبرسانی تعبیه شده است. در اطراف حرم نیز صدها تن از نیروهای شهرداری در پهنه وسیعی، آماده صحنه آرایی و پاکسازی محیط های پیرامون هستند.

انصاری یادآور شد: مراسم بزرگداشت امام در روز 14 خرداد ساعت 9 صبح با قرائت قرآن کریم و عزاداری مداحان اهل بیت با سخنرانی یادگار امام حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی آغاز می شود و سپس با حضور میلیون ها انسان شیفته امام و هزاران نفر از میهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم، همچنین شخصیت های سیاسی و فرهنگی، اعضای بیت شریف امام و صدها خبرنگار داخلی و خارجی به استقبال سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری خلف شایسته امام خمینی می رویم که همه ساله ملت ایران و مشتاقان امام از سخنان ایشان بهره های وافری ببرند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی با اشاره به موضوع انتخابات ریاست جمهوری  افزود: با توجه به محدودیت ها در ساخت حرم و محذورات دیگر، امسال مراسم قبل و بعد از 14 خرداد را نخواهیم داشت و فقط برای مردمی که به حرم امام عزیمت می کنند درب حرم از روز 12 خرداد تا بعد از مراسم برای ادای احترام باز است، اما مراسم رسمی در حرم نخواهیم داشت. البته این به جز مراسمی است که از فردا در حرم امام با حضور نمایندگان وزارتخانه ها و سازمان ها و دستگاه های فرهنگی و نظامی که برای ادای احترام حضور می dابند، است.

وی گفت: از دیگر کارهای کمیته اجرایی بیمه زائران حرم امام است که با توجه به اینکه در ماه های حرام قرارداریم نرخ بیمه تفاوت دارد؛ اما شرکت های بیمه از روز 13 خرداد تا پایان مراسم همه زائران را تحت پوشش بیمه درمان، خدمات و حوادث قرار می دهند. همچنین بیمارستانهای تهران آمادگی حمایت و پذیرایی از بیماران احتمالی را دارند و ستاد گمشدگان نیز در سطح خوبی در روز مراسم در حرم مستقر خواهد بود. همچنین سازماندهی خوبی برای استقرار اکیپ های امداد و آتش نشانی در محدوده حرم انجام خواهد شد و برای هدایت مردم به حرم نیز علائم خوبی نصب شده است.

انصاری ادامه داد: ایستگاه های صلواتی ما که از دهها نهاد با همکاری شهرداری تهران حضور دارند امکانات تغذیه را فراهم کرده اند. شرکت مترو و اتوبوسرانی نیز با هزاران دستگاه اتوبوس منظم مردم تهران را به حرم امام منتقل می کنند. در راستای خدمت رسانی به مردم که خودروهای آنها دچار مشکل شده باشد نیز ایستگاه صلواتی دایر خواهد بود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی با اشاره به اقدامات کمیته فرهنگی این ستاد نیز اظهار داشت: در این کمیته ارگان ها و دستگاه های مختلفی از جمله متولیان فرهنگی و تبلیغی کشور حضور دارند که از جمله محصولات آن ها می توان به ویژه نامه نوجوانان، دانشگاهیان، اماکن منتسب به حضرت امام، پنجاه سال نهضت امام خمینی، اقتصاد مقاومتی در اندیشه امام، روی یار (تصاویر مربوط به امام)، انتخابات در اندیشه امام، سیره و سلوک و سبک زندگانی امام و ... اشاره کرد. از میان کتابها نیز می توان به وصایای امام، فولدر تصویری دلدیده، حقوق مردم در اندیشه امام، حدیث بیداری، امام علی و عدالت در اندیشه امام، بیداری اسلامی، 333 روز انقلاب در اوج عزت، اخلاق در منظر امام و غیره اشاره کرد.

وی ادامه داد: لوح فشرده دیوان امام، مجموعه آثار امام ، سایه دوست، وصیت نامه امام و کلیپ هایی از آثار زندگی امام از دیگر تولیدات کمیته فرهنگی است . در تولیدات هنری هم شکوه شمس، مستند پنج قسمتی عشق مرز نمی شناسد (گفتگو با میهمانان خارجی) و مستند فعالیت های ستاد را می توان نام برد. در بخش نمایشگاهی هم نمایشگاه «روایت دلدادگی» در پنج فرهنگسرای تهران بزرگ برگزار می شود و نمایشگاه هایی نیز در استان ها برگزار خواهد شد.

روایت نهضت امام در باغ موزه قصر، حمایت از کنسرت شعر امام و حمایت از نمایشگاه برآستان آفتاب و فراخوان مقاله از سبک زندگی امام از دیگر موارد این نمایشگاه ها است.

انصاری در خصوص فعالیتهای کمیته خارجی ستاد نیز گفت: ما همانند سال های گذشته میهمانان خارجی خود را خواهیم داشت و علی رغم مشکلات موجود در صدور ویزا و حضور اندیشمندان در کشور اسلامی کلیه زائران با هزینه شخصی به جمهوری اسلامی عزیمت می کنند و جمهوری اسلامی ایران فقط در زمان اقامت از آنها پذیرایی می کند و احیاناً برای بازدید، آن ها را به اماکن مختلف اعزام می کنیم. اساساً اشتیاق برای حضور در مراسم آنقدر بالاست که امکان پاسخگویی به همه آنها را نداریم و لذا تاکنون بالغ بر 458 نفر خارجی داوطلب برای حضور در مراسم شده اند که از میان آنها 263 نفر آنها انتخاب شده اند و از کشورهای گوناگونی چون چین، بنگلادش، کویت، تایلند، تاجیکستان، ارمنستان، آفریقای جنوبی، سنگال، هلند، ایتالیا، آذربایجان، کرواسی، روسیه، رومانی، یونان، آلمان، پاکستان،  هندوستان و ... هستند و با توجه به انتخابات قطعاً خبرنگاران خارجی هم در میان آنها خواهند بود.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی ضمن تشکر از حضور اقلیت های مذهبی در سالروز رحلت امام به برگزاری مراسم مختلف معنوی توسط آنها گفت: حسینه جماران شاهد حضور مردم و دیدار با یادگاران امام است. گرچه یادگاران امام معمولاً از دیدارها پرهیز دارند اما با اصرار ما برنامه های زیادی در حسینه جماران برگزار می شود و مردم ضمن احترام به امام جایگاه بیت و منتسبان به ایشان را نیز همیشه حفظ می کنند و فکر نمی کنم کسی عشق امام را در سینه داشته باشد و بی مهری به بیت امام را قبول داشته باشد. همه منتسبان و یاران امام در جمهوری اسلامی دارای کرامت و عزت هستند.

وی یادآور شد: در سراسر کشور برنامه هایی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مساجد و هیات ها برگزار می کنند و لذا کشور ما در ایام سالگرد غرق در عزا و ماتم است و در سراسر دنیا آرمان های امام را جاودان و زنده می کنند.

انصاری در پایان از دولت و همه دستگاه ها و خصوصاً مقام معظم رهبری که در طول بیست و سه سال گذشته یار و حامی این حرکت بزرگ بودند، تشکر و آرزو کرد که در روز 14 خرداد با حضور میلیونی مردم و مقام معظم رهبری این مراسم به بهترین شکل برگزار شود.

در ادامه این نشست، خبرنگاران، سوال های خود را از دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام(س) مطرح کردند.

یکی از خبرنگاران، با اشاره به نامه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی به آیت الله هاشمی، و همچنین هجمه تخریب ها علیه سرکار خانم مصطفوی، فرزند امام راحل(س) پرسید: فکر نمی کنید مراسم امسال مانند سال 89 با حاشیه هایی همراه خواهد بود؟

محمدعلی انصاری در پاسخ گفت: مراسم ارتحال امام، ان شاء الله، امسال در اوج امنیت و آزادی حضور مردم و در اوج انتظامات و تکریم مردم برگزار خواهد شد. هم یادگار امام در این مراسم شرکت خواهند کرد و هم از بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بهره مند خواهیم شد و من هیچ دغدغه ای درمورد مراسم ندارم و هیچ مسئله ای هم ان شاء الله وجود نخواهد داشت.

وی افزود: مردم فهیم و نیروهای متعهد و مسئولین انتظامات و امنیت مراسم، همه در کنار هم حضور داریم و یک دل و یک زبان و با وفاق کامل برای برگزاری این مراسم همکاری می کنیم؛ مخصوصا با تاکید مقام معظم رهبری در رابطه با حرم امام و حرم حضرت معصومه، فکر نمی کنم کمترین حاشیه و حادثه ای نه در تهران و نه سایر شهرستان ها، اتفاق بیافتد.

انصاری با اشاره به مظلومیت خانواده امام خاطر نشان ساخت: البته برای خانواده امام، این مسائل تازگی ندارد. خانواده، یادگاران و منسوبین امام، به این دست ناملایمات عادت کرده اند.

سوال بعدی یکی از خبرنگاران با اشاره به سخنان محمد علی انصاری، در خصوص لغو اکثر برنامه های سال گذشته در مراسم امسال، با این موضوع مطرح شد که آیا این مسئله ارتباطی به حوادث سال های قبل یا  انتخابات دارد؟

ریاست ستاد بزرگداشت ارتحال حضرت امام در پاسخ به این سوال گفت: این اتفاق هیچ ارتباطی با انتخابات یا مراسم سال های گذشته ندارد. همانطور که می دانید هر سال برنامه خاص خود را دارد.

انصاری اضافه کرد: تنها کسانی که می توانند برنامه های ما را به درستی برای مردم بازگو کنند، شما خبرنگاران هستید.

وی افزود: از شما درخواست می کنم  به فضای قابل دسترس حرم در سال جاری سر بزنید تا متوجه شوید، گنجایش حرم، حداکثر هزار تا دوهزار نفر است و در صورت برگزاری هرگونه مراسم غیرمعمول، احتمال آسیب رسیدن به مردم وجود دارد. امیدواریم برنامه ساخت و توسعه حرم امسال پایان یابد تا سال بعد بتوانیم، به روال گذشته، مراسم را با حضور افراد بیشتری برگزار کنیم.

 انصاری مجددا تاکید کرد: عدم برگزاری مراسم، قبل و بعد از 14 خرداد، هیچ ارتباطی به مراسم سال گذشته و انتخابات نخواهد داشت. البته اگر قرار بود در انتخابات حضور متعادل و فعالی می داشتیم، باید 8 تریبون مساوی برای تمامی تایید شدگان در حرم تخصیص می دادیم که امکان پذیر نبود.

وی در پایان گفت: ما تنها می توانیم برای شور بخشی به انتخابات، مراسم 14 خرداد را با شکوه بیشتری برگزار کنیم.

انتهای پیام /*