بمناسبت ورود شکوهمندانه امام دلها به میهن؛

برگی از صحیفه رشادت های مردمی(۱۳)/ آرامش آسمانی

در روزهای منتهی به بهمن ۵۷ اعتصابات متعددی در سازمان ها، ادارات، صنعت نفت و... برگزار شد؛ سازمان رادیو و تلویزیون نیز یکی از این مراکز بود که به موج انقلاب پیوست و از آبان ۵۷ تقریبا به یک سازمان نیمه فلج تبدیل شد. با آغاز اعتصاب کارکنان سازمان رادیو و تلویزیون، نیروهای نا شناس از درون گارد شاهنشاهی، با لباس شخصی وارد سازمان شده و امور را در دست گرفتند.

کد : 183993 | تاریخ : 11/11/1401

پرتال امام خمینی(س)؛ یادداشت ۳۲۰/ 
در روزهای منتهی به بهمن ۵۷ اعتصابات متعددی در سازمان‌ها، ادارات، صنعت نفت و... برگزار شد؛ سازمان رادیو و تلویزیون نیز یکی از این مراکز بود که به موج انقلاب پیوست و از آبان ۵۷ تقریبا به یک سازمان نیمه فلج تبدیل شد. با آغاز اعتصاب کارکنان سازمان رادیو و تلویزیون، نیروهای نا‌شناس از درون گارد شاهنشاهی، با لباس شخصی وارد سازمان شده و امور را در دست گرفتند. پیش از آن روز سوم بهمن، اعتصابیون رادیو و تلویزیون جلسه‌ای با وزیر اطلاعات و رئیس جدید سازمان تشکیل دادند تا درباره کیفیتِ پوشش مراسم ورود امام به میهن رایزنی شود.

پس از تبادل نظر اعضای شورای موسس اتحادیه کارکنان رادیو تلویزیون ملی ایران با این مقامات، ضبط و پخش مستقیم ورود امام مورد موافقت قرار گرفت. روزنامه اطلاعات درباره جزئیات این توافق نوشت: سه دستگاه فرستنده سیار یکی در فرودگاه، یکی در خیابان‌های مسیر و یکی در بهشت زهرا مستقرمی‌شود؛ و پیش‌بینی شد که با نمایندگان احزاب، روحانیون، حقوقدانان، کانون نویسندگان، جبهه ملی و طبقات مختلف مردم درباره انقلاب گفت‌و‌گو شود. شورای موسس همچنین از رییس سازمان خواسته بودند کلیه عوامل حاضر در پخش رادیو تلویزیون و همچنین گوینده‌هایی که در دوران اعتصاب با سازمان همکاری داشتند، را کنار بگذارد و گویندگان آن روز از افرادی انتخاب شوند که مردم کمترین حساسیتی به آن‌ها نداشتند.


اما با همه این تمهیدات!! هنگام ورود امام خمینی به میهن، به مدت بیست دقیقه مراسم استقبال توسط تلویزیون سراسری به طور زنده پخش شد، اما ناگهان عکس شاه روی صفحه تلویزیون ظاهر و برنامه قطع شد. علت آن بود که نظامیانی که در ایستگاه فرستنده بودند از اینکه سرود شاهنشاهی پخش نشد عصبانی شده برنامه را قطع کردند. رادیو دولتی در تمام مدت سکوت اختیار کرد و مراسم را پخش نکرد. روز ۱۲ بهمن سال ۵۷ آرم تلویزیون به شکل دو شیر که به جای سرنیزه گل در دست داشتند، نشان داده شد. به جای سرود شاهنشاهی نیز سرود «ای ایران،‌ ای مرز پرگهر» پخش شد.


طبق اعلام قبلی کارکنان اعتصابی رادیو تلویزیون، قرار بود در آن روز صحنه‌های مربوط به ورود امام خمینی به کشور به صورت زنده برای مردم پخش شود. جمعیت عظیمی ‌از مردم در پای گیرنده‌های تلویزیون خود ماندند تا این صحنه تاریخی را تماشا کنند که تنها حدود بیست دقیقه از نشستن هواپیما در فرودگاه مهرآباد و پایین آمدن امام از پله‌های هواپیما پخش شد. قطع برنامه پخش زنده ورود امام به ایران، عصبانیت مردم را برانگیخت؛ به نوشته روزنامه‌ها بسیاری از مردم در شهرهای تبریز و شیراز از عصبانیت تلویزیون‌های خود را از خانه به بیرون پرت کردند.

انگشت اتهام قطع برنامه به سمت بختیار رفت؛ چراکه دولت او بود که با تهدید و ارعاب سعی در ایجاد اخلال در برنامه سفر امام داشت؛ اما در ساعاتی بعد بختیار در برابر انتقادات اعلام کرد: من دستور قطع پخش مستقیم ورود آیت‌الله خمینی را ندادم. قبل از آن گروهی از کارکنان اعتصابی رادیو و تلویزیون نیز اعلام کردند که حاضرند برای پوشش خبرهای مربوط به ورود امام خمینی به سرکار بازگردند. بختیار اگر چه به آزادی بیان برای رادیو و تلویزیون ملی اعتقادی نداشت، اما به ظاهر با آن موافقت کرد.


امیر مسعود برزین مدیرعامل سازمان رادیو تلویزیون هم در گفت‌و‌گو با رادیو صدای ایران علت عدم پخش مراسم ورود رهبر انقلاب را اعمال نفوذ عوامل چپ‌گرای اعتصابی در تلویزیون عنوان کرد! که شورای موسس اتحادیه کارکنان رادیو تلویزیون آن را یک افترا بزرگ خواند! و روزنامه کیهان نیز آن را یک دروغ بزرگ نامید! شورای موسس اتحادیه کارکنان رادیو تلویزیون پس از این اتفاق دست به افشاگری زد و عنوان کرد توطئه قطع پخش برنامه ورود امام از قبل چیده شده بود! پس از قطع پخش برنامه ورود امام، برای نمایش دموکراسی مسخره خودشان اعلام کردند هرگاه کارکنان اعتصابی تصاویر ضبط شده را در اختیار ما بگذارند برای بینندگان پخش خواهیم کرد! سرانجام فیلم کامل ورود امام به میهن در ساعت ۱۲ شب دوازده بهمن ۵۷ از تلویزیون پخش گردید که به گفته کارکنان سازمان این فیلم از یک فیلم‌بردار ایتالیایی خریداری شد که اندک تصاویر از حضور میلیون‌ها ایرانی در مراسم استقبال از امام بود. در ادامه به مرور برخی اتفاقات این دوره می‌پردازیم:


• سرانجام امام مهربانی‌ها پس از پانزده سال دوری از وطن درمیان استقبال پرشور مردم ایران در ساعت نه و سی و هفت دقیقه و سی ثانیه روز دوازدهم بهمن، قدم به خاک این سرزمین گذاشت.
• با ورود امام به سالن فرودگاه، فریاد «الله‌اکبر» سالن فرودگاه را به لرزه در‌آورد. استقبال کنندگان با خواندن سرود «خمینی ای امام»، اشک‌های مشتاقان را بر گونه‌هایشان جاری کردند.
• امام در سالن فرودگاه به عواطف یک ملت پاسخ داد و گفت: من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می‌کنم. عواطف ملت ایران به دوش من بارگرانی است که نمی‌توانم جبران کنم.
• با وجود سرمای زمستان، شبِ پیش از ورود امام ، بسیاری از مردم مشتاق، در مسیر حرکت ایشان خوابیده بودند.
• با آنکه پخش مستقیم مراسم ورود امام از شبکه تلویزیون میلیون‌ها نفر را درخانه‌ها پای تلویزیون نشانده بود ، در تهران سیل جمعیت برای دیدار رو در رو با امام خمینی خود را به مسیر تعیین شده و خیابان‌هایی که از فرودگاه تا بهشت زهرا به عنوان معبر امام انتخاب شده بود رساندند.
• روز نامه کیهان نوشت طول جمعیت استقبال کننده از امام خمینی به ۳۲ کیلومتر می‌رسید.
• امام خمینی پس از سخنان خود در فرودگاه در میان استقبال چند میلیونی مردم که در سرتاسر مسیر فرودگاه تا بهشت زهرا گردآمده بودند. وارد بهشت زهرا شد.
• آیت‌الله شریعتمداری طی تلگرافی ورود حضرت امام خمینی را تبریک گفت.
• بعد از ورود امام، بختیار از ارتش خواست تا قبل از ورود آیت‌الله خمینی، با حضور پررنگ در خیابان‌های پایتخت، مانور قدرت برگزار کند.
• امام خمینی به دولت بختیار هشدار دادند که در صورت ادامه سرکوب مردم، ایشان حکم جهاد خواهند داد.
• امام از ارتش خواست تا به مردم بپیوندند.
• بختیار اعلام کرد: حاضر به همکاری با طرفداران آیت‌الله خمینی است.
• امام درخواست مجدد بختیار برای ملاقات را مشروط به استعفا کردند.
• در چهارده بهمن کمیته اعتصابات به کارکنان گمرک بازرگان اعلام کرد که باید هرچه زودتر هزار کامیون مواد غذایی و احتیاجات ضروری مردم را تخلیه کنند.
• امام پس از استقرار در مدرسه رفاه در یک مصاحبه مطبوعاتی که نزدیک به سی‌صد خبرنگار ایرانی و خارجی از کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا، اروپا و کشورهای عربی و آسیا حضور داشتند، به تشریح مواضع آینده نظام اسلامی ایران پرداخت و اعلام کردند که به زودی دولت موقت انقلاب را تشکیل خواهند داد.
• امام گفت دولت موقت موظف است پس از تدوین قانون اساسی، مقدمات همه‏پرسی را فراهم کند.
• بختیار با تشکیل دولت موقت مخالفت کرد.
• رسانه‌های گروهی اعلام کردند دولت آمریکا تماس با شاه را قطع کرد.
• نیروی هوایی سیستم‌های محرمانه جنگنده‌های اف‌چهارده را مخفی کرد.
• ده‌ها هزار آمریکایی سراسیمه از کشور خارج شدند.
• آمریکا مقداری از دستگاه‌های الکترونیکی محرمانه خود را از ایران خارج کرد.
• بانک‌های سوئیس اعلام کردند که پول‌های ایران را پس نمی‌دهند.
• یونایتد‌پرس نوشت: قراردادهای خرید اسلحه ایران از انگلیس لغو شد.
• مقامات لندن گفتند به علت لغو این خریدها، انگلیس معادل چهار میلیارد دلار بابت عدم فروش و بیکار شدن ۲۰ هزار نفر، زیان خواهد دید.
• وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد در صورت ادامه عدم صدور نفت ایران، کشورش مجبور به جیره‌بندی نفت خواهد بود.

انتهای پیام /*