حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا:

امام(س) در صداقت و مردم داری شاخص بود

یک فعال سیاسی و مذهبی گفت: امام خمینی(س) شخصیتی بود که از جهت فکری، عقلی، خلقیات، رفتار، روش و منش به حد کمال نسبی رسیده بود، اما آنچه امام(س) را شاخص کرد، اخلاص، صداقت، راستی، خدامحوری و مردم داری ایشان بود. اگر کسانی بخواهند راه امام(س) را ادامه دهند باید دست از دروغ، نفاق و تملق بکشند و ارتباطشان با مردم صمیمانه باشد.

کد : 43550 | تاریخ : 18/03/1392

به گزارش پرتال امام خمینی(س) حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا در گفت وگو با شفقنا، روحیه، روش و مشی امام خمینی(س) را برآمده از اسلام ناب و خالص، تشیع سرخ علوی، افکار و اندیشه های پیامبر اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت دانست و اظهار کرد: دین اسلام، قرآن، روایت و سیره معصومین یک دین و مسلکی است که برای سعادت و رستگاری بشریت نازل شده و راه رسیدن به کمال و سرفرازی دنیا و آخرت را به بشریت نشان می دهد و در عین حال در برابر ظلم، ستم، زورگویی و تحکم به هیچ وجه اجازه نمی دهد که طرفدارانش تسلیم شده و تن به ذلت و خواری دهند.

او ادامه داد: در قرآن به عزت و سربلندی خدا، رسول و انسان های با ایمان اشاره شده است. در روایات داریم که خداوند اجازه نداده است هیچ مومنی تن به ذلت بدهد. اساساً همانطور که ظلم کردن و ستم روا داشتن از نظر شریعت اسلام مردود است، تن به ظلم وستم دادن و بی تفاوت بودن در برابر ظلم و ستم هم یک گناه و جرم است. امام علی(ع) از کسانی که در برابر ظلم، ستم و فساد بی تفاوت هستند به مردگان زنده نما تعبیر می کند. مرده ای هستند که بین زندگان می چرخند، بنابراین آنان را نمی توان به عنوان زنده و صاحبان حیات قلمداد کرد.

او در مورد چگونگی پیروزی امام خمینی(س) در برابر ظلم گفت: روح و حقیقت اسلام و حقیقت تشیع که اسلام حقیقی است دارای خصلت ظلم ستیزی، عدالت پروری و عدالت گستری در جامعه است. امام(س) از این منبع سرشار وحیانی استفاده کرد و با اتکا و استناد به آیات و روایات قیام و نهضتی را آغاز نمود و این نهضت را به پیروزی رساند. عده ای اعم از خواص، نخبگان و عامه مردم به عنوان یک وظیفه دینی و رسالت شرعی از امام(س) حمایت و تبعیت می کردند؛ نه امامت و نه امت هیچ کدام در صدد این نبودند که برای رسیدن به قدرت کاری را انجام دهند. امام(س) می فرمود: ما مأمور به انجام وظیفه هستیم، اما نتیجه و حصول نتیجه مربوط به ما نیست ما باید به وظیفه خودمان عمل کنیم. در واقع رسالت امام خمینی(س) همین بود، ایشان این رسالت را از اسلام گرفته بود و از روش پیامبران الهی به خصوص خاتم الانبیاء، امام علی(ع) و فرزندان معصوم آن حضرت درس گرفت و بر طبق همین سرمشق قیام کرد.

او در پاسخ به اینکه آیا به غیر از امام(س) سایر علما چنین درک و فهمی را از اسلام نداشتند یا برداشت دیگری داشتند، گفت: بسیاری از علما و مراجع بزرگ در طی بیش از 12 قرن همان اندیشه امام(س) را داشتند و افکار امام(س) را قبول داشتند، اما به لحاظ فراهم نبودن شرایط جسمی و روحی و یا شرایط اجتماعی اقدام به چنین قیام ها و انقلاب هایی نمی کردند. در دوران مشروطیت علمای که قیام کردند و بعد به شهادت رسیدند، علمایی که همزمان با امام(س) و مراجع تقلید از بزرگان و مجتهدان با امام(س) همراهی کردند، اینها در اکثریت بودند.

منتجب نیا افزود: ممکن است یک اقلیت معدودی اسلام را بد تفسیر کنند و آن را به عنوان دینی که توجیه گر ظلم و ستم است و در برابر ظلم ظالمان هیچگونه تفاوت و عکس العملی از خودش نشان ندهد، مانند بعضی از گروه های جمعیت فرهنگی که اسلام را وارونه تفسیر می کردند. آنها معتقدند که ما باید به وظیفه شرعی و شخصی خودمان عمل کنیم و هیچگونه مسوولیت اجتماعی نداریم. چنین افرادی در اقلیت هستند و افکار و اندیشه های آنان دقیقاً با روح قرآن و اسلام که روح پویایی، تحرک، مبارزه و ظلم ستیزی است کاملاً مغایرت دارد.

او در مورد اینکه امام خمینی(س) چگونه توانست گروها و اقشار مختلف مردم را همراه خود کند، اظهار کرد: امام(س) قبل از آنکه مردم را به راستی، صداقت، ایثار و فداکاری دعوت کند، خودش اقدام می کرد. مردم، اسلام، مبارزه، صداقت و راستی را در عمل امام(س) می دیدند نه فقط در گفتار بلکه در عمل نیز امام(س) اینگونه بودند. همان طورکه معصومین به ما تاکید کردند  که با عملتان مردم را به طرف خدا و حق دعوت کنید. امام(س) نیز عملاً مردم را به طرف خدا دعوت کردند.

این فعال سیاسی و مذهبی گفت: وقتی مردم دیدند که یک مرجع تقلید با آن عظمت وارد صحنه شده و فرزند بزرگ خود را در این راه فدا می کند، حاضر است دست از تمام تشخص ها و تعین های خودش دست بکشد، به زندان برود، تبعید شود و همه محرومیت های مختلف را تحمل کند، عشق و ارادت به امام خمینی(س) در زوایای دل های مردم وارد شد و مردم با تمام وجود امام(س) را قبول کردند، مطیع شدند و به او عشق ورزیدند.

او با بیان اینکه انتخاب امام(س)، انتخاب رسمی و تشریفاتی نبود اظهار کرد: انتخاب امام(س) اینگونه نبود که عده ای جمع شوند و رای گیری کنند و اکثریت یا اتفاق نظر روی امام(س) باشد بلکه مردم با تمام وجودشان امام(س) را پذیرفتند و به امام(س) عشق ورزیدند و ایشان را انتخاب کردند. مردم با تحمل سختی ها، زندان ها، شکنجه ها و با تقدیم شهدای بزرگوار، جانبازان و مجروحان خودشان به امام(س) اظهار ارادت کردند و تا آخرین لحظه هم همینطور بود.

او ادامه داد: ما تا قبل از پیروزی انقلاب شاهد بودیم که وقتی بیانیه ای از سوی امام(س) داده می شد، مردم سر از پا نمی شناختند و هر خطری را می پذیرفتند و استقبال می کردند. بعد از پیروزی انقلاب همه توجهات به این بود که نظر و خواست امام(س) محقق شود. زمانی که تجاوز نظامی از سوی عراق به کشور ما صورت گرفت امام(س) وارد صحنه شدند و به مردم توصیه کردند که وارد صحنه شوند و دفاع کنند، مردم عاشقانه وارد شدند و پدران و مادران، فرزندان خودشان را که پرورش داده بودند را به جبهه می فرستادند و جنازه آنها را روی دست می گرفتند. این عشق با دستور، تهدید و با تنبیه با قانون ایجاد نمی شود؛ این عشق و به تعبیر دیگر تصرف دل های مردم شرایطی دارد که یکی از شرایطش این است که مردم از رهبر خود صداقت، ایثار، بزرگواری ببینند.

او تصریح کرد: امام خمینی(س) جز خدا چیز دیگری نمی طلبید و دنبال نمی کرد، خودی نمی دید و هر چه می خواست برای خدا و مردم بود. لذا مردم با تمام وجود در خدمت امام(س) بودند. به همین دلیل ورود امام(س) به کشور با استقبال چند میلیون نفر مواجه شد ولی تشییع جنازه ایشان بالغ بر ده میلیون و یا بیشتربود همین مسئله نشان داد که مردم به امام(س) اعتقاد داشتند و تمام سختی ها، گرانی، خسارت های جنگ را تحمل کردند و هیچگونه ضربه ای به ارادت و اخلاص مردم وارد نشد.

منتجب نیا در پاسخ به اینکه ایا ما امروز از دیدگاه های امام(س) فاصله گرفتیم یا نه، گفت: به رقم اینکه همه مدعی هستند که ما پیرو امام خمینی(س) و تابع امام(س) هستیم و به عبارت دیگر اعتبار ومشروعیت خود را هنوز از امام(س) می دانند، اما شاهد هستیم افکار و اندیشه های امام(س) در جامعه به خصوص در گفتار،رفتار، روش و منش بسیاری هر روز کمرنگ تر می شود. امروز نه تنها از افکار امام(س) خبری نیست بلکه در بسیاری از موارد آنچه گفته و عمل می شود با انچه امام(س) خواستند بسیار مغایرت است.

او به مغایرت میان رفتار مسوولان با دیدگاه های امام خمینی(س) اشاره کرد و افزود: اگر صحیفه نور امام(س) را در مقابل خود بگذاریم و با عملکرد بسیاری از مسوولان بخواهیم مقایسه کنیم، می بینیم که مسوولان از دیدگاه امام(س) هزاران فرسنگ فاصله گرفتند، آنان از روح پاک و مقدس امام(س) سوء استفاده می کنند افکار امام(س) را تحریف می کنند و سخنان ایشان را تقطیع می کنند. اما باز خود را پیرو و تابع امام خمینی(س) می دانند در حقیقت یک نوع جفا و ظلم مضاعف نسبت به امام(س) اعمال می شود.

او امروز امام(س) را در نهایت مظلومیت دانست و تصریح کرد: در شرایط کنونی از یک طرف امام(س) به عنوان روشنترین و شاخص ترین محور و مدار در گفته ها و نوشته ها مطرح است، اما درعین حال مظلوم ترین دوران حیات امام(س) را در این ایام شاهد هستیم. امام خمینی(س) در نهایت قربت و مظلومیت قرار دارد، خارجی ها و دشمنان با تمام وجود سعی می کنند تیشه به ریشه امام(س) و افکار ایشان بزنند و در داخل کشور هم عده ای به بهانه های مختلف برخی اندیشه های امام(س) را مورد سوال قرار می دهند و با دشمنان خارجی در مقابله با امام(س) هماهنگ عمل می کنند.

این فعال مذهبی گفت: رقبای سیاسی نیروهای خط امام(س) کسانی هستند که مقیدند نام امام(س) برده نشود و این به دلیل خشم و کینه ای است که نسبت به امام خمینی(س) و یاران ایشان دارند، اما عده ای تلاش می کنند از امام(س) سوء استفاده کنند و به صورت ابزار تثبیت و تحکیم خودشان از امام(س) بهره ببرند. در مجموع دیده می شود امام(س) از چند جهت امام(س) مورد حمله و تهاجم و یا سوء استفاده قرار گرفته است ولی ملت ما همچنان در عمق جانشان عشق امام(س) را پنهان کردند و همه چیز را با امام خمینی(س) توجیه می کنند. همه تلخی ها، ناکامی ها و بی مهری ها را با عشق امام(س) تحمل می کنند و آن را هزینه وفاداری نسبت به امام(س) می دانند؛ فرزندان، نوه، خاندان و یاران امام(س) باید بدانند که شرط وفاداری به امام(س) آمادگی برای پرداخت همه هزینه ها و خسارت ها خواهد بود.

منتجب نیا ممانعت از سوء برداشت دیدگاه امام(س) را وظیفه همه یاران و آحاد مردم دانست و تصریح کرد: همه یاران امام(س) و مردم موظف هستند، اجازه ندهند حریم امام خمینی(س) مورد تجاوز و سوء قرار گیرد و به خاطر دست اندازی عده ای این ذخیره الهی و میراث گران سنگ اسلام مورد ضربه و خدشه قرار گیرد. در این میان همه نخبگان و یاران امام(س) که بیشتر با امام(س) بودند و ایشان را از نزدیک می شناسند، بالاخص نهادهایی که برای  این کار تاسیس شده است مانند مرکز تنظیم و نشر اثار امام(س)، بیت، یاران و فرزندان امام(س) باید در این زمینه بسیار تلاش کنند.

او امام(س) را یک انسان کامل نسبی دانست و تصریح کرد: امام خمینی(س) شخصیتی بود که می توان گفت از جهت فکری، عقلی، خلقیات، رفتار، روش و منش به حد کمال نسبی رسیده بود، اما آنچه امام(س) را شاخص کرد، اخلاص، صداقت، راستی، خدامحوری و مردم داری ایشان بود. اگر کسانی بخواهند راه امام(س) را ادامه دهند باید دست از دروغ، نفاق و تملق بکشند و ارتباطشان با مردم صمیمانه باشد و ارتباط عوام فریبانه اغوا گرانه نباشد.

منتجب نیا در پایان گفت: عده ای سعی می کنند چهره امام خمینی(س) را مشوش کنند، اما امروز ما می بینیم که در تمام دنیا اگر ما امام(س) را خراب نکنیم و چهره امام(س) را مشوش نکنیم کما اینکه برخی این کار را می کنند امام(س) دارد کار خودش را می کند. روح و افکار امام خمینی(س) همچنان درسطح دنیا در حال حرکت است و حرکت های انقلابی، فرهنگی انسان ها را بیدار می کند و نسبت به  شخصیت خودشان آگاه تر می شوند که نمونه آثار آن  حرکت هایی است که هر روز در دنیای امروز به وقوع می پیوندد.

انتهای پیام /*