علی ملانوری: امام خمینی با تکیه بر معارف اسلام به استقرار قوانین دینی پرداخت

حجت الاسلام ملانوری: حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در تقریب این اندیشه قرآنی و دینی به رفتار فرهنگ عمومی خودشان مصداق کامل بودند. یعنی اگر قرار بود که مردم در مسائل اخلاقی، عمومی، مناسبات اجتماعی و سیاسیی قواعد و قوانین قرآنی را پیاده کنند امام اولین فردی بودند که خودشان در این مسیر حرکت می کردند.

کد : 184885 | تاریخ : 04/02/1401

پرتال امام خمینی(س): حجت الاسلام و المسلمین علی ملانوری در بازدید از غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: بدون تردید امام راحل از بزرگترین دانشمندان مسلمان قرن معاصر، بلکه همه اعصار است. امام خمینی(س)یک فیلسوف، یک اصولی، یک فقیه، یک کلامی و یک مفسر بزرگ بودند. هم در آثار نوشتاری و هم در آثار گفتاری، آنجا که وارد معارف قرآن کریم می شوند، از ساحت بلندی بحث می کنند که مشابه آن را کمتر میان علما چه از قدما و چه معاصرین مشاهده می کنیم.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اشاره به اینکه امام راحل همزمان در ساحت و قلمرو دیگری نیز قرآن را تعقیب می کنند تصریح کرد:  اگر در اندیشه سیاسی علمای مسلمان معاصر و نزدیک به عصر خودمان، به مانند اندیشه سیاسی میرزای نائینی و سیاستمداران مسلمان دیگر مانند مرحوم مدرس تلاشهایی برای نزدیک شدن به پایه گذاری قوانین دینی می بینیم، مشاهده می کنیم که امام راحل با تکیه بر معارف بلند دینی به استقرار قوانین دینی می پردازد. و اولین باری است که در تاریخ اسلام پس از عصر ائمه اطهار شاهد چنین اتفاق مثبت و موثر هستیم که یک فقیه فیلسوف و مفسر قرآن مجموعه معارف دینی را در نزدیک ترین مکان به ساحت اجرا در جامعه می رساند و آنرا به یک الگویی برای استقرار یک نظام جامع مدیریت انسانی و مدیریت جامعه برای مردم تبدیل می کنند.

حجت الاسلام ملانوری گفت: حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در تقریب این اندیشه قرآنی و دینی به رفتار فرهنگ عمومی خودشان مصداق کامل بودند. یعنی اگر قرار بود که مردم در مسائل اخلاقی، عمومی، مناسبات اجتماعی و سیاسیی قواعد و قوانین قرآنی را پیاده کنند امام اولین فردی بودند که خودشان در این مسیر حرکت می کردند. لذا زمانی که مفاهیمی مانند عدالت خواهی، توجه به محرومین، استکبار ستیزی، استقلال نفس، حاکمیت مطلق ولایت ائمه معصومین را مطرح می کنند خود سرآمد و پیشرو تجلی آن مفاهیم بودند. امام راحل خود اول استکبار ستیز بودند و بعد آنرا توصیه می کردند؛ ابتدا خود عادل بودند، بعد مردم را به عدالت دعوت می کردند؛ ابتدا خود رهبری اخلاقی بودند، بعد دیگران را به اخلاق دعوت می کردند. شاید بتوان گفت که نزدیک ترین و مقرب ترین فرد در عمل به معارف قرآنی بخصوص در مناسبات اجتماعی و سیاسی امام راحل بودند.

حجت الاسلام و المسلمین علی ملانوری در پاسخ به این سوال خبرنگار پرتال امام خمینی(س) که چگونه می توان با تکیه بر رفتار های امام، مسیری را طی کنیم که سیره عملی امام تبدیل به فرهنگ عمومی بشود؟ و در حوزه رفتار جمعی واجتماعی سیره امام خمینی(س) به الگو تبدیل شود؟ پاسخ داد: مهمترین بخش در الگو سازی سیره حضرت امام تکیه بر امر «آموزش» است. باید بتوانیم معارفی را که از امام ساطع و آشکار است، که چیزی جز تفسیر قرآن کریم نیست در قالب آموزش همگانی مطرح کنیم. آنچه از امام راحل می بینیم این است که بسیار تا بسیار برداشت شخصی شان کم است؛ آنچه از امام مشاهده می کنیم تفسیر معارف اسلامی است؛

وی افزود: در گفتگوی های امام، همه جا محور اسلام و قرآن است. باید با برگزاری آموزش های متنوع و نه لزوما رسمی و دانشگاهی و حوزوی، در نشر بیش از پیش سیره امام راحل بکوشیم. باید در دستگاه فرهنگی، رسانه ای و ارتباطی کشور بسته های معرفتی و آموزشی به شکل موضوعی که اخلاق و سیره عملی حضرت امام را بدرستی تبیین می کند مطرح شود و مریدان زیادی جذب خواهد کرد. در موضوعاتی مانند اخلاق حضرت امام در خانواده، بستگان، همسر و فرزندان بزرگوارشان، نوه ها سرآمد هستند؛ اخلاق امام در حوزه فعالیت های اجتماعی و سیاسی و مدیرانی که با ایشان کار می کردند؛ زبانزد است؛ اخلاق ایشان با سایر دولت ها و ملت های مسلمان؛ اخلاق ایشان در مقابله با استکبار و... الگوهای بی نظیری است که شایسته نشر و تسری آن بیش از گذشته در جامعه وجود دارد. به بیان دیگر اگر سیره عملی حضرت امام هم در رفتارهای اجتماعی و هم در رفتارهای فردی را به صورت مصداقی و موضوعی آنهم در یک فضای آموزش همگانی و آموزش قابل فهم برای برای کودکان، نوجوانان، زنان و مردان بتوانیم منتقل کنیم، قطعا قابل الگو برداری است.

 حجت الاسلام علی ملانوری افزود: موضوع دوم آن است که امام راحل با تکیه بر مفاهیم دینی، معرفتی دینی و قرآن کریم نظام اسلامی را بنیانگذاری کرد. در حوزه مسائل قانونی و حقوقی هم ما موظف هستیم که ضوابط و قوانین و مناسبات کشور را بر اساس فرامین حضرت امام تنظیم کنیم؛ که امروز تفسیر و تعبیر آن، در همان مسیر و سیاق، در اختیار مقام معظم رهبری است؛ بنابراین راه تسری اخلاق و سیره امام خمینی به جامعه، عمل کردن به مواریث امام است. نکته مهم در این زمینه آن است که نباید به گفتار اکتفا کنیم.

معاون پژوهشی موسسه با اشاره به ماموریت موسسه در حفظ و نشر آثار امام خمینی تاکید کرد: بصورت بنیادین، فلسفه تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) جمع آوری منابع مکتوب و غیر مکتوب در حوزه اندیشه حضرت امام، اعم از سخنان، خاطرات یاران امام و اجتهاد در اندیشه امام و صیانت از آنها و همچنین جلوگیری از انحراف در اندیشه حضرت امام است.

وی افزود: طبیعتا موسسه بعنوان یک نهاد فرهنگی، علمی و پژوهشی تلاش فراوان می کند تا محتواهای پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و علمی را برحسب ضوابط و قوانین به جامعه ارائه کند. نکته مهم این است که نهادها و دستگاههای فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای کشور باید به کمک موسسه بیایند و در انتشار این مفاهیم در سطح ملی همکاری نمایند. در مجموع موسسه نیز در حکم یک نهاد راهبر درجمع آوری و بازنشر اندیشه امام، و صیانت از آن در عدم انحراف از اندیشه امام است و همکاری همه دستگاههای فرهنگی در ترویج سیره امام و آگاهی بخشی به جامعه بیش از پیش موثر و ضروری است.

انتهای پیام /*