بازتاب خبر رحلت و تشییع بی سابقه حضرت امام (س) در رسانه های گروهی جهان

تجلیل و تمجید غالب رسانه‏ های گروهی کشورهای مختلف از ابرمرد تاریخ معاصر دنیا و بت‏شکن قرن به روشنی شخصیت بی‏ نظیر و پرفروغ آن مفسر کبیر قرآن و مروج روادید تجلی و مشوق سالکان دیار دوست را بیان می ‏دارد.

کد : 43545 | تاریخ : 15/03/1399

بی سبب نیست که اخبار مربوط به مراسم تشییع پیکر مقدس بنیانگذار و رهبر انقلاب اسلامی، تا مدت ها در صدر اخبار خبرگزاری ها و مطبوعات جهان قرار داشت؛ در ادامه به بررسی اخبار برخی از این خبرگزاری ها می پردازیم.

روزنامه دویچه تساتیونگ چاپ آلمان غربی در صفحه اول آخرین شماره خود ضمن چاپ عکس پیکر پاک امام خمینی در حال تشییع نوشت صحنه های غیرقابل توصیفی در حین تشییع پیکر آیت الله (امام) خمینی روی داد روزنامه فرانکفورتر روند شاو نیز نوشت: به علت ازدحام میلیونها نفر؛ مراسم تدفین آیت الله خمینی در حدود پنچ ساعت به تعویق افتاد.

شبکه سراسری تلویزیون بلژیک ضمن نشان دادن فیلمی از انبوه جمعیت عزادار اعلام کرد: این گردهمایی با تمامی اجتماعات گذشت در ایران فرق داشت واین تعداد جمعیت تا به حال در ایران سابقه نداشت.

همچین مراسم تشییع پیکر پاک امام خمینی، در روزنامه ها و کانالهای مختلف تلویزیون فرانسه بازتاب بسیار گسترده و وسیعی داشت. «خبرگزاری فرانسه» در همین زمینه گزارش می دهد: «با آنکه یک روز از تشییع پیکر امام خمینی می گذرد، هنوز هم هزاران نفر بر گرد آرامگاه او در بهشت زهرا اجتماع کرده، دعا می خوانند و با دو دست بر سر و سینه می زنند و همه متقاعد شده اند که این محل به یکی از اماکن والامقام جهان اسلام تبدیل خواهد شد».

روزنامه«تایمز مالی» چاپ لندن با تأکید بر ابطال نظر کارشناسان غربی اذعان می دارد: همه کسانی که انتظار داشتند با فوت آیت الله خمینی سیاست های ایران ناگهان تغییر کند، باید با دیدن صحنه های پر هیجان و خروشان جمعیت تشییع کننده پیکر آیت الله خمینی همه امیدهای خود را بر باد رفته ببینند.

کانال های یک و دو تلویزیون سوئد و شبکه تلویزیونی اسکاندیناوی کانال (۳)، که کلیه کشورهای اروپای شمالی را تحت پوشش دارد و همچنین شبکه های تلویزیونی کشورهای دانمارک، نروژ و فنلاند در مشروح اخبار خود تصاویر وداع امت اسلامی با رهبرشان را به نمایش گذاشتند.

مراسم پرشکوه به خاک سپاری پیکر مقدس رهبر فقید انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی در کلیه رسانه های یوگسلاوی اعم از تلویزیون، رادیو و روزنامه ها انعکاس یافت. این رسانه ها عمده اخبار مربوط به این مراسم حزن انگیز و با شکوه را به نقل از خبرنگار «تانیوگ» خبرگزاری دولتی یوگسلاوی در تهران نقل کردند. در این خبر تعداد افراد شرکت کننده در مراسم مذکور تنها در منطقه جنوبی تهران بیش از ده ملیون نفر ذکر شد.

«ژاپن تایمز» روزنامه انگلیسی زبان چاپ توکیو با ستایش از امام قدس سرّه به عنوان رهبر قدرتمند قرن نوشت: «مورّخان دوره های آینده مطمئنا آیت الله خمینی را به عنوان بزرگترین و پرتلاش رهبر عصر حاضر معرفی خواهند کرد، رهبری که در میان شخصیت های متعدد تاریخ کمتر رقیب داشت. آیت الله خمینی ایران را به قدرتی مهم در خاورمیانه تبدیل کرد.

و اما، «هنری پکت»کاردار سیاسی- نظامی سفارت آمریکا در سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۸ و مسؤول دفتر امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۰ در مصاحبه ای با صدای آمریکا از نقش عظیم امام خمینی سخن گفت و صراحتا اذعان نمود: تردیدی نیست که ایشان یکی از مردان بزرگ تاریخ در این قرن بود و کمتر کسی را امروز می توان یافت که از جاذبه و نفوذی همانند آنچه که ایشان نه تنها در ایران بلکه در جهان داشت برخوردار باشد. همچنین «اریک هوگلن» استاد کلاس انقلاب ایران در مرکز مطالعات بین المللی دانشگاه «جان هاپکینز» در واشنگتن در مورد شخصیت عظیم امام امت در مصاحبه ای با رادیو آمریکا گفت: ...امام خمینی حامی تنگدستان بود و در برابر غرب و آمریکا ایستاد و این نفوذ بویژه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین بسیار گسترده بود.

روزنامه «الرایه» چاپ ابوظبی در مقاله ای به مناسبت رحلت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) نوشت: امام خمینی رهبر، فرمانده و عالمی بزرگ بود که در برابر شاه و سیاست های غرب گرایانه محکم ایستادگی کرد و انقلاب مردم بی نظیری را رهبری نمود.

و در همین مورد روزنامه «گلف نیوز» چاپ امارات عربی متحده با تجلیل از رهبر کبیر انقلاب اسلامی نوشت: امام خمینی رهبر یک کشور اسلامی بود که بخودی خود بخش مهمی از جهان اسلام به شمار می آید. امام خمینی در تغییر شیوه تفکر این کشور و به تبع آن جهان اسلام تأثیر شگرفی گذاشت.

روزنامه لبنانی«السفیر» با شگفتی از انبوه عزاداران و عشق بی شائبه آنها نسبت به رهبر تاریخ سازشان نوشت: دریای بیکران جمعیت شرکت کننده در مراسم تشییع پیکر مقدس امام امت بیانگر ارتباط عمیق ملت ایران با رهبر قهرمان و تاریخی اش و انعکاسی از اثرات انقلاب اسلامی در وجدان این ملت بود.

روزنامه اردو زبان «قوامی اواز» ارگان حزب کنگره هند ضمن چاپ تصاویری از پیکر مطهر حضرت امام، جمعیت عزادار و حضور راجیوگاندی در محل سفارت کشورمان در هند، گزارش کاملی از مراسم تشییع پیکر پاک حضرت امام را چاپ کرد و در فرازی از گزارش خود چنین نوشت: صد هزارتن از مردم غمزده ایران با گریه و زاری با پیکر پاک آیت الله خمینی که رهبر و سرچشمه انقلاب ایران بود، وداع گفتند.

روزنامه انگلیسی زبان«نشنال هرالد»، ارگان حزب حاکم کنگره نیز نوشت: رهبر روحانی ایران در بهشت زهرای تاریخی به خاک سپرده شد و ملت غمگین ایران به خاطر درگذشت پدر انقلاب ۱۹۷۹ که موجب سقوط پادشاهی دو هزار و پانصد ساله در ایران شد به سوگواری پرداختند. شایان ذکر است که تمامی روزنامه های«حیدرآباد» مرکز ایالت اندراپرادش هند نیز ضمن چاپ عکس هایی از مراسم تشییع پیکر پاک امام خمینی اخبار این مراسم را در صفحات اول خود به چاپ رساندند.

هفته نامه «العهد» ارگان حزب الله لبنان به اوج کینه دشمنان انقلاب اسلامی اشاره می کند و با ابراز انزجار از این جیره خواران کوردل می نویسد: «عدم شرکت طاغوتیان و جنایتکاران سلطه گر جهانی در مراسم تشییع پیکر حضرت امام و در مقابل شرکت میلیون ها عاشق عزادار در ایران و خارج از ایران مدالی است که تنها امام خمینی بدان دست یافت و شرکت گسترده مردم لبنان، فلسطین، پاکستان، هند، افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی در غم ارتحال امام عزیز نشان دهنده این است که ایشان حق رهبر مسلمانان جهان است و خط جهادگرای وی در قلب تمامی مردم زنده خواهد ماند.

روزنامه«ال پائیس» پر تیراژترین روزنامه اسپانیا در تفسیری پیرامون شخصیت تاریخی حضرت امام رضوان الله علیه نوشت: «راز پیروزی امام خمینی در شخصیت و خمیره او بود، همان خمیره ای که تمام شخصیت های بزرگ مذهبی باید داشته باشند... امام خمینی فوت کرد، امّا راه او ادامه خواهد داشت... امروز تأثیرات پیام امام در الجزایر، تونس، مصر، فلسطین، افغانستان و دیگر کشورهای مسلمان حتّی آنها که دارای اکثریت سنّی مذهب هستند به چشم می خورد...امام خمینی پیروز بود و باید راز پیروزی او را کشف کرد.»

روزنامه«داگل بلات» چاپ نروزژ در یکی از شماره های خود نوشت:«از زمانی که امام خمینی به ایران بازگشت، رهبر بلامنازع جمهوری اسلامی ایران بود. سخن او قانون و قانون او کتاب قرآن بود. قرآنی که امام خمینی هر روز در وقت معین آن را تلاوت می کرد.»

«رافائل گومز پارا» خبرنگار مشهور اسپانیایی در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: «شناخت ابعاد شخصیت امام خمینی در حال حاضر مشکل می باشد و برای این امر به سالها زمان نیاز است. امام خمینی تغییر اساسی در شیوه مبارزه جهان سوّم علیه استعمار اقتصادی-عقیدتی جهان غرب برای رسیدن به آزادی و استقلال بوجود آورد. امام خمینی ثابت کرد که بدون طرد مستقیم ایده های فرد گرایانه و خودخواهانه جهان غرب، آزادی و توسعه ملل جهان سوم ممکن نخواهد بود. خط مشی رهبریت ایدئولوژیک ایشان که از منافع شخصی دوری می گزید، نشانگر نقطه اختلاف مهمی با سیاستمداران بود که به دنبال عقاید خودخواهانه خود می باشند..»

روزنامه «تشرین» چاپ دمشق با ستودن نقش امام قدس سرّه اسکانداری کشتی انقلاب اسلامی نوشت: «جهان اسلام شخصیتی را از دست داد که تاریخ نظیر او را کمتر به خود دیده است. امام خمینی با روح بلند و با درک عمیق مسئولیت خود در برابر تاریخ، انقلاب بزرگی را علیه شاه که هم پیمان امپریالیزم و صهیونیزم بود به ثمر رساند. امام با قدرت خلاّقه خود کلّیه توطئه های استکبار جهانی و صهیونیزم بین المللی را خنثی ساخت. او کاروان انقلاب اسلامی را با درایت و تدبیر از میان طوفانها، شن زارها و صحراهای مخوف جهان متلاطم امروز به سوی نور هدایت کرد. امروز امام خمینی در میان امت خود نیست اما خطی را ترسیم کرد که به عنوان منشور ابدی و جاودانه انقلاب باقی خواهد ماند و این منشور مبارزه مستمر با ظلم، نژادپرستی، استعمار و صهیونیزم است. رحلت امام خمینی نه تنها برای ایران بلکه برای جهان اسلام و امّت عرب ضایعه بزرگی محسوب می شود... و براستی کسانی که تصوّر می کنند با رحلت امام خمینی انقلاب اسلامی از مسیر و راه اصلی خود منحرف می شود سخت در اشتباهند ... انقلاب اسلامی ایران به وسیله نسلی هدایت خواهد شد که تعلیم و رهنمودهای روشنگر و جاودانه امام رضوان الله علیه در زوایای قلب و روح آنان ریشه دوانده است.

منبع: مجله مشکوه، تابستان و پاییز ۱۳۶۸، شماره ۲۳ - ۲۴

انتهای پیام /*