علی کمساری: امام خمینی احیاگر قرآن در عصر حاضر است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: خود خداوند وعده داده است که «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»؛ یعنی خود خداوند حافظ و نگهدار این ذکر(قرآن) است. اما وسیله ای که در تاریخ معاصر ما، حداقل در جغرافیای کشور ما و کشورهای منطقه، به زنده ماندن و احیای بیشتر قرآن کمک کرد، ظرف جمهوری اسلامی است؛ و محیی و احیاگر قرآن در عصر حاضر حضرت امام است.

کد : 184863 | تاریخ : 30/01/1401

 پرتال امام خمینی(س): رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ظرفی برای احیای قرآن است، گفت: خود خداوند وعده داده است که «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»؛ یعنی خود خداوند حافظ و نگهدار این ذکر(قرآن) است. اما وسیله ای که در تاریخ معاصر ما، حداقل در جغرافیای کشور ما و کشورهای منطقه، به زنده ماندن و احیای بیشتر قرآن کمک کرد، ظرف جمهوری اسلامی است؛ و محیی و احیاگر قرآن در عصر حاضر حضرت امام است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری در پاسخ به این سوال که: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با چه اهداف و برنامه هایی در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شرکت کرده است؟ گفت: 

نمایشگاه یکی از فرصت های جذاب، مردم پسند و همگانی است که می توان با استفاده از آن به بیان عملکردها، تبیین دیدگاه ها و تشریح رویکردهای هر سازمان پرداخت. به هر حال نمایشگاه ها در حوزه های مختلف کتاب، مطبوعات، قرآن و حتی همه نمایشگاه های غیر فرهنگی یک فرصت مغتنم برای این معنا هستند.

طبیعتا مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام هم که یک دستگاه سیاستگذار و متولی در حوزه ترویج و تبیین آراء و اندیشه های حضرت امام و معرفی اندیشه، آثار و شخصیت حضرت امام به مخاطبان هست، از این فرصت همیشه استفاده کرده است. امسال هم که بعد از دو سال تعطیلی و تعلیق نمایشگاه ها در کشور به واسطه عوارض ناشی از ویروس کرونا، این نمایشگاه برگزار می شود، ما احساس کردیم که برای عمل به وظیفه ترویجی، تبیینی و تبلیغی خودمان از این فرصت استفاده و در نمایشگاه شرکت کنیم.

 دکتر کمساری به سوال: ترکیب به کلمه «امام خمینی(س)»، «قرآن» و «جمهوری اسلامی» برای شما تداعی کننده چه چیزی است؟ نیز اینگونه پاسخ داد: به نظرم جمهوری اسلامی ظرفی برای احیای قرآن توسط یک ابرمرد تاریخ معاصر و تربیت یافته در مکتب قرآن به نام امام خمینی(س) است. شاید اگر جمهوری اسلامی ایجاد نشده بود و انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام به وجود نیامده بود، ما امروز بیش از گذشته شاهد مهجوریت و مظلومیت قرآن بودیم. اگر امروز قرآن به عنوان یک دستورالعمل و یک کتاب نجات بخش و راهنما مورد توجه قشر عظیمی از جامعه هست، به برکت انقلابی است که به رهبری حضرت امام و البته با حضور و حمایت و کمک مردم به وجود آمد.

یعنی اگر انقلاب اسلامی نبود، امروز نه تنها از این کارهای فرهنگی و ترویجی و تبلیغی خبری نبود بلکه مسیری که در گذشته نه چندان دور حکومت طاغوت با هدف انزوا و از صحنه خارج کردن قرآن آغاز شده بود، شاید منجر به فراموشی عمومی می شد. البته خود خداوند وعده داده است که «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»؛ یعنی خود خداوند حافظ و نگهدار این ذکر(قرآن) است. اما وسیله ای که در تاریخ معاصر ما، حداقل در جغرافیای کشور ما و کشورهای منطقه، به زنده ماندن و احیای بیشتر قرآن کمک کرد، ظرف جمهوری اسلامی است؛ و محیی و احیاگر قرآن در عصر حاضر حضرت امام است.

انتهای پیام /*