توصیه های پدرانه امام: با کمک یکدیگر مشکلات کشور را حل کنید

۲۵ اسفند ۱۳۵۹ ش ـ (۹ جمادی الاول ۱۴۰۱ ق) ـ پیام ده ماده ای امام خمینی خطاب به مسئولان کشور مبنی بر حل اختلاف در جهت مصالح کشور،

کد : 184642 | تاریخ : 25/12/1400

پرتال امام خمینی (س)؛ یادداشت ۳۸۰/ با اوج‌‌گیری اختلاف بنی‌صدر و نیروهای انقلابی و خط امامی، حضرت امام خمینی(س) با توجه به مصالح کشور و امور جنگ و با نیت حل اختلافات، بیانیه ۱۰ ماده‌ای صادر کردند و در آن بر تشکیل هیئت سه نفره حل اختلاف متشکل از نمایندگان حضرت امام، رئیس‌جمهور (بنی‌صدر)، و طرف مقابل فرمان دادند تا به بررسی شکایات و تخلفات بپردازند و متخلف را به مردم معرفی و مؤاخذه نمایند. همچنین حضرت امام جملگی طرف‌های درگیر را تا پایان جنگ تحمیلی از سخنرانی منع فرمودند. «چون در سخنرانیهای رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دیوان عالی کشور، رئیس مجلس شورای اسلامی، گروههای منحرف و مخالف با جمهوری اسلامی توطئه کرده و موجب فساد می‏ شوند، اینان تا پایان جنگ تحمیلی سخنرانی نکنند. مصاحبه ‏های سالم و سازنده و ارشادی مانع ندارد.» (صحیفه امام، ج۱۴، ص۲۰۲)

متن پیام ده ماده ای امام خمینی (س) در بیست و پنجم اسفند ماه سال ۵۹ در بیانیه ای ده ماده ای خطاب به ملت و مسئولان کشور به نکته های مهمی درباره امور جنگ، حل اختلافات سران کشور و مسائلی در رابطه با مصالح جمهوری اسلامی پرداختند. به شرح زیر است:

به اطلاع عموم می‌ رساند برای صیانت کشور و جمهوری اسلامی در این موقع حساس و برای حفظ مصالح اسلام و مسلمین مطالب زیر ابلاغ می‌ شود:

۱ـ معیار در اعمال نهادها قانون اساسی است و تخلف از آن برای هیچ کس چه متصدیان امور کشوری و لشکری و چه اشخاص عادی جایز نیست و متخلف به مردم معرفی می‌ شود و مورد مؤاخذه قرار می‌ گیرد. بنابراین، دخالت هر یک از مقامات در امور مربوط به مقامات دیگر بر خلاف قانون است و دخالت کننده به مردم معرفی می‌ گردد.

۲ـ مقامات فعلی، ریاست جمهوری، دولت، ریاست دیوانعالی، دادستانی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، قانونی می‌ باشند و کسی حق ندارد در مصاحبه‌ ها و نطق ها و رسانه‌ ها به یکی از این مقامات توهین و یا آنان را تضعیف نماید؛ و متخلف به ملت معرفی و مورد مؤاخذه قرار می‌ گیرد.

۳ـ به همان نحو که آقای رئیس جمهور را به فرماندهی کل قوا منصوب نمودم، باید ایشان را به این مقام بشناسند و فرماندهان قوای مسلح از ایشان بر طبق مقررات اطاعت کنند.

۴ـ شورای دفاع به نحوی که در قانون اساسی است، مأمور می‌ شود و نمایندگان اینجانب آقای خامنه‌ای[۱] و آقای چمران[۲] می‌ باشند.

۵ـ مسائل دفاع در شورا مطرح و رسیدگی می‌شود و پس از تصویب، تصمیم در اجرا با فرماندهی کل قواست و قوای مسلح باید اوامر ایشان را اجرا نمایند.

۶ـ برای رسیدگی به شکایات نسبت به مسائل جنگ و سایر مسائل مورد اختلاف بین مقامات جمهوری اسلامی، هیأتی تعیین خواهد شد مرکب از یک نماینده از طرف رئیس جمهور و یکی از طرف دیگر و یکی از سوی اینجانب که کوشش در حل شکایات نمایند و رأی اکثریت هیأت مذکور معتبر است؛ و در صورت تخلف یکی از مقامات، باید متخلف را به مردم معرفی کنند و مورد مؤاخذه قرار گیرد.

۷ـ چون در سخنرانی های رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دیوانعالی کشور، رئیس مجلس شورای اسلامی، گروه های منحرف و مخالف با جمهوری اسلامی توطئه کرده و موجب فساد می‌ شوند، اینان تا پایان جنگ تحمیلی سخنرانی نکنند. مصاحبه‌ های سالم و سازنده و ارشادی مانع ندارد.

۸ـ از آنجا که روزنامه‌ ها و رادیو تلویزیون عاملی مهم برای ارشاد یا تفرقه و نفاق هستند، هیأت سه نفری فوق، آنها را دقیقاً مورد بررسی قرار می‌ دهند و در صورتی که دو نفر از هیأت مذکور، آنها را مضر تشخیص دهند، مراتب را به مردم ابلاغ و به دادستانی کل کشور اطلاع می‌ دهند تا به وظیفۀ قانونی عمل کند.

۹ـ اکیداً از مقامات رسمی خواستارم تا با کمک یکدیگر مشکلات کشور را حل نمایند و برادرانه با یکدیگر همکاری نمایند.

۱۰ـ ائمۀ جمعه و جماعات ـ ایّدهم‌اللّه‌ تعالی ـ در خطبه‌ ها و منابر و سایر گویندگان کوشش فرمایند که آرامش در کشور برقرار باشد و از هر سخنی که موجب نگرانی مردم و تفرقه شود خودداری نمایند و مردم را در پشتیبانی از ملت و تمام ارگان های جمهوری اسلامی و نهادهای انقلابی و قوای مسلح و مردمی تشویق فرمایند. والسلام.

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

۱ - آقای سید علی خامنه‌ای(نمایندۀ امام خمینی در شورایعالی دفاع).

۲ - آقای مصطفی چمران.

صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۲۰۱-۲۰۲

انتهای پیام /*