در دیدار مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم؛

آیت الله فاضل لنکرانی: باید بدانیم بقای حوزه علمیه از امام است/ امام یک شخصیت کم نظیر و در خیلی از ابعاد و مباحث علمی بی نظیر بود/ چنین شخصیتی باید به مراکز علمی نسل امروز و آینده معرفی شود

آیت الله فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در دیدار مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم، تاکید کرد: باید بدانیم بقای حوزه علمیه از امام است. اگر امام نبود اثری از این حوزه ها و این مراکز علمی و پژوهشی که در حوزه ها ایجاد شده نبود. همین مرکز کوچکی هم که ما داریم همه از برکات امام است. ما خود را همیشه مدیون امام می دانیم، نه ما بلکه همه حوزویان باید خودشان را مدیون امام بدانند، امام بر همه ما حق دارد.

کد : 184805 | تاریخ : 22/01/1401

پرتال امام خمینی(س):  آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در ابتدای دیدار با حجت الاسلام و المسلمین عباس کمساری مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم گفت: «از زحمتی که برای تهیه کتاب بسیار ارزشمند دانشنامه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه کشیده شده و لطف کرده ما را هم موفق به زیارت این کتاب کردید تشکر می‌کنم. واقع مطلب این است یکی از کارهای ضروری که حتماً باید در مورد امام می‌شد همین بود که یک دانشنامه‌ای حاوی همه ابعاد امام از جهت علمی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، تألیف شود.»

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: «امام شخصیتی است که در هر بُعدی ابعادی و در هر فنی فنونی دارد. در مورد فقاهتش باید کتاب‌ها راجع به روش اجتهادی امام نوشته شود. هنوز روش اجتهادی امام روشن نشده حتی به برکت پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی و ده سال رهبری امام باز آن مبانی فقهی امام در تمام فقه، روش اجتهادی امام، مبانی اصولی امام منقح نشده و لازم است اینها در یک میدان پژوهشی قوی قرار داده شود و آثار و ثمرات هر یک از این مبانی بیان شود. نظیر بحث خطابات قانونیه که از جمله بحث‌هایی است که من در موردش مفصل بحث کردم و بحمدالله چاپ هم شده است.»

وی یادآور شد: «بالاخره بزرگانی که از شاگردان امام هستند ـ هرچند متأسفانه اکثر آنها به رحمت خدا رفته‌اند شاید تعداد انگشت شماری باقی مانده باشد ـ همچنین بیت امام و یادگارهای ایشان مخصوصاً برادر بزرگوارمان آیت الله حاج سید حسن آقا، باید به میدان معرفی امام، دفاع از اندیشه‌ها و نیز تحکیم اندیشه‌های امام بیایند که بحمدالله این‌کار یک قدم بسیار بزرگی است که برداشته شده و من به سهم خودم از حاج حسن آقا و مؤسسه نشر آثار امام و همه 260 نفری که در این کتاب قلم زده‌اند و جناب آقای مرتضوی که سر ویراستاری علمی آن را انجام داده‌اند و این کتاب فاخر را به جامعه علمی عرضه داشتند تشکر و تقدیر می‌کنم. این کار نه فقط خدمت به امام بلکه خدمت به اسلام و انقلاب و جزء سرمایه‌های حوزه‌های علمیه است.»

آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: «الآن اگر بخواهیم علمای گذشته را معرفی کنیم می‌پرسند آثارشان چیست؟‌ این آثار جزء سرمایه‌های حوزه است. آنچه که انتظار و توقع من است و از خدا هم می‌خواهم که واقع شود این است که این کار مقدّمه‌ای باشد برای شناساندن بیشتر امام به نسل حاضر و آینده حوزه و دانشگاه. ما باید امام را بشناسانیم و این شخصیت عظیم را درست معرفی کنیم که هنوز نتوانستیم او را درست معرفی کنیم، این کار خدمت بسیار بزرگی است و ان شاء الله اجر فراوانی هم بر آن مترتب است.»

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان گفت: «امیدوارم جنابعالی در این مسئولیتی که پذیرفته‌اید موفق شوید این مجموعه را تفوق و رونق ببخشید و با افکار و طرح‌ها و ایده‌های خیلی نو پژوهشهای عمیقی را ارائه دهید ان شاء الله. باید بدانیم بقای حوزه علمیه از امام است. اگر امام نبود اثری از این حوزه‌ها و این مراکز علمی و پژوهشی که در حوزه‌ها ایجاد شده نبود. همین مرکز کوچکی هم که ما داریم همه از برکات امام است. ما خود را همیشه مدیون امام می‌دانیم، نه ما بلکه همه حوزویان باید خودشان را مدیون امام بدانند، امام بر همه ما حق دارد هرچند متأسفانه به این امر توجّه نمی‌شود.»

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین عباس کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گزارشی از فعالیت های پژوهشی و آموزشی وفرهنگی مؤسسه مطالبی را به آیت الله فاضل لنکرانی ارائه کرد.

انتهای پیام /*